Państwowe media w Korei Północnej podają, że w kraju ukończono konstrukcję pierwszego od 5 lat statku cargo wybudowanego własnymi siłami. Prawdopodobnie jest to także największa jednostka handlowa zarejestrowana w tym kraju.
Wybudowany przez Koreę Północną statek nosi nazwę Jang Su San. Znany jest jedynie jego tonaż, który wynosi 12 tys. ton. Jednostka została wybudowana w stoczni Ryongnam. Jak podają media, jest to zaledwie trzeci statek, wybudowany w tym zakładzie, o jakim oficjalnie wiadomo. W trakcie ceremonii przekazania statku, w której udział wzięli krajowi oficjele i która – zgodnie z miejscowymi zwyczajami – była przeprowadzona w charakterze narodowego święta, odczytano list gratulacyjny wystosowany przez Komitet Centralny. Podkreślono w nim, że statek został wybudowany w stoczni Ryongnam, w okolicach portu Nampho na zachodnim wybrzeżu kraju. Krajowe źródła twierdzą, że w Ryongnam mogą powstawać statki do 10 tys. ton, tego typu jednostki mogą tam także przechodzić remonty i naprawy.
Nie znane są ani dokładne wymiary Jang Su San, ani pojemność. Wiadomo jednak, że jest to jednostka większa od poprzedniego statku handlowego wybudowanego w Korei Północnej, jakim jest zwodowany w 2016 roku Ja Ryok, który mierzy 99 metrów długości i 5 400 DWT. Ja Ryok również został zbudowany w Ryongnam. Media podają, że w przeciwieństwie do starszego brata, Jang Su San nie została jeszcze zarejestrowana i nie ma numeru IMO, przez co nie da się zweryfikować jej rzeczywistych wymiarów i klasyfikacji. Media wskazują, że z wyglądu Jang Su San bardzo przypomina Ja Ryok, co poddawałoby w wątpliwość informacje o tym, że jest to jednostka o dużo większej pojemności i możliwościach.
Miejscowe media raportowały, że do ceremonii przekazania jednostki doszło 23 grudnia. Jang Su San miała od razu wyruszyć w rejs, ale prawdopodobnie był to tylko rejs pokazowy.
Północna Korea ma oficjalny zakaz budowy nowych statków nałożony przez ONZ, jednak – jak można się spodziewać – nie spędza on miejscowym oficjelom snu z powiek. Większym problemem jest dla nich jednakże zakaz kupowania statków z zachodu. Przez to Korea Północna ma jedynie niewielką, na dodatek mocno przestarzałą flotę handlową. Największym statkiem spośród dotychczas zarejestrowanych w kraju był zbudowany w 1989 roku masowiec Wise Honest o nośności 27 880 DWT. Niemniej jednak statek został przejęty przez Stany Zjednoczone za łamanie sankcji handlowych i w 2019 sprzedany na złom. Fundusze z jego sprzedaży zostały przekazane w ramach rekompensaty rodzinom ofiar koreańskiego reżimu. Okazjonalnie Korei udaje się pozyskać statki poprzez sieć międzynarodowych spółek, jakie kraj ma zarejestrowane na całym świecie. Niemniej jednak uzupełnienie floty, szczególnie o nową jednostkę, jest dużym wydarzeniem dla kraju, tym bardziej, że zaostrzenie restrykcji na granicach – zarówno w wyniku wewnętrznej polityki Korei Północnej, jak i kwestii pandemicznych w innych krajach – spowodowało praktycznie wyeliminowanie jakichkolwiek lądowych relacji handlowych z podstawowymi partnerami, jakimi są Rosja i Chiny. Niemal cały handel do i z kraju odbywa się drogą morską, poprzez port Nampho, który odnotował zauważalny wzrost ruchu w ostatnich miesiącach. Niemniej jednak i on ma swoje problemy – Korea wprowadziła bardzo sztywne reguły zapobiegania Covid-19, toteż statki muszą odczekać na morzu po kilka tygodni, zanim będą mogły wejść do Nampho. To powoduje znaczne spowolnienie i tak niezbyt sprawnych łańcuchów dostaw w kraju i skutecznie dusi międzynarodową wymianę handlową.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii