• <
nauta_2024

Karstensen: trawler dla Norwegów zwodowany, choć przeszkodził zeszłotygodniowy wypadek w sąsiedztwie

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Karstensen: trawler dla Norwegów zwodowany, choć przeszkodził zeszłotygodniowy wypadek w sąsiedztwie
Fot. GospodarkaMorska.pl

W Gdańsku odbyło się kolejne wodowanie w Karstensen Shipyard Poland. W zimowej aurze 15 lutego br. zwodowano kadłub statku rybackiego, przeznaczonego dla norweskiego armatora. To dziesiąta jednostka zwodowana po przeniesieniu się stoczni z Gdyni do Gdańska.

Wodowanie odbyło się z pochylni B1, po czym jednostka została odholowana na nabrzeże. Hargun to drugi statek zwodowany w tym roku na terenie Karstensen Shipyard Poland (pierwszym był zwodowany w styczniu trawler Rogne) i zarazem dziesiąty od momentu przeprowadzki z Gdyni, która miała miejsce w II poł. 2023 roku. Dzięki zmianie lokalizacji i przejęciu infrastruktury stoczniowej w Gdańsku, w tym pochylni B1 i B3 oraz słynnych zielonych żurawi Kone, zakład mógł znacząco zwiększyć wydajność realizacji kolejnych zamówień.

Wydarzenie było pierwotnie zaplanowane na 14 lutego, lecz zostało przesunięte na kolejny dzień z powodu skutków niecodziennego wypadku, który miał miejsce 10 lutego, gdy budowany przez Baltic Operator patrolowiec dla Straży Morskiej Finlandii zsunął się z pontonu Carrier 8. Do incydentu doszło przy nabrzeżu Martwej Wisły, naprzeciwko stoczni Karstensen, co wymusiło konieczność przesunięcia wodowania. Lokalne podmioty zaangażowały się m.in. w wydobycie zatopionej sterowni pontonu i elementów podbudowy statkowej, które wpadły do wody z pokładu Carrier 8. Było to konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa podczas operacji na akwenie.

W trakcie sobotniej ceremonii przedstawiciele stoczni Karstensen Shipyard Poland przekazali podziękowania Zarządowi Morskiego Portu Gdańsk S.A., w szczególności wiceprezesowi Alanowi Aleksandrowiczowi, za okazaną pomoc i podjęcie działań na przystoczniowym akwenie, które umożliwiły otrzymanie zgody Kapitana Portu Gdańsk na przeprowadzenie operacji wodowania.

Hargun to kolejny trawler budowany w gdańskim zakładzie na zamówienie duńskiej stoczni Karstensens Skibsvaerft A/S, oznaczony numerem budowy 481. Powstaje dla norweskiej firmy Hargun Havfiske AS. Ma 83 metry długości, 17 metrów szerokości, a zanurzenie maksymalne to 7,45 metra. Tonaż wynosi 4000 GT, a objętość ładowni to 2700 m3. W skład napędu wchodzą dwa generatory o mocy 3600 kW każdy, dwa silniki pomocnicze Scania o mocy 600 kW każdy, układ śrub napędowych Brunvoll Volda, dwa pędniki boczne o mocy 1400 kW. Wyposażenie uzupełniają też zamontowane urządzenia do schładzania wody morskiej, dźwigi oraz wciągarki.

Trawler posiada 13 ładowni ze schładzaną wodą morską (RSW - Refrigerated Sea Water). Będzie przeznaczony do połowu przeznaczonych na rynek spożywczy ryb pelagicznych (żyjących na otwartych akwenach), takich jak makrela i śledź, a także innych gatunków z myślą o produkcji mączki rybnej.

Zgodnie z planem kadłub będzie dalej wyposażany przy nabrzeżu, zwalniając pochylnię B1 i pozwalając na równoczesne rozpoczęcie budowy trzech kolejnych kadłubów bez jakichkolwiek opóźnień. Pod koniec marca Hargun ma zostać odholowany do stoczni Karstensens Skibsvaerft A/S w duńskim Skagen. Dalsze prace doposażeniowe oraz próby morskie mają potrwać tam przez pół roku, po czym jednostka zostanie przekazana zamawiającemu.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.