Niemiecki rząd potwierdził, że stanął do przetargu na przejęcie stoczni w Rostocku. Niemiecka marynarka wojenna chce tam stworzyć bazę remontowo-obsługową.
Stocznia w Rostocku była częścią stoczniowego koncernu MV Werften, który z hukiem upadł w 2022 roku w wyniku plajty po tym, jak fiaskiem zakończyły się próby pozyskania kolejnych kredytów i finansowania z rządu. Poszczególne elementy koncernu poszły pod młotek. Duże zainteresowanie wzbudziła stocznia w Rostocku. Jednym z graczy, który postanowił stanąć do przetargu, jest niemiecki rząd, który planuje utworzenie tam bazy remontowo-obsługowej dla okrętów Bundeswehry. Niezwykle korzystna dla armii byłaby lokalizacja. W tym samym mieście znajduje się bowiem dowództwo marynarki wojennej.
Baza w Rostocku usytuowanym na wschodzie, nad Bałtykiem, miałaby dopełniać stocznię wojskową w Wilhelmshaven na zachodnim wybrzeżu kraju nad Morze Północnym i dawać Bundeswehrze większą elastyczność operacyjną w regionie. Według szacunków, przejęcie stoczni przez państwo miałoby stworzyć około 500 miejsc pracy, co miałoby szczególne znaczenie dla branży w mieście, która mocno odczuła upadek MV Werften.
Stocznia Rostock funkcjonowała od prawie 70 lat pod auspicjami różnych właścicieli. W zakładzie budowano zarówno statki masowe, drobnicowce, kontenerowce a nawet arktyczne jednostki offshore czy elementy platform. Koncern MV Werften w ostatnim czasie budował tam duże bloki ekskluzywnego wycieczkowca, które były składane w innych zakładach.
Nie wiadomo, czy poza niemieckim rządem do przetargu przystąpili jacyś inni oferenci, choć wiadomo, że stocznia wzbudzała zainteresowanie na rynku. Christoph Morgen, syndyk masy upadłościowej MV Werften, zapowiadał, że w następnej kolejności spotka się z komitetem wierzycieli, którzy podejmą decyzję na temat przyszłości stoczni. Morgen dodał także, że w najbliższym czasie pod młotek pójdą budowane w trakcie upadłości elementy wycieczkowca Global Dream, w tym m.in. silniki, a także kilka bloków, które mają zostać wystawione na sprzedaż po cenach złomu.
Pływający hotel w Kairze. PRS z umową z Wings AMA
Polferries: koszty paliwa przekładają się na ceny usług; przenosiny do Gdyni pod znakiem zapytania
Umowa o budowę statku – jednostki specjalistyczne
Jeszcze żaden kontenerowiec nie poszedł na złom w tym roku
Pierwszy statek Damen dostarczony do brytyjskiej Royal Navy
PRS będzie nadzorował przystosowanie PSV Sylur dla Petrobaltic