W Gdańsku odbyło się kolejne wodowanie w Karstensen Shipyard Poland. W zimowej aurze 15 lutego br. zwodowano kadłub statku rybackiego, przeznaczonego dla norweskiego armatora. To dziesiąta jednostka zwodowana po przeniesieniu się stoczni z Gdyni do Gdańska.
Wodowanie odbyło się z pochylni B1, po czym jednostka została
odholowana na nabrzeże. Hargun to drugi statek zwodowany w tym roku na
terenie Karstensen Shipyard Poland (pierwszym był zwodowany w styczniu
trawler Rogne) i zarazem dziesiąty od momentu przeprowadzki z Gdyni,
która miała miejsce w II poł. 2023 roku. Dzięki zmianie lokalizacji i
przejęciu infrastruktury stoczniowej w Gdańsku, w tym pochylni B1 i B3
oraz słynnych zielonych żurawi Kone, zakład mógł znacząco zwiększyć
wydajność realizacji kolejnych zamówień.
Wydarzenie było pierwotnie zaplanowane na 14 lutego, lecz zostało przesunięte na kolejny dzień z powodu skutków niecodziennego wypadku, który miał miejsce 10 lutego, gdy budowany przez Baltic Operator patrolowiec dla Straży Morskiej Finlandii zsunął się z pontonu Carrier 8. Do incydentu doszło przy nabrzeżu Martwej Wisły, naprzeciwko stoczni Karstensen, co wymusiło konieczność przesunięcia wodowania. Lokalne podmioty zaangażowały się m.in. w wydobycie zatopionej sterowni pontonu i elementów podbudowy statkowej, które wpadły do wody z pokładu Carrier 8. Było to konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa podczas operacji na akwenie.
W
trakcie sobotniej ceremonii przedstawiciele stoczni Karstensen Shipyard
Poland przekazali podziękowania Zarządowi Morskiego Portu Gdańsk S.A., w
szczególności wiceprezesowi Alanowi Aleksandrowiczowi, za okazaną pomoc
i podjęcie działań na przystoczniowym akwenie, które umożliwiły
otrzymanie zgody Kapitana Portu Gdańsk na przeprowadzenie operacji
wodowania.
Hargun to kolejny trawler budowany w gdańskim
zakładzie na zamówienie duńskiej stoczni Karstensens Skibsvaerft A/S,
oznaczony numerem budowy 481. Powstaje dla norweskiej firmy Hargun
Havfiske AS. Ma 83 metry długości, 17 metrów szerokości, a zanurzenie
maksymalne to 7,45 metra. Tonaż wynosi 4000 GT, a objętość ładowni to
2700 m3. W skład napędu wchodzą dwa generatory o mocy 3600 kW każdy, dwa
silniki pomocnicze Scania o mocy 600 kW każdy, układ śrub napędowych
Brunvoll Volda, dwa pędniki boczne o mocy 1400 kW. Wyposażenie
uzupełniają też zamontowane urządzenia do schładzania wody morskiej,
dźwigi oraz wciągarki.
Trawler posiada 13 ładowni ze
schładzaną wodą morską (RSW - Refrigerated Sea Water). Będzie
przeznaczony do połowu przeznaczonych na rynek spożywczy ryb
pelagicznych (żyjących na otwartych akwenach), takich jak makrela i
śledź, a także innych gatunków z myślą o produkcji mączki rybnej.
Zgodnie z planem kadłub będzie dalej wyposażany przy nabrzeżu, zwalniając pochylnię B1 i pozwalając na równoczesne rozpoczęcie budowy trzech kolejnych kadłubów bez jakichkolwiek opóźnień. Pod koniec marca Hargun ma zostać odholowany do stoczni Karstensens Skibsvaerft A/S w duńskim Skagen. Dalsze prace doposażeniowe oraz próby morskie mają potrwać tam przez pół roku, po czym jednostka zostanie przekazana zamawiającemu.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów