• <
KONGSBERG_2023

Prorosyjska Doniecka Republika Ludowa chce utworzyć własne linie żeglugowe z zagrabionych statków

jm

02.06.2022 10:12
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Prorosyjska Doniecka Republika Ludowa chce utworzyć własne linie żeglugowe z zagrabionych statków

Partnerzy portalu

Prorosyjska Doniecka Republika Ludowa chce utworzyć własne linie żeglugowe z zagrabionych statków - GospodarkaMorska.pl
Fot. Olaf / VesselFinder.com

Tzw. Doniecka Republika Ludowa, czyli nieuznawane przez społeczność międzynarodową prorosyjskie państwo, powstałe na terenie części obwodu donieckiego w Ukrainie, planuje utworzenie własnych linii żeglugowych. Posłużyć do tego mają statki handlowe, które utknęły w Mariupolu.

W porcie w Mariupolu utknęło w związku z działaniami wojennymi co najmniej kilka statków handlowych różnych międzynarodowych armatorów. Dienis Puszylin, przywódca kontrolowanej przez Moskwę Donieckiej Republiki Ludowej, ogłosił, że planowane jest utworzenie floty handlowej DRL, która ma być oparta na „znacjonalizowanych” statkach z Mariupola.

Puszylin zadeklarował taki ruch podczas wypowiedzi, w której ogłosił także konfiskatę 15 tys. ton stali, które zostały jeszcze przed wojną załadowane na bułgarski masowiec Tsarevna, który nie zdążył odpłynąć z Mariupola. Stal została wyprodukowana przez zakłady Azovstal na zlecenie huty San Giorgio di Nogaro we włoskim Monfalcone. Ładunek wart jest 12 milionów dolarów. Włosi ogłosili już, że „nacjonalizację” dokonaną przez DRL traktują jak kradzież. Z kolei Bułgaria nie odniosła się jeszcze do zamiarów przejęcia masowca Tzarevna, wartego 9 milionów dolarów.

Tzarevna ma być jednym ze statków, które mają zostać włączone do planowanej przez Puszylina floty handlowej DRL. W jej skład mają też wejść inne „znacjonalizowane” jednostki, stojące w mariupolskim porcie. Według doniesień Michaiła Voytenki, rosyjskiego dziennikarza zajmującego się kwestiami żeglugowymi, trzy z tych statków należą lub są kontrolowane przez firmy ukraińskie, jeden do firmy tureckiej i jeden do firmy libańskiej.

Według dostępnych informacji, poza Tzarevną, która jeszcze do niedawna miała włączone systemy AIS, w Mariupolu utknęły także statki Azburg (prawdopodobnie zatonął w wyniku ostrzału w kwietniu), Blue Star I, Smarta, Azov Concord, Lady Augusta. Jednym ze statków, które wojna zastała w Mariupolu, był także wspomniany rosyjski RM-3.

Rosjanie kontynuują także wywóz zmagazynowanej jeszcze przed wybuchem wojny w Mariupolu ukraińskiej stali i zboża. Według medialnych doniesień 2700 ton stali popłynęło już do rosyjskiego Rostowa na pokładzie rosyjskiego frachtowca RM-3 (rejs odbywał się przy wyłączonych systemach AIS).


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.