24 lutego w stoczni Ulstein Verft zwodowano statek serwisowy farm wiatrowych typu Commissioning Service Operation Vessel (CSOV), budowanego dla armatora Bernhard Schulte Offshore. Jednostka częściowo powstawała w gdyńskiej stoczni CRIST.
Kadłub statku o oznaczeniu NB320 powstał w gdyńskiej stoczni CRIST S.A., gdzie dodatkowo przeprowadzono częściowe doposażenie. Proces ten trwał nieco ponad rok, począwszy od pierwszego cięcia blachy 31 października 2023 roku. Na przełomie listopada i grudnia 2024 roku statek został odholowany do Norwegii, gdzie przeprowadzono dalsze prace wykończeniowe.
Statek oparty jest na nowoczesnym projekcie Ulstein Twin X-STERN, który poprawia stabilność, zwrotność i efektywność operacyjną jednostki, zwłaszcza w trudnych warunkach morskich. Technologia ta eliminuje pawęż i zapewnia symetryczny kształt dziobu oraz rufy, co pozwala na lepsze utrzymanie pozycji oraz zmniejsza wpływ fal i wilgotność pokładu.
Na pokładzie znajduje się dźwig z kompensacją 3D oraz pomost Walk-to-Work, umożliwiający bezpieczny transport personelu i ładunku na morskie turbiny wiatrowe. Napęd dieslowo-elektryczny z możliwością wykorzystania metanolu jako paliwa czyni statek bardziej ekologicznym, redukując emisję dwutlenku węgla.
Stocznia CRIST S.A. realizuje obecnie kolejne zamówienia dla Ulstein Verft, w tym budowę bliźniaczego statku NB321 oraz innych nowoczesnych jednostek przeznaczonych do obsługi farm wiatrowych.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów