Trwa rozpoczęta w ubiegłym roku największa inwestycja budowlana w gdyńskiej stoczni. Dzięki niej powstaje najwyższa hala tego rodzaju w Polsce. To w niej będą montowane elementy kadłubów wielozadaniowych fregat programu "Miecznik".
Robotnicy zamontowali 8 stycznia jeden z największych, pojedynczych elementów, jakie tworzą powstający obiekt. Była nim ważąca ponad 38 ton maszynownia napędzająca główną bramę hali kadłubowej. Element spoczął na wysokości 43 metrów na specjalnie wzmocnionej konstrukcji, a samą operację wykonały dwa potężne, współpracujące z sobą dźwigi.
Budowany obiekt może stać się charakterystycznym na tle Gdyni. Wysokość hali kadłubowej wynosi do 46 metrów, wliczając zamontowane na dachu zespołu urządzeń do wentylacji, co będzie ją czyniło najwyższą halą w polskim przemyśle stoczniowym i jedną z największych tego typu w Europie. Bramy wielkogabarytowe osiągną podobne wymiary: 43 metry wysokości i 34 metry szerokości, a suwnice będą w stanie udźwignąć nawet 100 ton.
W ramach przedsięwzięcia jest także budowana hala produkcyjna, w której będą funkcjonowały wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe. Powierzchnia zabudowy wynosi prawie 5 tys. m2. Integralną częścią inwestycji jest też projekt Centrum Serwisowo-Logistycznego okrętów państw NATO, co ma być potwierdzeniem zdolności do wspierania sojuszników, którzy działają także w ramach obrony polskiego wybrzeża.
Przedsięwzięcie realizuje konsorcjum składające się ze spółek NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET, odpowiedzialne za powstanie nowych obiektów, a także przebudowę już istniejącej infrastruktury. W ramach inwestycji realizuje także rozbudowę i przebudowę nabrzeża, placów składowych i dróg wewnętrznych wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na terenie PGZ Stocznia Wojenna. Według założonego planu prace mają się zakończyć w czerwcu 2024 roku.
Na 31 stycznia przyszłego roku jest planowane położenie stępki pod pierwszą z trzech wielozadaniowych fregat programu "Miecznik", która otrzyma nazwę Wicher. 16 sierpnia br. odbyło się cięcie blach, rozpoczynające jego budowę. Zgodnie z terminami wodowanie ma odbyć się w 2025 roku, a przekazanie zamawiającemu w 2028 roku. W skład konsorcjum PGZ-Miecznik wchodzą Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. i PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. Partnerami strategicznymi w projekcie są firmy: Remontowa Shipbuilding S.A., Babcock, Thales UK oraz MBDA UK.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów