W dalekowschodniej stoczni „Zwiezda” rozpoczęła się budowa najpotężniejszego na świecie atomowego lodołamacza „Rosja” projektu „Lider”, poinformował „Atomflot” (Rosatomflot jest częścią państwowej korporacji „Rosatom”).
„Pierwsze cięcie metalu do budowy supermocnego lodołamacza atomowego „Lider” projektu 10510 miało miejsce 6 lipca w stoczni w mieście Bolszoj Kamień w Kraju Nadmorskim” – poinformowała firma.
Kontrakt na budowę atomowego lodołamacza „Lider” projektu 10510 Rosatomflot i kompleks stoczniowy „Zwiezda” podpisali w kwietniu tego roku. Według niego wprowadzenie statku do eksploatacji planowane jest na 2027 rok.
Statek projektu 10510 nie ma odpowiedników. Unikalny lodołamacz atomowy ma wyjątkowe właściwości techniczne, które zagwarantują mu całoroczny przepływ we wschodnim regionie Arktyki. (...) Państwowa Korporacja „Rosatom” poparła inicjatywę Rosatomflotu, by ciężkiemu lodołamaczowi atomowemu projektu 10510 nadać nazwę „Rosja” – poinformował dyrektor generalny Rosatomflotu Mustafa Kaszka.
Lodołamacz atomowy zostanie zbudowany zgodnie z projektem technicznym Centralnego Biura Projektowego „Iceberg”. Główne cechy „Lidera”: moc – 120 MW (na wałach); prędkość – 22 węzłów (w czystej wodzie); długość – 209 metrów; szerokość – 47,7 metra; penetracja lodu (maksymalna) – cztery metry; wyporność – prawie 70 tysięcy ton.
Statek będzie wyposażony w napęd atomowy z dwoma reaktorami typu RITM-400, napęd z turbiną parową z czterema turbogeneratorami o mocy 37 MW każdy i elektryczny układ napędowy z czterema silnikami śmigłowymi o mocy 30 MW każdy.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów