Nowe jednostki, które już niebawem zasilą flotę Wód Polskich w Szczecinie – „Ocelot” i „Tarpan” nabierają kształtu! W ubiegłym tygodniu postępy prac sprawdzali w Trójmieście pracownicy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Obie jednostki mają być gotowe jeszcze w 2020 roku. Po spisaniu procedury odbiorczej uzyskają wszelkie atesty, a wtedy wyruszą na pierwsze kruszenie lodu, o ile ten pojawi się w sezonie 2020/2021. – Nowe lodołamacze dla Szczecina to wymiana międzypokoleniowa floty, która pamięta czasy sprzed ponad 50-60 lat. Potrzebujemy nowych jednostek, by zapewnić mieszkańcom regionu bezpieczeństwo przeciwpowodziowe w sezonie zimowym. Przypomnę, dzięki aktywnej polsko-niemieckiej akcji lodołamania i szeroko zakrojonej aktywności RZGW w tym zakresie, na Pomorzu Zachodnim nigdy nie wystąpiła powódź zatorowa – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.
W dniach 28.07-29.07.2020 w stoczni w Gdańsku w spotkaniu uczestniczyli Stefan Iwicki (pełnomocnik ds. realizacji projektu budowy lodołamaczy) oraz Jerzy Fitas (kapitan lodołamaczy z ponad 50-letnim stażem). Na miejscu obecni byli tajże przedstawiciele inżyniera kontraktu, kierownicy produkcji oraz projektanci pracujący w Stoczni Remontowa Shipbulding w Gdańsku, która realizuje dla Wód Polskich w Szczecinie projekt budowy nowych jednostek. – Podczas spotkania omówiono zaawansowanie budowy jednostek oraz odbyła się wizytacja w magazynach stoczni i na placu budowy lodołamaczy. W kolejnym dniu szczegółowo omówiono wizytę z dnia poprzedniego i zaproponowano zakres współpracy na etapie wyposażania jednostek. Dokonano także analizy w zakresie materiałów wykończeniowych, wyposażenia sterówki oraz siłowni statków. Na końcu omówiono kolejne etaty budowy, w tym wodowanie jednostek. 30 lipca Inżynier Kontraktu dokonał odbioru kadłuba dla drugiej jednostki B105/2 –„TARPAN” – relacjonuje Stefan Iwicki, pełnomocnik ds. realizacji projektu budowy lodołamaczy dla RZGW Szczecin.
„Ocelot” i „Tarpan” to dwie nowe jednostki, które zastąpią we flocie RZGW Szczecin lodołamacze biorące udział w akcji lodołamania od pół wieku: - Lodołamacze liniowe to jednostki mniejsze, ich zadaniem jest wspieranie lodołamaczy czołowych w kruszeniu lodu. Nowe jednostki będą doskonale wyposażone i dostosowane do warunków panujących na Odrze, czyli przykładowo coraz częstszych niżówek. Jednostki będą mieć zanurzenie na poziomie 1,4 metra – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie
Koszt budowy dwóch lodołamaczy dla Wód Polskich w Szczecinie to ponad 30 milionów złotych, z czego większość stanowi dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności.
Doki w Chinach pękają w szwach. W Korei i UE pustoszeją
ABB dostarczy pierwszy na świecie morski system ładowania dla nowych promów elektrycznych Auckland Transport
Zatwierdzenie AiP dla innowacyjnego projektu statku ekspedycyjnego
Mostostal Chojnice ma nowego właściciela
Chiny chcą atomowego kontenerowca
Ceremonia z przytupem. Indie wodują trzy okręty naraz