• <
kongsberg_mega_2020

Orkan i Sokół przypłynęły do Szczecina. Niezwykły rejs nowych lodołamaczy! [foto]

Strona główna Stocznie, offshore Orkan i Sokół przypłynęły do Szczecina. Niezwykły rejs nowych lodołamaczy! [foto]
Orkan i Sokół przypłynęły do Szczecina. Niezwykły rejs nowych lodołamaczy! [foto] - GospodarkaMorska.pl
fot. Wody Polskie

sons

26.06.2020 Źródło: Wody Polskie

Szczecińskie lodołamacze powstają w stoczni remontowej Shipbulding w Trójmieście, a tymczasem w naszym regionie obecne są jednostki, które właśnie ruszyły w swój pierwszy rejs po powstaniu. Lodołamacze czołowy Orkan i liniowy Sokół, wybudowane w Stoczni Koźle Sp. z o.o. w Kędzierzynie-Koźlu, wyruszyły w długą drogę do swojego docelowego portu we Włocławku. W ostatnich dniach przepłynęły przez Słubice, następnie Widuchową i Gozdowice, by na kilka dni zacumować przy siedzibie Nadzoru Wodnego w Szczecinie-Podjuchach.

– Rejs jest możliwy dzięki wezbraniu wody – mówi Stefan Iwicki, kierownik Centrum Operacyjnego Ochrony Przeciwpowodziowej Wód Polskich w Szczecinie.


Duma Wód Polskich pierwszy raz na wodzie. W długim planie rejsu czas na przystań: Szczecin!

Pierwszy rejs nowych lodołamaczy to dla Wód Polskich wydarzenie historyczne. Orkan i Sokół pokonają ponad 1.500 km drogą wodną: 756 km Odrą, 522 km Morzem Bałtyckim i 260 km Wisłą.  Wybudowane lodołamacze to nowoczesne jednostki, które będą służyły do prowadzenia zimowej osłony przeciwpowodziowej na Zbiorniku Włocławek. Wyposażone są w sondę wielowiązkową, która pozwoli monitorować dno zbiornika, w panele fotowoltaiczne i oświetlenie ledowe, napędzane są silnikami spalinowymi, które spełniają obowiązujące normy środowiskowe.

Lodołamacze mają funkcje holowników. Dwa nowe lodołamacze zastąpią dwa dotychczas pracujące. Zgodnie z instrukcją lodołamania w akcji bierze udział 6 jednostek. Dwa zastąpione przez nowe pozostaną w dyspozycji Wód Polskich. Inwestycja kosztowała ponad 37 milionów złotych. Flota Wód Polskich z roku na rok wzbogaca się o coraz to nowocześniejsze jednostki, które sprawdzają się w czasie akcji lodołamania, ale i służą innym zadaniom wodnym wykonywanym przez nasze jednostki.

Pierwszy rejs nowych lodołamaczy to dla Wód Polskich ważne wydarzenie. Szczecin jest jednym z przystanków na długiej trasie jaką pokonają Sokół i Orkan.

Szczecin też czeka na swoje lodołamacze! Ocelot i Tarpan coraz bliżej

Nie tylko Włocławek doczeka się niebawem nowych jednostek pływających. W Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia zakończyła się budowa jednostek dla Trójmiasta, a już niebawem flota szczecińska zostanie zasilona przez nowoczesne lodołamacze. Obecnie trwa ich budowa i jak mówi dyrektor Wód Polskich w Szczecinie Marek Duklanowski wkracza ona w decydującą fazę.

- Zbudowany w hali Wydziału Kadłubowego Remontowa Shipbuilding kadłub Ocelota został z niej wytransportowany przy pomocy dwóch suwnic i przyczepy samojezdnej w zasięg dźwigu nabrzeżowego. Równolegle w hali Wydziału Kadłubowego rozpoczęto montaż sekcji dennej lodołamacza Tarpan, która zostanie następnie zespolona z gotową już sekcją dziobową i rufową – mówi Dyrektor Wód Polskich w Szczecinie Marek Duklanowski. - W niedługim czasie zostaną odebrane silniki główne i zespoły prądotwórcze – dodaje kierownik  Centrum Operacyjnego Ochrony Przeciwpowodziowej Stefan Iwicki.

Ocelot i Tarpan to dwie nowe jednostki, które zastąpią we flocie RZGW Szczecin lodołamacze biorące udział w akcji lodołamania od pół wieku! - Lodołamacze liniowe to jednostki mniejsze, ich zadaniem jest wspieranie lodołamaczy czołowych w kruszeniu lodu. Nowe jednostki będą doskonale wyposażone i dostosowane do warunków panujących na Odrze, czyli przykładowo coraz częstszych niżówek. Jednostki będą mieć zanurzenie na poziomie 1,4 metra – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.

Koszt budowy dwóch lodołamaczy dla Wód Polskich w Szczecinie to ponad 30 milionów złotych, z czego większość stanowi dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności.

Widuchowa_3.jpg
fot. Wody Polskie
Lodo__amacz_Podjuchy.JPG
fot. Wody Polskie
Lodo____macz_Podjuchy_2.JPG
fot. Wody Polskie
 Ropa brent 45,25 $ baryłka  -0,20% 17:36
 Cyna 17960,00 $ tona 0,39% 5 sie
 Cynk 2370,00 $ tona 2,86% 5 sie
 Aluminium 1739,00 $ tona 1,76% 5 sie
 Pallad 2250,85 $ uncja  0,90% 17:36
 Platyna 996,65 $ uncja  0,32% 17:36
 Srebro 28,10 $ uncja  3,77% 17:36
 Złoto 2054,20 $ uncja  0,69% 17:36

Dziękujemy za wysłane grafiki.