Na terenie gdańskiej stoczni Karstensen Shipyard Poland odbyło się kolejne w tym roku wodowanie. Na wodzie znalazł się trawler rybacki Ásgrímur Halldórsson, powstający dla islandzkiego armatora.
Wydarzenie odbyło się 16 kwietnia ok. 10.00 rano. Miało ono charakter otwarty, stąd obok stoczniowców i przedstawicieli głównego wykonawcy oraz zamawiającego, wzięła w nim udział niemała publiczność złożona z gdańszczan oraz turystów. Budowany od czerwca ub. r. statek, trzeci zwodowany przez Karstensen w tym roku, rankiem zjechał z pochylni B3 na wodę, a następnie został odholowany na nabrzeże, gdzie będą prowadzone dalsze prace doposażeniowe. Pozwoli to zrobić miejsce dla kolejnej jednostki, budowanej przez stocznię. Zwodowany Ásgrímur Halldórsson (SF-250) to trawler typu RSW (ang. Refrigerated Sea Water), którego odbiorcą będzie islandzki armator Skinney Thinganes HF, którego macierzysty port będzie znajdował się w islandzkiej miejscowości Hornafjordur.
Niedługo statek wyruszy do duńskiego Skagen, gdzie znajduje się stocznia Karstensens Skibsvaerft A/S. Tam odbędą się dalsze prace związane z wyposażeniem w niezbędny sprzęt i systemy, w tym przekładnia napędu głównego jak i silnik główny oraz pomocniczy, czy też trzy stery strumieniowe i windy cumownicze. Tam spędzi kolejne pół roku, a zgodnie z planem ma zostać przekazany zamawiającemu pod koniec 2025 roku.
Budowany trawler ma 75,4 metra długości, 16,5 metra szerokości, a zanurzenie maksymalne to 5,8 metra. Tonaż wynosi 4000 GT. Załoga ma liczyć 15 osób. Na pokładzie znajduje się 11 ładowni o łącznej pojemności 2483 m3, posiadających systemy chłodzonej wody morskiej (RSW), pozwalające na przechowywanie żywych ryb pelagicznych w ramach dużych połowów. Dzięki temu wciąż świeże trafiają do zakładów zajmujących się ich przetwórnią. Pozwoli to islandzkim rybakom na łowienie ryb takich jak makrela i śledź, przeznaczonych zarówno dla branży spożywczej, jak i innych gatunków z myślą o produkcji mączki rybnej stanowiącej składnik karmy dla zwierząt.
Ásgrímur Halldórsson to trzeci statek zwodowany w tym roku na terenie Karstensen Shipyard Poland i zarazem jedenasty od momentu przeprowadzki z Gdyni, która miała miejsce w II poł. 2023 roku. Zmiana lokalizacji stoczni i przejęcie infrastruktury w Gdańsku, w tym pochylni B1 i B3 oraz słynnych zielonych żurawi Kone wpłynęło na tempo prac prowadzonych przez zakład, zwiększając tym samym wydajność realizacji kolejnych zamówień.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów