Statek La Naumon, który będzie służył jako scena teatralna, ale także miejsce innych kulturalnych wydarzeń, został wyposażony w żagiel technologię napędu wspomaganego wiatrem eSAIL.
La Naumon to pierwszy na świecie statek-teatr. Projekt, nad którym pracują grupa teatralna La Fura dels Baus i firma produkcyjna Elipsis Oboard, zakłada, że statek będzie służył jako pływająca scena teatralna do spektakli oglądanych z nabrzeża lub plaży. Ładownie będą natomiast służyły jako miejsca wystaw i bardziej kameralnych wydarzeń artystycznych. Jednostka będzie także wyposażona w laboratorium do testowania innowacyjnych projektów, szczególnie z dziedziny energii odnawialnej i analizowania wpływu ludzi na planetę.
Statek o takim przeznaczeniu musi być wyposażony w technologie maksymalnie zmniejszające emisje. Na La Naumon zainstalowano właśnie 18-metrowy sztywny żagiel w technologii eSAIL, która sprawi, że napęd statku będzie wspomagany siłą wiatru, tym samym redukując emisje do poziomów dopuszczalnych przez IMO. Technologia eSAIL została dostarczona przez hiszpańską firmę bound4blue.
– Nasze sztywne żagle są szybkie i proste w montażu. Przed instalacją wykonywany jest szczegółowy projekt transformacji statki, który jest przedkładany towarzystwu klasyfikacyjnemu do zatwierdzenia – mówił José Miguel Bermúdez, dyrektor generalny bound4blue. – Następnie, przed montażem, wykonywane są prace fundamentowe i elektryczne. Instalację samego żagla można następnie przeprowadzić na wodzie, jak w przypadku La Naumon, w suchym doku lub podczas wizyty w dowolnym porcie, bo sama operacja trwa mniej niż dzień – dodał.
W przypadku La Naumon żagiel został zatwierdzony przez towarzystwo klasyfikacyjne DNV. Wszystko odbyło się w ramach projektu GREENing the Blue, współfinansowanego przez UE. Instalacja żagla została przeprowadzona przez stocznię Astander, a niemiecka firma Lanitz Aviation testowała przy tej okazji superlekkie materiały, które mogą znaleźć zastosowanie w sektorze morskim.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów