Duńczycy chcą wcielić w życie plan budowy okrętów wsparcia marynarki wojennej. Choć nie ma jeszcze oficjalnego zielonego światła dla projektu, to w blokach startowych czeka już chętne do budowy jednostek konsorcjum Karstensens Skibsværft, Hvide Sande Shipyard i OSK Design. Ich kadłuby miałyby powstać w gdańskiej stoczni Karstensen Shipyard Poland.
Duńczycy chcą rozwijać własną Marynarkę Wojenną. Jednym z projektów, jaki planują uruchomić, jest budowa przez krajowe firmy pięciu okrętów wsparcia dla sił zbrojnych. Jednostki te miałyby uczestniczyć w różnorodnych operacjach morskich, m.in. w działaniach ekologicznych, patrolowych, wywiadowczych, stawianiu min czy nadzorze nad infrastrukturą. Do ich budowy przygotowuje się konsorcjum duńskich firm Karstensens Skibsværft, Hvide Sande Shipyard i OSK Design. Pierwsza z nich odpowiadałaby za budowę stalowych kadłubów, które powstałyby w polskiej stoczni Karstensena – gdańskiej Karstensen Shipyard Poland. Wyposażenie kadłubów odbywałoby się w duńskim oddziale Karstensena w Skagen oraz w stoczni Hvide Sande. OSK Design ma czuwać na projektową stroną przedsięwzięcia.
„Jednostki nie są zaprojektowane jako bojowe, ale będą mogły pełnić funkcję okrętów-matek dla dronów i być wyposażone w zdalnie sterowany ciężki karabin maszynowy do samoobrony i oddawania strzałów ostrzegawczych” – podaje konsorcjum w komunikacie prasowym.
Okręty mają być być przystosowane do działań na całym obszarze duńskich wód, w tym na Grenlandii.
Nie jest jeszcze przesądzone, że projekt wejdzie w życie – czeka na oficjalne zatwierdzenie w ramach porozumienia obronnego. Konsorcjanci jednak wskazują, że jeśli politycy podejmą szybko decyzję i kontrakt zostanie sygnowany tej wiosny, to pierwszy z pięciu okrętów mógłby być przekazany do eksploatacji już w 2027 roku. Cała seria zostałaby dostarczona do 2030 roku.
Konsorcjum zgłasza także gotowość do zaprojektowania i budowy innych jednostek dla duńskich służb i wojska, w tym np. okrętów arktycznych, które miałyby operować na wschodnim wybrzeżu Grenlandii, ale także lodołamaczy, przybrzeżnych korwet czy innych jednostek do działań blisko wybrzeża.
„Jesteśmy gotowi współpracować z innymi dobrymi duńskimi siłami – zarówno stoczniami, jak i poddostawcami z sektora morskiego – więc zacznijmy budować statki dla duńskiej floty” – piszą w komunikacie Jacob H. Thygesen, dyrektor generalny OSK Design, Knud Degn Karstensen, dyrektor generalny Karstensens Skibsværft, oraz Carl Erik Kristensen, dyrektor generalny Hvide Sande Shipyard.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów