Wysiłki zmierzające do uruchomienia największego na świecie bezemisyjnego żaglowca towarowego posunęły się naprzód wraz z ogłoszeniem, że kanadyjska firma kawowa inwestuje w projekt. Jednostka o nazwie Ceiba jest obecnie budowana przy użyciu tradycyjnych metod budowy statków w Kostaryce i ma wejść do służby w 2023 roku.
Cafe William, palarnia kawy z siedzibą w Sherbrooke w Kanadzie, poinformowała, że od kilku lat pracuje nad przemyśleniem swojego łańcucha wartości, skoncentrowanego na zrównoważonym rozwoju. – Ponieważ drzewa kawowe nie rosną w zimnych regionach, takich jak nasze, nieuniknione jest, że zebrane ziarna kawy są transportowane na duże odległości. Nasza inwestycja w ten innowacyjny projekt pozwoli nam znacznie zmniejszyć nasz ślad węglowy i, wraz z innymi naszymi projektami, ostatecznie wyprodukować kawę o zerowej emisji, pierwszą taką na świecie – powiedział Serge Picard, właściciel Café William.
Firma kawowa inwestuje w Sailcargo z siedzibą w Kostaryce, który buduje żaglowiec towarowy. Ceiba to tradycyjny trójmasztowy szkuner z górnym żaglem, zbudowany przy użyciu zrównoważonych materiałów i energii odnawialnej. Żaglowiec będzie miał długość całkowitą 148 stóp i możliwość transportu 250 ton ładunku w dwóch ładowniach. Statek będzie miał 12-osobową załogę i 12-osobową załogę gościnną.
Silnik elektryczny zabezpieczeniem
Manta Marine Design, projektant statku, poinformował, że trzy maszty Ceiby zapewnią wystarczającą powierzchnię żagla – około 6300 stóp kwadratowych – aby poruszać się przy bardzo słabym wietrze, jednocześnie zapewniając elastyczność i zwrotność przy zmianie żagli podczas trudnych warunków pogodowych. Niższa powierzchnia żagla pomoże ustabilizować statek, czyniąc go bezpieczniejszym i łatwiejszym w manewrowaniu. Budowa rozpoczęła się w 2018 roku, firma odnotowała stały postęp w 2019 roku, a ostatnie zdjęcia pokazują dużą część ukończonej konstrukcji.
W celu zwiększenia niezawodności
jednostki wyposaża się ją w pomocniczy silnik elektryczny. Firma
poinformowała, że będzie on zasilany bateriami, które będą regenerowane
przez pędniki o zmiennym skoku. Te silniki elektryczne będą również
mogły wykorzystywać kombinację ekologicznych wodorowych ogniw paliwowych
w miarę rozwoju technologii.
– To światowa premiera w branży
żeglugowej – mówi Danielle Doggett, współzałożycielka i dyrektor
generalna Sailcargo. – Ceiba to statek zbudowany w sposób zrównoważony,
który przewiezie 250 ton ładunku przy zerowej emisji. Będzie to
największy na świecie aktywny, czysty oceaniczny statek towarowy.
Rok temu francuska firma Grain de Sail zwodowała 75-metrowy żaglowiec, który dokonał dziewiczej przeprawy przez Atlantyk. Statek może przewieźć do 50 ton ładunku, a w swój dziewiczy rejs zabrał wino, kakao i kawę. Żaglowiec miał wypłynąć z Francji w tym tygodniu na trzecią przeprawę przez Atlantyk, przewożąc 10 000 butelek wina.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek