Najbardziej ludny kraj świata Indie dąży do powiększenia swojej gospodarki, na czym ma zyskać także społeczeństwo. W ciągu najbliższych kilku lat władze w New Delhi planują przeznaczyć równowartość wielu miliardów dolarów na rozwój i modernizację infrastruktury morskiej. Dotyczy to portów, stoczni, a także energetyki. Obok dofinansowania władz planują szereg ulg podatkowych i gratyfikacji, aby zachęcić biznes do działania.
W najbliższym czasie władze mają przeznaczyć 3 mld dolarów w ramach Funduszu Rozwoju Morskiego (Maritime Development Fund, MDF), a w okresie od 2025 do 2026 ma to być łącznie 6 mld. Głównym celem jest sfinansowanie zakupu i budowy statków, zwiększając ilość jednostek morskich pływających pod indyjską banderą o 20%. Inwestycje mają się zwrócić, generując dwu- a nawet trzykrotnie większe zyski z samego tylko sektora transportu morskiego. Z tej sumy władze planują zainwestować ok. 700 mln dolarów w istniejące stocznie, zapewniając ich modernizację i zwiększenie możliwości twórczych.
Rząd zaproponował również ulgi podatkowe dla podmiotów morskich, co w zamierzeniu ma zapewnić im lepszy start i przyspieszyć ich rozwój. Oznacza to choćby wyliczone na 10 lat zawieszenie czynszów gruntów, jeśli zostaną sprzedane po nominalnej stawce. Wśród innych przedsięwzięć jest program zachęty do złomowania obecnie używanych, starszych statków, zapewniając udział rządu w ich wykupieniu, aby zachęcić armatorów do zakupu nowych statków w krajowych stoczniach. Oprócz tego, w ramach wsparcia dla śródlądowych dróg wodnych w kraju, system podatku tonażowego został rozszerzony na statki śródlądowe. W zamierzeniu ma to zachęcić to do większego przepływu ładunków, ponieważ statki będą korzystać z ulgi podatkowej od swojej pojemności, a nie od zysku. Będzie to dodatkowo zachęcać firmy żeglugowe do inwestowania w statki śródlądowe, ponieważ stanie się to bardziej opłacalne finansowo. Dodatkowo ma to zwiększy ćefektywność przepływu ładunków poprzez multimodalne planowanie infrastruktury w bardziej ekonomicznym tempie.
Zyskać ma również branża stoczniowa. W ramach polityki pomocy finansowej dla przemysłu stoczniowego (Shipbuilding Financial Assistance Policy, SBFAP) jest przewidywane przeznaczenie nawet 2 mld dolarów z budżetu, zapewniając zastrzyk finansowy krajowym zakładom, równoważąc niekorzystne koszty operacyjne, zwiększyć zatrudnienie i zainwestować w lepszy sprzęt.
– Z zadowoleniem przyjmuję budżet przedstawiony w parlamencie. Służy jako katalizator wzrostu gospodarczego, zgodnie z wizją premiera Narendry Modiego „Viksit Bharat, Atmanirbhar Bharat”. Gratuluję minister finansów Nirmali Sitharaman przedstawienia przyszłościowego budżetu, który ucieleśnia zasady dobrego zarządzania, postępowych reform i innowacyjnego kształtowania polityki. Budżet ten nie tylko wzmacnia nastroje w biznesie i handlu, ale także działa jako trampolina do ekspansji gospodarczej, budowania potencjału i opartego na rozwiązaniach holistycznego rozwoju społeczeństwa i wzrostu gospodarki. Odblokowując wartość i wzbogacając aktywa narodowe, kładzie podwaliny pod trwały postęp i rozwój zorientowany na ludzi. Budżet ma na celu generowanie bogactwa, napędzanie inicjatyw społecznych i wspieranie udziału społeczeństwa w budowaniu narodu. Zabezpiecza interesy przyszłych pokoleń, jednocześnie podnosząc jakość życia mieszkańców Indii – przekazał Sarbananda Sonowal, Minister Portów, Żeglugi i Dróg Wodnych.
Na inwestycji w branżę morską ma zyskać także obronność kraju, czego przykładem były ostatnie przedsięwzięcia, jak choćby wcielenia do służby kilku okrętów tego samego dnia. Co istotne, wszystkie te jednostki, chociaż różnych klas, powstały w tej samej stoczni, Mazagon Dock Shipbuilders, co ma wskazywać nie tylko na jej zdolności przerobowe, ale też rozmiary i gotowość do podejmowania się bardzo różnorodnych zleceń. Oprócz tego pod koniec grudnia 2024 roku Ministerstwo Obrony Indii podpisało dwa kontrakty o wartości 335 mln dolarów na modernizację okrętów podwodnych typu Kalvari, opartych na serii Scorpène francuskiego koncernu Naval Group. Władze dążą do tego, by okręty dotąd zamawiane w dużej mierze w innych krajach, m.in. Rosji, powstawały z jak największym zaangażowaniem rodzimego przemysłu okrętowego. W efekcie kolejne jednostki nawodne są budowane w kraju, a przykładem tego było wodowanie trzech korwet tego samego dnia w grudniu 2023 roku, w krajowej stoczni w Koczin.
Czytaj więcej: Styczeń rozpoczyna się z przytupem w siłach morskich Indii. Tego samego dnia do służby wcielono trzy okręty
Podkreślając potrzebę rozwoju wyszkolonych specjalistów w sektorze, w budżecie przeznaczono także specjalne fundusze na szkolenia i rozwój zasobów ludzkich w celu wykorzystania pozycji Indii jako światowego lidera w zakresie morskiego kapitału ludzkiego. Budżet przeznaczony na centra rozwoju zdolności stoczniowych (Shipbuilding Capability Development Centres, SCDC) ma na celu wsparcie platformy rozwoju innowacyjnych projektów statków i rozwiązań inżynieryjnych, a także testowanie i ocenę projektów żeglugowych. Zapowiedziano dodatkowe środki na zapewnienie pomocy kapitałowej i operacyjnej istniejącym i przyszłym ośrodkom projektowym i szkoleniowym z sektora prywatnego, w tym na program wsparcia badań i rozwoju (R&D) oraz innowacji technologii okrętowych. Inicjatywa ta ma sprzyjać rozwojowi nowych i ulepszonych technologii stoczniowych. Przewiduje się, że nowe zachęty wygenerują nawet setki tysięcy miejsc pracy tak w branży stoczniowej jak i w ramach łańcucha dostaw.
fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów