Dla niektórych może być to zaskoczeniem, ale w Gdyni od 1991 roku funkcjonuje stocznia, która od pewnego czasu specjalizuje się w budowie częściowo wyposażonych kadłubów luksusowych jachtów – Damen Shipyard Gdynia.
Damen Shipyards Gdynia położona jest na 1,5-hektarowym terenie przy ulicy Indyjskiej w Gdyni. Stocznia posiada dostęp do nabrzeży Norweskiego i Stanów Zjednoczonych. Prace na jej terenie odbywają się w czterech halach produkcyjnych z własnym udźwigowieniem oraz w warsztatach: rurarskim i obróbki wstępnej profili kadłubowych. Tutaj właśnie powstają częściowo wyposażone kadłuby luksusowych jachtów pełnomorskich. Stocznia w ciągu roku produkuje dwie jednostki o długości 60 metrów.
Damen Shipyards Gdynia założona w roku 1991 była jedną z pierwszych w kraju prywatnych stoczni. Od 1996 roku jest częścią międzynarodowego koncernu Damen Shipyards Group i nieustannie się rozwija. Obecnie zatrudnia już na stałe 145 osób.
W jej portfolio są holowniki portowe i oceaniczne, statki do zabezpieczania rozlewów olejowych, łodzie ratownicze i patrolowe, statki badawcze, pływające hotele, jednostki do obsługi oznakowania nawigacyjnego, jak również przeważające w ostatnim czasie częściowo wyposażone kadłuby luksusowych jachtów.
Możliwości zakładu także nieustannie rosną. W zeszłym roku zakończona została najnowsza inwestycja umożliwiająca gdyńskiej stoczni samodzielną produkcję aluminium.
Od początku swojego istnienia w stoczni zrealizowanych zostało łącznie 110 projektów, z czego połowę stanowią kadłuby jachtów dla holdingu Damen. Najnowszy z nich, projekt o nazwie roboczej YN 6009, będący jachtem z serii LE60 został zwodowany w styczniu 2025 roku. Od momentu premiery w 2020 roku jachty tej serii cieszą się popularnością pośród odbiorców na całym świecie.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii