8 października 2025 roku podczas drugiego dnia 23. Międzynarodowych Targów Morskich i Militarnych BaltExpo, które odbywają się tradycyjnie w gdańskim AmberExpo został podpisany list intencyjny między Polskimi Liniami Oceanicznymi, Stoczni Remontowa Shipbuilding oraz Grupą Przemysłową Baltic.
Dokument dotyczy budowy dwóch statków typu Coaster dla PLO dla żeglugi bliskiego zasięgu, przeznaczonych do eksploatacji na europejskich wodach. Jak podkreślił Radosław Marciniak, prezes PLO, jest to duża szansa dla polskiego przemysłu okrętowego, ale także wizja powiększenia floty i odbudowy kompetencji PLO w zakresie akwizycji i pozyskiwania gestii ładunkowej.
- Liczymy na to, że już niebawem rozpoczną się dalsze prace dotyczące wyboru projektu tych statków. Będziemy ze stoczniami rozmawiać odnośnie dalszego harmonogramu - powiedział Radosław Marciniak.
Porozumienie zakłada również wymianę wiedzy merytorycznej i technicznej, wspierając rozwój polskiego sektora gospodarki morskiej.
List intencyjny ze strony Stoczni Remontowa Shipuilding podpisał prezes Dariusz Jaguszewski, który wyraził gotowość do pracy i dalszej współpracy z PLO. Z kolei z ramienia GP Baltic dokument podpisał prezes Remigiusz Paszkiewicz.
Projekt wpisuje się w założenia morskiej polityki Rzeczpospolitej Polskiej oraz Unii Europejskiej, potwierdzając rosnącą rolę krajowych stoczni w realizacji nowoczesnych projektów dla polskich armatorów.
Polskie Linie Oceaniczne to przedsiębiorstwo armatorskie o ponad 70-letniej tradycji w żegludze liniowej. Obecnie działalność firmy koncentruje się na świadczeniu usług przewozowych drogą morską. PLO dysponują dwoma statkami typu ro-ro: POL STELLA i FRANCESCO NULLO, które działają na rynku czarterowym między portami we Włoszech a portami w Turcji.
23. Międzynarodowe Targi Morskie i Militarne BALTEXPO 2025 to jedno z najważniejszych wydarzeń branżowych w regionie Morza Bałtyckiego – przestrzeń, w której biznes, nauka i sektor publiczny wspólnie wyznaczają kierunki rozwoju.
Tegoroczna edycja zapowiada się rekordowo pod względem obecności sektora związanego z marynarką wojenną. Swoje ofert zaprezentują m.in. spółki wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej oraz Grupy WB – z rozwiązaniami ukierunkowanymi na potrzeby Marynarki Wojennej RP i branży morskiej.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej