• <
kongsberg_mega_2020

Postępy prac przy budowie nowych lodołamaczy dla Szczecina

Strona główna Stocznie, offshore Postępy prac przy budowie nowych lodołamaczy dla Szczecina
Postępy prac przy budowie nowych lodołamaczy dla Szczecina - GospodarkaMorska.pl
fot. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie

sons

03.08.2020 Źródło: Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie

Nowe jednostki, które już niebawem zasilą flotę Wód Polskich w Szczecinie – „Ocelot” i „Tarpan” nabierają kształtu! W ubiegłym tygodniu postępy prac sprawdzali w Trójmieście pracownicy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Obie jednostki mają być gotowe jeszcze w 2020 roku. Po spisaniu procedury odbiorczej uzyskają wszelkie atesty, a wtedy wyruszą na pierwsze kruszenie lodu, o ile ten pojawi się w sezonie 2020/2021. – Nowe lodołamacze dla Szczecina to wymiana międzypokoleniowa floty, która pamięta czasy sprzed ponad 50-60 lat. Potrzebujemy nowych jednostek, by zapewnić mieszkańcom regionu bezpieczeństwo przeciwpowodziowe w sezonie zimowym. Przypomnę, dzięki aktywnej polsko-niemieckiej akcji lodołamania i szeroko zakrojonej aktywności RZGW w tym zakresie, na Pomorzu Zachodnim nigdy nie wystąpiła powódź zatorowa – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.

W dniach 28.07-29.07.2020 w stoczni w Gdańsku w spotkaniu uczestniczyli Stefan Iwicki (pełnomocnik ds. realizacji projektu budowy lodołamaczy) oraz Jerzy Fitas (kapitan lodołamaczy z ponad 50-letnim stażem). Na miejscu obecni byli tajże przedstawiciele inżyniera kontraktu, kierownicy produkcji oraz projektanci pracujący w Stoczni Remontowa Shipbulding w Gdańsku, która realizuje dla Wód Polskich w Szczecinie projekt budowy nowych jednostek.  – Podczas spotkania omówiono zaawansowanie budowy jednostek oraz odbyła się wizytacja w magazynach stoczni i na placu budowy lodołamaczy. W kolejnym dniu szczegółowo omówiono wizytę z dnia poprzedniego i zaproponowano zakres współpracy na etapie wyposażania jednostek. Dokonano także analizy w zakresie materiałów wykończeniowych, wyposażenia sterówki oraz siłowni statków. Na końcu omówiono kolejne etaty budowy, w tym wodowanie jednostek. 30 lipca Inżynier Kontraktu dokonał odbioru kadłuba dla drugiej jednostki B105/2 –„TARPAN” – relacjonuje Stefan Iwicki, pełnomocnik ds. realizacji projektu budowy lodołamaczy dla RZGW Szczecin.

„Ocelot” i „Tarpan” to dwie nowe jednostki, które zastąpią we flocie RZGW Szczecin lodołamacze biorące udział w akcji lodołamania od pół wieku: - Lodołamacze liniowe to jednostki mniejsze, ich zadaniem jest wspieranie lodołamaczy czołowych w kruszeniu lodu. Nowe jednostki będą doskonale wyposażone i dostosowane do warunków panujących na Odrze, czyli przykładowo coraz częstszych niżówek. Jednostki będą mieć zanurzenie na poziomie 1,4 metra – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie

Koszt budowy dwóch lodołamaczy dla Wód Polskich w Szczecinie to ponad 30 milionów złotych, z czego większość stanowi dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności.

4.JPG
fot. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie
2.JPG
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie
3.JPG
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie
wartsila_390x100_2020
 Ropa brent 41,77 $ baryłka  0,12% 14:54
 Cyna 18170,00 $ tona 0,11% 18 wrz
 Cynk 2512,00 $ tona 1,87% 18 wrz
 Aluminium 1745,00 $ tona 0,11% 18 wrz
 Pallad 2282,00 $ uncja  0,21% 14:53
 Platyna 877,35 $ uncja  -0,85% 14:54
 Srebro 24,40 $ uncja  -1,61% 14:54
 Złoto 1916,65 $ uncja  -0,04% 14:54

Dziękujemy za wysłane grafiki.