Holenderski gigant wybrał niemiecką grupę technologiczną jako dostawcę ośmiu nowoczesnych armat morskich 27 mm dla przyszłych okrętów niemieckiej Marynarki Wojennej (Deutsche Marine). Każda z fregat otrzyma po dwa takie systemy.
Nowe działo morskie należy do grupy produktów SeaSnake RCWS, wytwarzanych przez Rheinmetall Waffe Munition GmbH z Unterlüß w Niemczech. Podstawowym elementem uzbrojenia jest zdalnie sterowane działko BK-27M. Będzie wykorzystywane jako dodatkowe uzbrojenie wzmacniające możliwości obronne przyszłych fregat typu 125. Może ono pracować w trybie jednostrzałowym, w regulowanych seriach lub zachowując ogień ciągły na poziomie do 1700 naboi na minutę. Ich zaletą jest nieduża masa, dzięki czemu nie obciążą tonażu kadłuba.
- Jesteśmy bardzo zadowoleni z połączenia sił z Rheinmetall przy projekcie F126 dla niemieckiej marynarki wojennej. Szeroki zakres możliwości sprawia, że system uzbrojenia MLG27-4.0 ich produkcji jest trafnym wyborem dla budowanych fregat - podkreślił dyrektor zarządzający Damen Naval Hein van Ameijden.
W porównaniu z poprzednimi
modelami, system obrony nowej generacji MLG27-4.0 charakteryzuje się
szeregiem innowacji technologicznych, jak kamery światła dziennego,
czujniki podczerwieni i dalmierze laserowe, możliwe do zintegrowania
z istniejącym okrętowym systemem dowodzenia, zachowując
obowiązujące wymogi bezpieczeństwa IT i OT. Ponadto wykorzysta w
pełni cyfrowy system umożliwiający bezpośrednie oddziaływanie na
współrzędne celów zewnętrznych w standardowym formacie WGS-84. Głównym uzbrojeniem fregat będą armaty 127 mm OTO 127/64 LW Vulcano produkcji włoskiej firmy Leonardo. W wyposażeniu znajdą się też system radiolokacyjny Thales APAR Blocki radar Hensoldt TRS-4D. Do zarządzania okrętowym systemem zarządzania walką posłuży CMS Thales TACTICOS.
Okręty projektu F126 będą dużymi fregatami wielozadaniowymi, przeznaczonymi do prowadzenia działań przeciwokrętowych, przeciwlotniczych i do zwalczania okrętów podwodnych. Będą większe nawet od obecnie wprowadzanych do służby jednostek projektu F125 Baden-Württemberg. Mają być zdolne do wydłużonej eksploatacji bez potrzeby zawijania do portu, korzystając z zaopatrywania na morzu w ramach RAS (Replenishment At Sea). Oznacza to możliwość działania większą dni w roku na morzu także w kwestii rzadszych przeglądów i napraw okresowych. Z racji automatyzacji oraz wykorzystywania nowoczesnych technologi, fregaty będą obsadzone przez mniej liczne załogi, liczące 140 oficerów, podoficerów i marynarzy z miejscem na 70 dodatkowych. Jednocześnie każdy okręt ma mieć także załogę rezerwową o tej samej wielkości, aby utrzymać pełną operacyjność także w trakcie długookresowej służby poza portem.
Przy budowie wielozadaniowych fregat dla niemieckiej Marynarki Wojennej pracuje szereg wykonawców, ale to stocznia Damen Naval jest tym głównym. Nie mniej ściśle współpracuje z Blohm+Voss Shipyards GmbH i Thales Netherlands B.V. podczas realizacji przedsięwzięcia. Wszystkie cztery okręty zostaną zbudowane w całości w niemieckich stoczniach w Wolgast, Kiel i Hamburgu, a pierwsza fregata ma zostać dostarczona w 2028 roku. Kontrakt pomiędzy Damen a niemieckim Federalnym Urzędem ds. Wyposażenia Bundeswehry, Technologii Informatycznych i Wsparcia Eksploatacyjnego (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr, BAAINBw) zawiera opcję na dwie kolejne fregaty dostarczone po 2030 roku, zwiększając ich potencjalną liczbę do sześciu. Łączny budżet inwestycji wynosi 4,6 mld euro
Do grupy Damen Shipyards należy 35 stoczni i 20 innych firm w 20 krajach, wspieranych przez światową sieć sprzedaży i usług. Zatrudnia ponad 12 000 osób. Funkcjonuje od ponad dziewięćdziesięciu lat i oferuje rozwiązania morskie na całym świecie, poprzez projektowanie, budowę, przebudowę i naprawę statków oraz okrętów. Do obecnych priorytetów przedsiębiorstwa należy stanie się zrównoważonym producentem jednostek morskich, poprzez standaryzację i digitalizację metod związanych z seryjną budową statków i okrętów.
Kilka firm z grupy Damen działa również w Polsce. Są to Damen Engineering Gdańsk Sp. z o.o., Damen Marine Components Gdańsk Sp. z o.o., Damen Shipyards Gdynia S.A. i Damien Shipyards Koźle Sp. z o.o.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów