W piątek 25 lipca w samo południe tereny dawnej Stoczni Gdańskiej przy których mieści się dzisiaj stocznia Karstensen Shipyard Poland przyciągnęły setki mieszkańców i turystów. Wszystko za sprawą otwartego dla publiczności wodowania nowoczesnego statku rybackiego o nazwie Pathway. To już czwarte z ośmiu wodowań jednostek w tym roku.
To kolejna jednostka zbudowana dla szkockiej firmy Lunar Fishing Company ze Spiterhead – jednego z największych armatorów działających w sektorze rybołówstwa na Wyspach Brytyjskich, z którą Karstensen współpracuje od wielu lat. Pathway jest czwartym trawlerem oddanym właśnie temu armatorowi. Stocznia zapowiada już plany na piąty projekt, który znajduje się w fazie koncepcyjnej.
Nowo wodowany Pathway to nowoczesny trawler typu purser, przystosowany do połowu i transportu ryb w warunkach chłodniczych. Jak wyjaśnia Tomasz Mulica, dyrektor zarządzający Karstensen Shipyard Poland, jego specyfika polega na tym, że posiada chłodzone ładownie, tak zwane ładownie RSW, które służą do transportu, po złowieniu do transportu żywej ryby do przetwórni, które znajdują się na lądzie.
Długość statku wynosi 83,7 metra, a ciężar w dniu wodowania 2300 ton, jego budowa trwała nieco ponad rok.
Po wodowaniu, jednostka pozostanie jeszcze przez około dwa do trzech tygodni w Gdańsku, gdzie będą prowadzone prace wykończeniowe. Następnie, na początku sierpnia, zostanie odholowana do duńskiego Skagen – siedziby macierzystej stoczni Karstensens Skibsværft A/S – gdzie odbędzie się końcowy etap wyposażenia.
Wydarzenie miało charakter otwarty i przyciągnęło liczne grono mieszkańców oraz miłośników przemysłu stoczniowego. Jak podkreśla Tomasz Mulica, to element świadomej strategii budowania relacji z lokalną społecznością:
– Jesteśmy dziś naprawdę pozytywnie zaskoczeni. Idea wodowań otwartych towarzyszyła nam od samego początku – wiedzieliśmy, że to miejsce jest ważne, historyczne, związane z przemysłem stoczniowym od XIX wieku i nierozerwalnie związane z Gdańskiem. Od chwili, gdy zadomowiliśmy się tutaj na dobre i pojawiły się techniczne możliwości, chcieliśmy umożliwiać mieszkańcom udział w tej dla nas wyjątkowej uroczystości, jaką jest wodowanie. To, jak licznie dziś przybyli, przerosło nasze oczekiwania.
W 2025 roku stocznia zrealizowała już trzy inne wodowania: w styczniu częściowo wyposażony kadłub trawlera Rogne dla norweskiego armatora Rogne AS, w lutym trawler Hargun dla duńskiej Karstensens Skibsværft A/S oraz w kwietniu trawler Asgrimur Halldorsso dla islandzkiego armatora Skinney Thinganes HF.
Karstensen Shipyard Poland, będąca częścią duńskiej grupy Karstensens Skibsværft A/S, działa na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej od kilku lat, rozwijając działalność produkcyjną w zakresie budowy statków rybackich i jednostek specjalistycznych. Dzięki stałym kontraktom z renomowanymi armatorami i dbałości o relacje z otoczeniem, stocznia konsekwentnie umacnia swoją pozycję na rynku europejskim.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Alarm. Zbiornikowiec-zombie na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej