• <
nauta_2024

PowerX prezentuje innowacyjny projekt statku dostarczającego i magazynującego energię elektryczną

30.05.2023 12:04 Źródło: PowerX
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki PowerX prezentuje innowacyjny projekt statku dostarczającego i magazynującego energię elektryczną

Partnerzy portalu

PowerX

Japońska firma rozwija projekt akumulatorowca, tj. jednostki morskiej wyposażonej w akumulatory, która mogłaby magazynować energię elektryczną i dostarczać ją tam, gdzie byłaby potrzebna.

Prototypowa jednostka "X" ma zostać ukończona w Japonii do 2025 roku, a krajowe i międzynarodowe testy terenowe mają rozpocząć się rok później. Statek ma posiadać napęd elektryczny, jego długość ma wynosić 140 metrów. W jego wnętrzu ma się skrywać 96 kontenerowych akumulatorów o łącznej pojemności 241 MW. Ten statek z napędem elektrycznym będzie miał 140 metrów długości i będzie wyposażony w 96 kontenerowych akumulatorów morskich o łącznej pojemności 241 MW. Wszystkie baterie zostaną wyprodukowane w prefekturze Okayama i mają uzyskać międzynarodowe certyfikaty klasyfikacji statków i obowiązujące normy, takie jak DNV i klasa NK, przechodząc rygorystyczne testy w celu odporności na trudne warunki morskie. Dostawy akumulatorów mają rozpocząć się w połowie 2024 roku.

Według PowerX, dzięki pokładowym systemom akumulatorów, statki do przewozu akumulatorów, tj. "akumulatorowce" będą mogły być wykorzystywane do przechowywania i transportu nadwyżek energii elektrycznej wytwarzanej ze źródeł odnawialnych. Ponadto system instalacji baterii ma być wysoce skalowalny, co pozwala na instalację dodatkowych baterii w celu stworzenia większych elektrycznych statków transportowych, aby spełnić określone wymagania. System obejmuje dedykowane mechanizmy kontroli emisji gazów i gaszenia pożarów w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Monitorowanie w czasie rzeczywistym systemu akumulatorów, kontrolerów ładowania i systemów konwersji energii ma dodatkowo zwiększać środki bezpieczeństwa.

Japońska firma poinformowała, że w III kwartale 2023 roku zostanie utworzona nowa spółka o nazwie "Ocean Power Grid Inc.", której celem będzie rozwój działalności w zakresie przesyłu energii morskiej z wykorzystaniem tankowców akumulatorowych. Ponadto PowerX podpisał protokół ustaleń i umowę partnerską z Kyushu Electric Power Co., Ltd. i miastem Jokohama, aby realizować nowatorską koncepcję morskiego przesyłu energii i osiągnięcia portów neutralnymi pod względem emisji CO2, sprzyjając także dekarbonizacji żeglugi. Spółka ta będzie odpowiedzialna za posiadanie, sprzedaż i obsługę akumulatorowców zarówno w Japonii, jak i za granicą. Firma stale poszukuje kolejnych partnerów biznesowych z całego świata dla tej nowej technologii i jej przedsięwzięcia biznesowego.

Wykorzystanie statków do przewozu energii ma rozwiązać szereg problemów w związku z magazynowaniem nadmiarów energii. PowerX proponuje tu również przekształcenie zlikwidowanych lub nieczynnych elektrowni w pobliżu portów, jako punkty ładowania i rozładowania dla tankowców akumulatorowych, w których energia jest przesyłana do użytkowników za pośrednictwem połączeń sieciowych na lądzie, umożliwiając dalsze efektywne wykorzystanie energii odnawialnej.

Inne koncepcje sugerują, na przykładzie Japonii, udział akumulatorowców w transporcie energii z prefektur o wysokim potencjale zaopatrywania w energię odnawialną do tych mających ograniczone zdolności i/lub wymagających większych zapotrzebowań. Dotyczy to również przesyłu między wyspami. Biorąc pod uwagę możliwości magazynowania energii w ogniwach litowo-jonowych, cysterna akumulatorowa jest także optymalnym rozwiązaniem do przesyłu energii morskiej na krótkie odległości z lądu na ląd, uzupełniając istniejące, międzyregionalne linie przesyłowe sieci elektrycznej.W ten sposób akumulatorowce zapewnią stworzenie nowej formy przesyłu energii drogą morską, wykorzystując możliwości związane z magazynowaniem, realizacją dostaw oraz promując przejście na zielone paliwa zapewniające energię odnawialną.

Obecność statku, obok magazynowania i dostarczania energii, ma także przysłużyć się rozwiązywaniu problemów awarii i uszkodzeń sieci elektrycznej, co z racji na regularne trzęsienia ziemi w Japonii wydaje się konieczne. W sytuacji uszkodzeń morskich kabli energetycznych, bądź wysokich kosztów ich instalacji, akumulatorowce będą mogły służyć przekazywaniu dostaw z morskich farm wiatrowyc, notabene tworzonych na obszarach dotąd trudnych ze względu na problem z zapewnieniem dostaw energii dotychczasowymi metodami. Zdaniem firmy ykorzystanie morskiego przesyłu energii za pośrednictwem tankowców akumulatorowych może sprostać różnym wyzwaniom związanym z morską energią wiatrową, nie tylko w Japonii, ale także przyczynić się do powszechnego przyjęcia energii odnawialnej na całym świecie.

Wśród największych wyzwań dla projektu stoi wysoki koszt technologii i fakt, że pozostaje ona bardziej na papierze. Niemniej wraz z budową pierwszej, prototypowej jednostki dostawczej, mają rozpocząć się intensywne testy, podczas których zostaną sprawdzone proponowane rozwiązania i sugestie. Wykorzystując zdobytą wiedzę, a także licząc na spadek cen tworzenia akumulatorów oraz zwiększenia ich pojemności, PowerX liczy na rozpoczęcie seryjnej budowy jednostek morskich, rozwijających pomysły z prototypu.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.