• <
nauta_2024

CSL Flexvik — innowacyjny projekt konwersji hybrydowej jednostki zrealizowany przez Westcon Design Poland

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki CSL Flexvik — innowacyjny projekt konwersji hybrydowej jednostki zrealizowany przez Westcon Design Poland
Fot. Westcon Design Poland

CSL Flexvik, należący do kanadyjskiego armatora CSL, przeszedł kompleksową konwersję, która przekształciła go z typowego masowca w hybrydową jednostkę samoprzeładowczą.

Możliwość samodzielnego załadunku i rozładunku szerokiego wachlarza ładunków — od piasku po ciężkie kamienie ochronne o masie kilku ton — odpowiada na rosnące potrzeby rynku offshore i budownictwa morskiego.

Od żurawi pokładowych do w pełni zintegrowanego systemu samoprzeładunkowego


Statek ma ciekawą historię – został zbudowany w 2012 roku w chińskiej stoczni Taizhou Sanfu Ship Engineering Co. dla Polskiej Żeglugi Morskiej jako masowiec Raba. Wyposażony był w trzy stacjonarne żurawie pokładowe, które wraz z kolumnami zostały zdemontowane podczas modernizacji.Później trafił do właściciela z Singapuru pod nazwą Ale. We wrześniu 2022 roku jednostka osiadła na mieliźnie w Long Point w Kanadzie. W marcu 2023 roku została przejęta przez grupę CSL, przemianowana na CSL Flexvik i po przeprowadzeniu napraw skierowana do przebudowy w Szczecinie.

Wymiary i eksploatacja


CSL Flexvik mierzy 150 metrów długości i 23,6 metra szerokości. Jednostka jest w pełni własnością CSL i obecnie operuje na wodach europejskich, wspierając logistykę budownictwa morskiego i offshore.

Po konwersji CSL Flexvik wyposażono w dwie elektryczne koparki Sennebogen 870, zamontowane na ruchomych trawersach obejmujących całą długość przestrzeni ładunkowej.

Takie rozwiązanie umożliwia jednostce samodzielny załadunek i rozładunek materiałów masowych.

Trzy zintegrowane leje zasypowe, wzdłużny i poprzeczny taśmociąg oraz obrotowy, 45-metrowy wysięgnik wyładowczy pozwalają na efektywny (500–600 t/h) bezpośredni rozładunek na lądowe składowiska, do lejów zasypowych lub na ciężarówki.

Statek może również przeładowywać skały bezpośrednio na inną jednostkę, np. barkę do transportu materiału kamiennego.


Oprócz rozładunku za pomocą wysięgnika, koparki umożliwiają także bezpośredni rozładunek chwytakowy, w tym obsługę kamieni o masie od 1 do 3 ton.

– CSL Flexvik dowodzi, że dzięki ścisłej współpracy projektanta, armatora, podwykonawców i stoczni można nadać istniejącemu statkowi zupełnie nową funkcję. W tym przypadku konwersja masowca oznaczała innowacyjną przebudowę pokładu głównego – podkreśla Joanna Hebda-Nowacka, Dyrektor Zarządzająca Westcon Design Poland.

Zakres prac Westcon Design Poland


Westcon Design Poland przygotował dokumentację koncepcyjną, klasyfikacyjną, produkcyjną i zdawczą dla projektu konwersji.

Kluczowym elementem było specjalnie zaprojektowane przekształcenie istniejącego systemu pokryw lukowych typu folding na system piggy-back, a także projekt trawers i układów jezdnych dla nowych koparek, co umożliwiło wprowadzenie funkcji samoprzeładunku.

Zakres modyfikacji urządzeń pokładowych i konstrukcji obejmował m.in.:

    • Podnośniki do kół jezdnych paneli pokryw lukowych (Wheel lifters)

    • Podnośniki do układania i zdejmowania w stos paneli pokryw lukowych (High-lifters)

    • Łańcuchowy system napędowy pokryw lukowych (Hatch-cover chain drive system)

    • Modyfikacje zrębnic lukowych w celu dodania torów do odkładania pokryw oraz dla jazdy trawers koparek

    • Projekt systemu jezdnego dla koparek Sennebogen 870

    • Fundamenty dla wzdłużnego i poprzecznego taśmociągu oraz dla 45-metrowego obrotowego wysięgnika wyładowczego

    • Fundamenty pod chwytaki typu orange-peel i clamshell

    • Fundamenty dla kontenerów mieszczących ładowarki kołowe

    • Przenośne podpory wysięgnika wyładowczego (Removable boom rest)

    • Modyfikacje pachołów cumowniczych, ciągów komunikacyjnych i rurociągów

    • Obliczenia wytrzymałościowe MES i stateczności (FEA & Stability)

    • Uzyskanie akceptacji zmian w towarzystwie klasyfikacyjnym

    • Koordynację projektu z Wulkan Shipyard i dostawcami wyposażenia z wykorzystaniem modelu 3D


CSL Flexvik po przebudowie


Zmodernizowana jednostka łączy ładowność masowca z elastycznością nowoczesnej jednostki samoprzeładowczej, zoptymalizowanej do realizacji wymagających projektów infrastrukturalnych w sektorze offshore i wzdłuż wybrzeży.

Jak podkreślił w artykule dla  portalu offshore-energy Louis Martel, prezes i dyrektor generalny CSL, nowa jednostka „wnosi nową jakość do logistyki budownictwa morskiego w Europie. Jej hybrydowa konfiguracja, elastyczne możliwości przeładunku kamienia i opcje bezpośredniego wyładunku oferują niespotykaną dotąd funkcjonalność dla klientów projektowych i przemysłowych.”

CSL Flexvik to przykład udanej transformacji klasycznego masowca w nowoczesny statek hybrydowy, wpisujący się w rosnące potrzeby rynku infrastruktury morskiej i offshore w Europie, a także dowód na to, że szczecińskie stocznie i biura projektowe pozostają ważnym graczem na międzynarodowej scenie przemysłu morskiego.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.