Statek La Naumon, który będzie służył jako scena teatralna, ale także miejsce innych kulturalnych wydarzeń, został wyposażony w żagiel technologię napędu wspomaganego wiatrem eSAIL.
La Naumon to pierwszy na świecie statek-teatr. Projekt, nad którym pracują grupa teatralna La Fura dels Baus i firma produkcyjna Elipsis Oboard, zakłada, że statek będzie służył jako pływająca scena teatralna do spektakli oglądanych z nabrzeża lub plaży. Ładownie będą natomiast służyły jako miejsca wystaw i bardziej kameralnych wydarzeń artystycznych. Jednostka będzie także wyposażona w laboratorium do testowania innowacyjnych projektów, szczególnie z dziedziny energii odnawialnej i analizowania wpływu ludzi na planetę.
Statek o takim przeznaczeniu musi być wyposażony w technologie maksymalnie zmniejszające emisje. Na La Naumon zainstalowano właśnie 18-metrowy sztywny żagiel w technologii eSAIL, która sprawi, że napęd statku będzie wspomagany siłą wiatru, tym samym redukując emisje do poziomów dopuszczalnych przez IMO. Technologia eSAIL została dostarczona przez hiszpańską firmę bound4blue.
– Nasze sztywne żagle są szybkie i proste w montażu. Przed instalacją wykonywany jest szczegółowy projekt transformacji statki, który jest przedkładany towarzystwu klasyfikacyjnemu do zatwierdzenia – mówił José Miguel Bermúdez, dyrektor generalny bound4blue. – Następnie, przed montażem, wykonywane są prace fundamentowe i elektryczne. Instalację samego żagla można następnie przeprowadzić na wodzie, jak w przypadku La Naumon, w suchym doku lub podczas wizyty w dowolnym porcie, bo sama operacja trwa mniej niż dzień – dodał.
W przypadku La Naumon żagiel został zatwierdzony przez towarzystwo klasyfikacyjne DNV. Wszystko odbyło się w ramach projektu GREENing the Blue, współfinansowanego przez UE. Instalacja żagla została przeprowadzona przez stocznię Astander, a niemiecka firma Lanitz Aviation testowała przy tej okazji superlekkie materiały, które mogą znaleźć zastosowanie w sektorze morskim.
Damen i Compagnie Maritime Monegasque ogłaszają dwuletni kontrakt na FCS 7011 w Brazylii
Stocznia Fincantieri zwodowała kolejny ekologiczny wycieczkowiec
Mitsubishi Shipbuilding oczekuje na komercjalizację swojego statku do bunkrowania amoniaku
Silniki elektryczne są łatwiejsze konstrukcyjnie i bardziej niezawodne. To nasza przyszłość
Deltamarin uczestniczy w projekcie konwersji żaglowej dla jednostek firmy Socatra
Firmy stoczniowe ruszają na łowy pracowników