• <
nauta_2024

Damen rozwija współpracę z indyjską branżą stoczniową

23.04.2025 11:57 Źródło: Damen
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Damen rozwija współpracę z indyjską branżą stoczniową
Fot. Damen

Rośnie zainteresowanie możliwościami współpracy firm działających w branży stoczniowych z podmiotami w Indiach, biorąc pod uwagę dynamicznie rozwijający się przemysł oraz ogromne możliwości, jakie daje infrastruktura oraz siła robocza. W związku z tym 8 stycznia podmiot należący do Damen Shipyards oraz Square Port Shipyard podpisały porozumienie z myślą o budowie statków na terenie kraju.

Podpisanie Memorandum of Understanding (MoU) przez indyjską stocznię z Damen Technical Cooperation B.V. ma stanowić pierwszy krok ku nowej, znaczącej relacji obu podmiotów, które mają zamiar współpracować nad rozwojem lokalnych mocy produkcyjnych celem wdrażania w przyszłości wspólnych projektów. W ten sposób Damen chce zyskać nowego, strategicznego partnera z myślą o zaspokojeniu dynamicznie rozwijającego się rynku morskiego tak w Indiach, jak i samej Azji.

– Fizyczna obecność w jednej z najszybciej rozwijających się gospodarek świata ma kluczowe znaczenie dla Damen Shipyards. Dostępność dobrej infrastruktury i ekonomiczne koszty pracy jeszcze bardziej wzmocnią naszą przewagę konkurencyjną na rynku globalnym. Partnerstwo ze stocznią Square Port umożliwi nam wprowadzenie naszej kultury stoczniowej z jej unikalnym połączeniem jakości i konkurencyjnych cen do indyjskiego sektora morskiego – powiedział Dingeman van Worden, regionalny dyrektor sprzedaży Damen w Azji.

– Ta umowa jest znaczącym krokiem w naszej wizji przekształcenia krajobrazu morskiego Indii poprzez innowacyjne technologie i zrównoważone metodologie. Dostęp do najnowszych technologii i procesów budowy statków zapewni nam przewagę konkurencyjną i rozwiąże kwestię ograniczeń zdolności produkcyjnych nękających indyjski przemysł budowy i naprawy statków – wskazał Fattesingh Patil, dyrektor Square Port Shipyards.

Square Port Shipyard znajduje się 250 km na południe od Bombaju. Stocznia została założona w listopadzie 2022 roku i specjalizuje się w budowie i naprawie statków dla branży komercyjnej oraz offshore, skupiając się na tych sektorach. Zakład ma się stale rozwijać z myślą o zwiększaniu zapotrzebowania na specjalistyczne statki, tym bardziej że trwa także dynamiczny rozwój morskiej branży energetycznej w Indiach, potrzebującej wyspecjalizowanych jednostek nawodnych.

Współpraca ze stoczniami znajdującymi się w Azji ma istotne znaczenie dla holenderskiej firmy, dostarczającej projekty i gotowe jednostki dla zamawiających z całego świata. Przykładem tego jest należąca do Damen stocznia mieszcząca się we wietnamskim Hajfong, Damen Song Cam Shipyard, stale realizująca międzynarodowe zlecenia.

Wejście w indyjski rynek stoczniowy stanowi dla wielu firm z branży morskiej interesujące zagadnienie, z racji na jego dynamiczny rozwój w ostatnich latach. Sprzyja temu także zainteresowanie władz państwa, dążących do zyskania większej niezależności, stymulując też rozwój gospodarki. Sprzyja to zarówno powstawaniu i modernizacji zakładów stoczniowych oraz firm technologicznych i innych podmiotów, działających w ramach łańcucha dostaw, zapewniając tym samym wiele tysięcy nowych miejsc pracy dla wykwalifikowanej kadry. Na korzyść Indii wpływają szczególnie ogromne zasoby siły roboczej, z czym borykają się z kolei stocznie w państwach Europy, a także zaczyna to dotykać Chin i Korei Południowej. Wielu pracowników z Indii już teraz pracuje w zagranicznych zakładach, a celem władz w New Delhi jest przyciągnięcie ich do kraju, zyskując tym samym doświadczone kadry, mogące też szkolić kolejnych stoczniowców.

Aby sprostać wyzwaniom związanym z rozwojem branży stoczniowej i podniesieniem jakości pracy, rząd inwestuje ogromne środki w ten sektor przemysłu. W ubiegłym roku resort finansów poinformował, że przeznacza na ten cel 3 mld dolarów w ramach Funduszu Rozwoju Morskiego (Maritime Development Fund, MDF), a w okresie od 2025 do 2026 ma to być łącznie 6 mld. Głównym celem jest sfinansowanie zakupu i budowy statków, zwiększając ilość jednostek morskich pływających pod indyjską banderą o 20%. Inwestycje mają się zwrócić, generując dwu- a nawet trzykrotnie większe zyski z samego tylko sektora transportu morskiego. Z tej sumy władze planują zainwestować ok. 700 mln dolarów w istniejące stocznie, zapewniając ich modernizację i zwiększenie możliwości twórczych.

Czytaj więcej: Indie wzmacniają swoją branżę morską. Chcą zainwestować w nią miliardy dolarów

Współpraca z Damen w zamierzeniu otworzy Indie na rynek specjalistycznych statków dla branży offshore, acz to nie jedyny sektor budowy jednostek nawodnych rozwijany w kraju. Na inwestycji w branżę morską ma zyskać także obronność kraju, czego przykładem były regularnie podawane informacje o etapach budowy oraz wcieleniu do służby kolejnych okrętów różnych typów i klas. Pod koniec grudnia 2024 roku Ministerstwo Obrony Indii podpisało dwa kontrakty o wartości 335 mln dolarów na modernizację okrętów podwodnych typu Kalvari, opartych na serii Scorpène francuskiego koncernu Naval Group. Resort obrony do tego, by okręty dotąd zamawiane w dużej mierze w innych krajach, m.in. Rosji, powstawały z jak największym zaangażowaniem rodzimego przemysłu okrętowego. W efekcie kolejne jednostki nawodne są budowane w kraju, a przykładem tego było wodowanie trzech korwet tego samego dnia w grudniu 2023 roku, w krajowej stoczni w Koczin. Także 2024 rok jak i początek 2025 roku obfitowały w duże wydarzenia, jak choćby wcielanie do służby wspomnianych okrętów podwodnych, a także fregat i jednostek pomocniczych.

Jak można się spodziewać, ambicje indyjskich władz w przemyśle stoczniowym będą rosnąć, czemu mogą sprzyjać sankcje USA na statki produkowane w Chinach, a także pewna „zadyszka” konkurentów z powodów wyzwań związanych z rosnącymi portfelami zamówień, którym z trudem starają się zyskać z powodu problemów z demografią i tym samym pozyskiwaniem rąk do pracy. Można więc oczekiwać, że obok specjalistycznych jednostek i okrętów kolejną ambicją Indii będzie ruszenie z własną produkcją wielkogabarytowych statków transportowych, w tym kontenerowców, gazowców i masowców.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.