• <
nauta_2024

Hybryda z żaglami wyrusza na Morze Północne. Polskie stocznie są gotowe do realizacji takich zleceń

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Hybryda z żaglami wyrusza na Morze Północne. Polskie stocznie są gotowe do realizacji takich zleceń

Partnerzy portalu

Hybryda z żaglami wyrusza na Morze Północne. Polskie stocznie są gotowe do realizacji takich zleceń - GospodarkaMorska.pl
Źródło: eConowind

Na morze wyruszył kolejny statek, w którym napęd tradycyjny wspomagany jest przez siłę wiatru. Przebudowę jednostki wykonano w stoczni pod Rotterdamem. W polskich stoczniach bez problemów można by również zrealizować taki projekt.

Stocznia Neptun w Hardinxveld-Giessendam pod Rotterdamem wykonała unikalną przebudowę statku z napędem hybrydowym na jednostkę wspomaganą żaglami. Modernizację zlecił holenderski armator Tharsis Sea-River Shipping. W jej ramach na drobnicowcu Tharsis zakończono instalację dwóch chowanych żagli skrzydłowych. Prace wykonano w tym samym czasie, kiedy na jednostce usprawniano system smarowania powietrzem. Prace wykonano przy wsparci Unii Europejskiej w ramach projektu WASP (Wind Assisted Ship Propulsion).

Hybryda z powietrzem i żaglami

- Dzięki tej instalacji działającej zarówno na rzece, jak i na Morzu Północnym przy różnych wiatrach, z niecierpliwością oczekujemy, jak działają platformy, zwłaszcza dzięki unikalnemu połączeniu tej technologii samoregulacji w połączeniu z nowoczesnym napędem dieslowo-elektrycznym - wyjaśnia Frank Nieuwenhuis, dyrektor generalny eConowind.

Tharsis Sea-River Shipping zamówił instalację dwóch składanych żagli na 88-metrowym drobnicowcu z napędem spalinowo-elektrycznym M/V Tharsis (2 364 dwt). Żagle TwinFoil o wymiarach 3 m x 9 m dostarczyła holenderska firma eConowind. Są one zintegrowane z aluminiową platformą Flatrack, z której można rozłożyć składane TwinFoil.

TwinFoil to kolejna innowacja eConowind obok wcześniej zaprojektowanych żagli VentiFoil. Jest to skrzydło z klapą podobną do tych używanych przez samoloty podczas lądowania i startu. Inżynierowie z eConowind mają na swoim koncie również instalacje na statkach rotorów Flettnera.

Projekt i nadzór nad montażem chowanych żagli skrzydłowych na pokładzie statku prowadziło towarzystwo klasyfikacyjne RINA. Standardowy układ dwóch żagli eConowind jest oparty na 40-stopowym kontenerze morskim i może być szybko montowany lub demontowany. To elastyczne rozwiązanie pozwala na stosowanie żagli na pokładach różnych statków. GospodarkaMorska.pl informowała o zamontowaniu takiego systemu do testowania na statku DFDS Lysbris Seaways.

Gospodarka Morska
Źródło: eConowind

Kontener z żaglami

- Żagle VentiFoil mogą zostać zainstalowane na drobnicowcach, zbiornikowcach lub inne jednostkach z miejscem na jeden lub dwa kontenery morskie FEU. W skrzydle zintegrowano inteligentne ssanie, co skutkuje podwojoną siłą VentiFoil podczas refowania w razie potrzeby – informuje konstruktor.

Zaprojektowany i zbudowany w holenderskiej stoczni De Kaap w 2012 roku M/V Tharsis jest jednostką unikatową. Zastosowano w niej napęd dieslowo-elektryczny wspomagany z systemem smarowania powietrzem. Takie rozwiązanie zmniejsza ślad węglowy statku.  

- Przy pełnym zanurzeniu wynoszącym 6 metrów i minimalnym zanurzeniu wynoszącym 1,65 metra statek może płynąć tam, gdzie większość innych statków pełnomorskich nie może – informuje eConowind.

- Tharsis Sea-River Shipping była jedną z pierwszych firm, które w 2012 roku zainstalowały na swoim drobnicowcu układ spalinowo-elektryczny w celu zmniejszenia zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji. Po zainstalowaniu w 2020 roku systemu smarowania kadłuba powietrzem system eConowind Twinfoil jest logicznym kolejnym krokiem w kierunku osiągnięcia celu firmy, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji - twierdzi Jan Albert Bosma, współwłaściciel Tharsis Sea-River Shipping.

Unia wspiera innowacje

Tharsis Sea-River Shipping to holenderska, prywatna firma żeglugowa z prawie 40-letnim doświadczeniem w żegludze morsko-rzecznej. Właściciele kładą duży nacisk na zrównoważoną żeglugę i są zaangażowani w kilka ambitnych projektów zmierzających do zerowej emisji.

Projekt WASP (ang. Wind Assisted Ship Propulsion) jest finansowany przez program Interreg North Sea Region, który jest częścią Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). Na innowacyjne rozwiązania przeznaczono kwotę 5,4 mln euro. Projekt integruje uniwersytety, dostawców technologii wspomagania wiatru z właścicielami statków w celu prowadzenia badań, prób i osiągnięcia skuteczności operacyjnej wybranych rozwiązań napędów wiatrowych. W wykonanie zaangażowanych jest 14 partnerów z siedmiu różnych krajów regionu Morza Północnego. Biorą w nim udział: Holandia, Belgia, Niemcy, Dania, Norwegia, Szwecja, Wielka Brytania.

A może na Bałtyku

Dzięki integracji wiedzy technicznej z różnych krajów możliwy jest rozwój technologii napędów wiatrowych i testowanie ich w praktyce na Morzu Północnym. Podobny projekt można by z powodzeniem zrealizować w regionie Morza Bałtyckiego.

Polskie stocznie budują lub przebudowują statki głównie dla armatorów działających na Morzu Północnym i w regionie Morza Bałtyckiego. Mają już długoletnie doświadczenie w budowie jednostek innowacyjnych, statków żaglowych, przebudowach statków. Jest pewne, że opanowanie montażu kontenerów z żaglami na nie powinno stanowić problemu, ani dla Crista czy Stoczni Nauta, a tym bardziej Remontowej.

Warto więc może, by pomorskie i zachodniopomorskie politechniki oraz nasze centra badawcze, biura projektowe i stocznie wygenerowały również podobne projekty. Wszak popyt na innowacje w transporcie morskim wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. Na takie centrum innowacji jak eConowind na pewno znajdzie się miejsce w Bałtyckim Porcie Nowych Technologii, czy innym miejscu Pomorskiej Strefy Ekonomicznej.


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.