• <
nauta_2024

Gigant branży okrętowej zmodernizuje "kosmiczny" okręt US Navy

04.09.2023 08:50 Źródło: HII
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Gigant branży okrętowej zmodernizuje "kosmiczny" okręt US Navy

Partnerzy portalu

Stocznia Ingals Shipbuilding, będąca częścią koncernu zbrojeniowego Huntington Ingalls Industries (HII) otrzyma 154,8 mln dolarów w związku z kontraktem dotyczącym modernizacji niszczyciela USS Zumwalt (DDG 1000).

Jest to kolejny etap związany z zaplanowanymi pracami na tych nowoczesnych i wyjątkowych okrętach znajdujących się w wyposażeniu sił morskich USA. W styczniu 2023 roku firma Ingalls otrzymała kontrakt o wartości 10,5 mln dolarów w związku z zaplanowaną modernizacją dwóch okrętów tej serii, USS Zumwalt (DDG 1000) i USS Michael Monsoor (DDG 1001).

USS Zumwalt przybył do Pascagoula 19 sierpnia po opuszczeniu San Diego na początku tamtego miesiąca. Okręt wchodzi w okres modernizacji, w ramach którego otrzyma ulepszenia technologiczne, w tym integrację systemu uzbrojenia Conventional Prompt Strike (CPS), zapewniając, że USS Zumwalt pozostanie jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie i śmiercionośnych okrętów w siłach morskich USA. Podobne prace są zaplanowane również na bliźniaczym USS Michael Monsoor (DDG 1001)

Jak podkreślił koncern w swoim komunikacie, odbędą się również prace związane z finalizacją budowy trzeciego, ostatniego okrętu typu Zumwalt, Lyndon B. Johnson (DDG 1002) który od stycznia 2022 roku znajduje się w stoczni Ingalls i przechodzi aktywację systemów bojowych. Okręt jest budowany od 2012 roku, a jego wodowanie odbyło się sześć lat później.

Niszczyciele rakietowe typu Zumwalt to jedne z najnowocześniejszych i najdroższych okrętów w arsenale US Navy. Pierwszy okręt z tej serii kosztował blisko 7 mld dolarów, przekraczając planowany budżet ponad dwukrotnie. W oczy rzuca się nietypowy, futurystyczny wygląd, przywodzący na myśl kosmiczne okręty z filmów science fiction. Skrywa potężne i wysoce zaawansowane technologicznie wyposażenie. Charakteryzuje się przebijającym fale kadłubem typu tumblehome o konstrukcji stealth, zapewniającym też skuteczną ochronę przed wykryciem na radarze. Okręty tego typu są zdolne do wykonywania szeregu misji związanych z odstraszaniem, demonstracją siły, kontrolą morza. Wśród nowatorskich rozwiązań zastosowanych na tych jednostkach znajduje się elektryczny układ napędowy, stworzony z myślą o ekologii i dekarbonizacji branży morskiej, która sięga także tej okrętowej. Składają się na niego dwie turbiny gazowe Rolls-Royce MT30 (35,4 MW każda), napędzane przez generatory elektryczne Curtiss-Wright. Ponadto wyposażenie siłowni okrętowej stanowią dwa turbogeneratory Rolls-Royce RR4500 i dwa pędniki napędzane silnikami elektrycznymi. Wszystkie razem wytwarzają moc 78 MW.

Pierwotnie planowano łącznie 32 okręty tego typu, ale z powodu politycznych decyzji odnośnie zmian koncepcji wykorzystania sił zbrojnych, a także kosztów całego programu, został on ograniczony do jednostki prototypowej i dwóch seryjnych. Długość jednostki z tej serii wynosi 190 metrów przy wyporności 14 000 ton i prędkości do 30 węzłów. Pomimo takich rozmiarów załoga liczy zaledwie 142 oficerów i marynarzy, co świadczy o szerokiej automatyzacji wyposażenia. Do swoich działań załoga wykorzystuje radar wielofunkcyjny (MFR) AN/SPY-3. Najpotężniejsze uzbrojenie jest przechowywane w wyrzutniach znajdujących się w 20 modułach MK 57 VLS, a każda z nich pozwala na użycie czterech pocisków przeciwokrętowych i przeciwlotniczych RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missiles (ESSM), lub pojedynczego pocisku manewrującego Tomahawk. Resztę wyposażenia stanowią dwie armaty morskie 155 mm i dwa karabiny maszynowe MK 46 Mod 2 30 mm.

W ciągu ostatnich pięciu lat koncern HII zainwestowało prawie 1 miliard dolarów w infrastrukturę, obiekty i zestawy narzędzi w Ingalls, umożliwiając swoim pracownikom poprawę przepływu produktów i wydajności procesów oraz poprawę jakości produktów. Jako wieloletni partner w budowie i aktywacji systemów niszczycieli marynarki wojennej, Ingalls jest w stanie wykorzystać swoje 85-letnie doświadczenie w budowie i modernizacji okrętów, w tym też tworzenia systemów i platform nowej generacji. Stocznia Ingalls od lat buduje też okręty dla US Navy, w tym te największe i najpotężniejsze. Wśród nich są m.in. 34 niszczyciele typu Arleigh Burke (DDG 51), z których pięć jest obecnie w budowie, w tym Jack H. Lucas (DDG 125), Ted Stevens (DDG 128), Jeremiah Denton (DDG 129), George M. Neal (DDG 131) i Sam Nunn (DDG 133).

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.