14 października 2025 roku o godzinie 12:00, na terenie stoczni Karstensen Shipyard Poland odbyło się uroczyste wodowanie kadłuba trawlera rybackiego Chris Andra, o numerze budowy 489. Jednostka została zwodowana z pochylni B1. Było to już kolejne w tym roku wodowanie otwarte dla publiczności.
Gdański Karstensen prezentuje zawrotne tempo pracy, gdyż ostatnie wodowanie miało miejsce zaledwie niecały miesiąc temu. W lipcu natomiast odbyło się otwarte dla publiczności wodowanie trawlera, które przyciągnęło tłumy. Nie inaczej było dzisiaj. O godzinie 11:30 bramy stoczni zostały otwarte dla publiczności, która szybko wypełniła przestrzeń przy nabrzeżu, by śledzić przebieg wodowania. To szóste i zarazem ostatnie z zaplanowanych na 2025 rok wodowań.
Nowa jednostka powstaje na zamówienie szkockiego armatora Klondyke Fishing Company Limited z portem macierzystym Fraserburgh. Po zakończeniu budowy trawler będzie prowadził połowy ryb pelagicznych włokiem i transportował je w systemie RSW (Refrigerated Sea Water), który zapewnia utrzymanie najwyższej jakości złowionych ryb dzięki chłodzeniu wody w ładowniach do temperatury około 1,5°C.
Kadłub o długości całkowitej 75,80 metra, szerokości 15,80 metra i zanurzeniu do pokładu głównego 6,60 metra charakteryzuje się pojemnością ładowni RSW wynoszącą 2 435 metrów sześciennych. Jednostka wyposażona została w silnik główny o mocy 7 200 kW. Na kadłubie zamontowano już kluczowe elementy napędu i wyposażenia, w tym wał śrubowy ze śrubą, silnik główny, przekładnię, prądnicę wałową, agregaty oraz elementy systemu RSW. Nadbudówka statku zostanie zamontowana po zwodowaniu.
Po uroczystości wodowania kadłub zostanie w listopadzie odholowany do Danii, gdzie przejdzie etap finalnego wyposażenia. Prace te potrwają około siedmiu miesięcy i zakończą się próbami morskimi oraz przekazaniem jednostki armatorowi.
Trawler będzie przeznaczony do połowu ryb pelagicznych, głównie makreli, śledzi atlantyckich, błękitek i szprotów. Złowione ryby będą trafiały bezpośrednio do ładowni z wodą morską chłodzoną do 1,5°C, co pozwoli zachować ich świeżość aż do rozładunku w porcie.
Budowę rozpoczęto w grudniu 2024 roku, a obecne wodowanie stanowi jeden z kluczowych etapów realizacji projektu. Dla stoczni jest to kolejne potwierdzenie wysokich kompetencji w budowie nowoczesnych jednostek dla zagranicznych armatorów. Wodowanie trawlera Chris Andra stanowi nie tylko ważny moment w harmonogramie budowy, lecz także symboliczny dowód utrzymującej się silnej pozycji polskiego przemysłu stoczniowego na rynku europejskim.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów