sons
Od dziś (25.06.2020 r.) wodniacy mogą korzystać z nowej śluzy
Guzianka II w Rucianem-Nidzie, łączącej jeziora Guzianka Mała i
Bełdany. Wody Polskie oddają do użytku obiekt, który usprawni ruch na
Wielkich Jeziorach Mazurskich. Szlak żeglugowy WJM jest unikalną na
skalę światową drogą wodną, atrakcją dla miłośników żeglarstwa oraz
gospodarczym sercem i motorem rozwoju mazurskich miejscowości.
Budowa
śluzy żeglugowej Guzianka II z awanportami, mostem, budynkiem sterowni,
zapleczem śluzy, węgronią oraz rozbiórką mostu drogowego na drodze
powiatowej nr 1646N trwała od października 2018 r. Nowa śluza Guzianka
II odciąży „starą Guziankę” i usprawni ruch na Wielkich Jeziorach
Mazurskich. Istniejąca śluza Guzianka I wybudowana w 1879 r. stanowi
bardzo ważny węzeł komunikacyjny szlaku, przez który w sezonie
turystycznym przeprawia się każdego roku około 15 tys. jednostek. Z
każdym rokiem liczba miłośników odpoczynku na mazurskich jeziorach
wzrasta, dlatego tak ważne jest dbanie o infrastrukturę i rozwój szlaku.
W
ramach projektu: „Budowa śluzy Guzianka II wraz z przepławką dla ryb”,
realizowanego jako projekt pn.: „Budowa i przebudowa infrastruktury
związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich
Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II” i remontem śluzy
„Guzianka I” zostały wykonane m.in.:
- długość użyteczna śluzy – 50 m,
- szerokość komory śluzy – 7,5m,
- minimalna głębokość – 2,0 m
- minimalny prześwit pionowy (pod mostem) 4,0 m.
Wartość całkowita zadania w zakresie PGW WP: 30 494 099,26 zł (w tym koszt robót budowlanych: 29 037 000,23 zł), z czego:
- dofinansowanie ze środków UE: 16 624 262,48 zł,
- środki z budżetu państwa: 3 435 232,53 zł
- środki własne: 10 908 215,65 zł
Projekt
jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury
na lata 2014-2020.
Nowa śluza jest pierwszym tego typu obiektem
wybudowanym przez Polaków na Mazurach, pozostałe powstawały jeszcze w
czasach Prus Wschodnich.
W tym sezonie żeglugowym, będą działały obie śluzy – Guzianka I i Guzianka II. W przyszłości planowany jest remont "starej Guzianki", a po nim rozdzielenie ruchu dużych jednostek pasażerskich od mniejszych, wykorzystywanych turystycznie. Guzianka I obsługiwałaby duże statki żeglugi, a nowa mniejsze jednostki pływające. Godziny otwarcia śluz dostępne są na stronie internetowej bialystok.wody.gov.pl, w zakładce komunikaty nawigacyjne. Przypominamy, że w tym sezonie żeglugowym, wszystkich użytkowników śródlądowych dróg wodnych obowiązuje zwolnienie z opłat za korzystanie ze śluz i odcinków śródlądowych dróg wodnych stanowiących własność Skarbu Państwa.
Związek Małych Portów przystąpił do inicjatywy PPO
Tygodniowy przegląd promowy, a w nim m.in. o armatorach, którzy na bieżąco dostosowują się do sytuacji po brexicie
Speed – rekordowy rok mimo utraconych możliwości
Damen: autonomiczna żegluga ≠ bezzałogowe statki
Największe kontenerowce świata - przegląd
Stena Bulk, czyli dlaczego gaz LNG powinien zawsze podróżować pierwszą klasą
Ropa brent | 55,41 $ | baryłka | -1,39% | 20:55 |
Cyna | 21740,00 $ | tona | 0,65% | 20 sty |
Cynk | 2684,00 $ | tona | 1,21% | 20 sty |
Aluminium | 1976,00 $ | tona | 1,28% | 20 sty |
Pallad | 2360,75 $ | uncja | -0,33% | 20:55 |
Platyna | 1110,00 $ | uncja | -2,35% | 20:55 |
Srebro | 25,55 $ | uncja | -1,73% | 20:55 |
Złoto | 1855,85 $ | uncja | -0,75% | 20:55 |