Rośnie zainteresowanie możliwościami współpracy firm działających w branży stoczniowych z podmiotami w Indiach, biorąc pod uwagę dynamicznie rozwijający się przemysł oraz ogromne możliwości, jakie daje infrastruktura oraz siła robocza. W związku z tym 8 stycznia podmiot należący do Damen Shipyards oraz Square Port Shipyard podpisały porozumienie z myślą o budowie statków na terenie kraju.
Podpisanie Memorandum of Understanding (MoU) przez indyjską stocznię z Damen Technical Cooperation B.V. ma stanowić pierwszy krok ku nowej, znaczącej relacji obu podmiotów, które mają zamiar współpracować nad rozwojem lokalnych mocy produkcyjnych celem wdrażania w przyszłości wspólnych projektów. W ten sposób Damen chce zyskać nowego, strategicznego partnera z myślą o zaspokojeniu dynamicznie rozwijającego się rynku morskiego tak w Indiach, jak i samej Azji.
– Fizyczna obecność w jednej z najszybciej rozwijających się gospodarek świata ma kluczowe znaczenie dla Damen Shipyards. Dostępność dobrej infrastruktury i ekonomiczne koszty pracy jeszcze bardziej wzmocnią naszą przewagę konkurencyjną na rynku globalnym. Partnerstwo ze stocznią Square Port umożliwi nam wprowadzenie naszej kultury stoczniowej z jej unikalnym połączeniem jakości i konkurencyjnych cen do indyjskiego sektora morskiego – powiedział Dingeman van Worden, regionalny dyrektor sprzedaży Damen w Azji.
– Ta umowa jest znaczącym krokiem w naszej wizji przekształcenia krajobrazu morskiego Indii poprzez innowacyjne technologie i zrównoważone metodologie. Dostęp do najnowszych technologii i procesów budowy statków zapewni nam przewagę konkurencyjną i rozwiąże kwestię ograniczeń zdolności produkcyjnych nękających indyjski przemysł budowy i naprawy statków – wskazał Fattesingh Patil, dyrektor Square Port Shipyards.
Square Port Shipyard znajduje się 250 km na południe od Bombaju. Stocznia została założona w listopadzie 2022 roku i specjalizuje się w budowie i naprawie statków dla branży komercyjnej oraz offshore, skupiając się na tych sektorach. Zakład ma się stale rozwijać z myślą o zwiększaniu zapotrzebowania na specjalistyczne statki, tym bardziej że trwa także dynamiczny rozwój morskiej branży energetycznej w Indiach, potrzebującej wyspecjalizowanych jednostek nawodnych.
Współpraca ze stoczniami znajdującymi się w Azji ma istotne znaczenie dla holenderskiej firmy, dostarczającej projekty i gotowe jednostki dla zamawiających z całego świata. Przykładem tego jest należąca do Damen stocznia mieszcząca się we wietnamskim Hajfong, Damen Song Cam Shipyard, stale realizująca międzynarodowe zlecenia.
Wejście w indyjski rynek stoczniowy stanowi dla wielu firm z branży morskiej interesujące zagadnienie, z racji na jego dynamiczny rozwój w ostatnich latach. Sprzyja temu także zainteresowanie władz państwa, dążących do zyskania większej niezależności, stymulując też rozwój gospodarki. Sprzyja to zarówno powstawaniu i modernizacji zakładów stoczniowych oraz firm technologicznych i innych podmiotów, działających w ramach łańcucha dostaw, zapewniając tym samym wiele tysięcy nowych miejsc pracy dla wykwalifikowanej kadry. Na korzyść Indii wpływają szczególnie ogromne zasoby siły roboczej, z czym borykają się z kolei stocznie w państwach Europy, a także zaczyna to dotykać Chin i Korei Południowej. Wielu pracowników z Indii już teraz pracuje w zagranicznych zakładach, a celem władz w New Delhi jest przyciągnięcie ich do kraju, zyskując tym samym doświadczone kadry, mogące też szkolić kolejnych stoczniowców.
Aby sprostać wyzwaniom związanym z rozwojem branży stoczniowej i podniesieniem jakości pracy, rząd inwestuje ogromne środki w ten sektor przemysłu. W ubiegłym roku resort finansów poinformował, że przeznacza na ten cel 3 mld dolarów w ramach Funduszu Rozwoju Morskiego (Maritime Development Fund, MDF), a w okresie od 2025 do 2026 ma to być łącznie 6 mld. Głównym celem jest sfinansowanie zakupu i budowy statków, zwiększając ilość jednostek morskich pływających pod indyjską banderą o 20%. Inwestycje mają się zwrócić, generując dwu- a nawet trzykrotnie większe zyski z samego tylko sektora transportu morskiego. Z tej sumy władze planują zainwestować ok. 700 mln dolarów w istniejące stocznie, zapewniając ich modernizację i zwiększenie możliwości twórczych.
Czytaj więcej: Indie wzmacniają swoją branżę morską. Chcą zainwestować w nią miliardy dolarów
Współpraca z Damen w zamierzeniu otworzy Indie na rynek specjalistycznych statków dla branży offshore, acz to nie jedyny sektor budowy jednostek nawodnych rozwijany w kraju. Na inwestycji w branżę morską ma zyskać także obronność kraju, czego przykładem były regularnie podawane informacje o etapach budowy oraz wcieleniu do służby kolejnych okrętów różnych typów i klas. Pod koniec grudnia 2024 roku Ministerstwo Obrony Indii podpisało dwa kontrakty o wartości 335 mln dolarów na modernizację okrętów podwodnych typu Kalvari, opartych na serii Scorpène francuskiego koncernu Naval Group. Resort obrony do tego, by okręty dotąd zamawiane w dużej mierze w innych krajach, m.in. Rosji, powstawały z jak największym zaangażowaniem rodzimego przemysłu okrętowego. W efekcie kolejne jednostki nawodne są budowane w kraju, a przykładem tego było wodowanie trzech korwet tego samego dnia w grudniu 2023 roku, w krajowej stoczni w Koczin. Także 2024 rok jak i początek 2025 roku obfitowały w duże wydarzenia, jak choćby wcielanie do służby wspomnianych okrętów podwodnych, a także fregat i jednostek pomocniczych.
Jak można się spodziewać, ambicje indyjskich władz w przemyśle stoczniowym będą rosnąć, czemu mogą sprzyjać sankcje USA na statki produkowane w Chinach, a także pewna „zadyszka” konkurentów z powodów wyzwań związanych z rosnącymi portfelami zamówień, którym z trudem starają się zyskać z powodu problemów z demografią i tym samym pozyskiwaniem rąk do pracy. Można więc oczekiwać, że obok specjalistycznych jednostek i okrętów kolejną ambicją Indii będzie ruszenie z własną produkcją wielkogabarytowych statków transportowych, w tym kontenerowców, gazowców i masowców.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów