• <
PGZ_baner_2025

Siły morskie Indii zostaną unowocześnione. Ponad 300 mln dolarów na modernizację okrętów podwodnych

02.01.2025 12:27 Źródło: Ministerstwo Obrony Indii, Naval Group
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Siły morskie Indii zostaną unowocześnione. Ponad 300 mln dolarów na modernizację okrętów podwodnych
Fot. MW Indii

Pod koniec grudnia 2024 roku Ministerstwo Obrony Indii poinformowało o podpisaniu dwóch kontrakty o wartości 335 mln dolarów na modernizację okrętów podwodnych typu Kalvari, opartych na serii Scorpène francuskiego koncernu Naval Group.

Przekazana 30 grudnia przez indyjski resort obrony informacja dotyczy dwóch kontraktów związanych z wciąż budowaną serią okrętów podwodnych, wprowadzaną do służby od 2017 roku. Jest to jak dotąd sześć jednostek, poczynając od Kalvari (S21), przy czym w przyszłości mają zostać zamówione trzy kolejne należące do podserii określonej jako Batch II. Ich projekt został dostarczony przez Naval Group, niemniej jednostki te są budowane w indyjskiej stoczni Mazagon Dock Shipbuilders. Zapewniać to ma wzrost zdolności lokalnej branży okrętowej i zbrojeniowej, dzięki czemu Indie należą do wyjątkowego grona państw zdolnych do budowy tych skomplikowanych okrętów.

Kontrakty dotyczą dostarczenia elementów wyposażenia napędu niezależnego od powietrza napędu (AIP) dla systemu DRDO-AIP oraz jego integrację w celu zwiększenia wytrzymałości i operacyjności okrętów, a także integracji ciężkiej torpedy (EHWT) w celu zwiększenia ich zdolności ofensywnych. Dotyczy to zarówno jednostek już znajdujących się w służbie, co oznacza ich planowaną modernizację, jak i implementację wyposażenia na planowanych do zbudowania. Obie umowy, zawarte kolejno z mieszczącą się w Mumbai Mazagon Dock Shipbuilders i Naval Group, zostały podpisane w New Delhi 30 grudnia, w obecności sekretarza obrony Shri Rajesha Kumara Singha.

Indyjskie ministerstwo obrony podało, że wspomniana technologia AIP, rozwijana przez DRDO to efekt projektu dotyczącego modułu systemu ma znacząco przyczyni się do realizacji inicjatywy „Aatmanirbhar Bharat” (Samodzielne Indie), będącej koncepcją większej niezależności gospodarczej państwa, a co za tym idzie zwiększenia krajowego udziału także w branży zbrojeniowej. Ma to zapewnić w skali całego kraju miliony miejsc pracy w różnych sektorach gospodarki. Z kolei integracja EHWT będzie wspólnym wysiłkiem tak sił morskich Indii, jak i Naval Group oraz DRDO.

Fot. Naval Group


Okręty podwodne typu Kalvari są oparte na projekcie Scorpène, będącej towarem eksportowym Naval Group, który trafił jak dotąd czterech państw, oprócz Indii to Chile, Malezja i Brazylia. W przyszłości najnowszym użytkownikiem ma stać się Indonezja, która zamówiła je w 2024 roku, a kolejnym potencjalnie ma zostać Argentyna. Co istotne, francuski koncern jest jednym z oferentów w ramach programu „Orka”, którego celem jest dostarczenie okrętów podwodnych dla polskiej Marynarki Wojennej.

Czytaj więcej: Francuska oferta dla Polski. Naval Group prezentuje swoją propozycję okrętu podwodnego w ramach programu „Orka”

Aktualnie w służbie jest pięć okrętów typu Kalvati, a w budowie jest szósta jednostka, Vagsheer (S26) ma wejść do służby w 2025 roku. Jak wspomnieliśmy wcześniej, w planach jest budowa trzech kolejnych okrętów tej serii. Jak podkreśla Naval Group, obok rozwoju zdolności podwodnych zamawiającego celem współpracy jest też zapewnienie rozwoju jego branży stoczniowej, czego efekty mają pozostać długofalowe, czego przykładem ma być również budowa podobnych jednostek w Brazylii, czego przykładem jest tamtejsza seria, określona jako typ Riachuelo, licząca cztery jednostki. Trzecia z nich, Tonelero (S42), została zwodowana w marcu ub. r., a aktualnie trwają jej próby morskie.

Czytaj więcej: W Brazylii zwodowano okręt podwodny. Podobne były oferowane Polsce w ramach programu "Orka"

Jednostki indyjskiej serii mają 67,5 metra długości, a wyporność wynosi maksymalnie 1615 ton w położeniu nawodnym i 1775 w podwodnym. Załoga liczy 43 oficerów i marynarzy. Prędkość ma wynosić odpowiednio 11 i 20 węzłów. Zanurzenie podawane jako testowe wynosi 350 metrów, a podawana autonomiczność okrętu wynosi 50 dni. W skład napędu wchodzą cztery silniki wysokoprężne MTU 12V 396 SE84, 360 x ogniwa akumulatorowe i wspomniany, wchodzący do użytku system AIP DRDO PAFC Fuel Cell. Wyposażenie tworzą m.in. system zwalczania torped C303/S, wszechstronny zestaw sonarów, a także oprogramowanie pozwalające na działanie w zakresie cyberzagrożeń. Uzbrojenie okrętu to sześć wyrzutni torpedowych 533 mm dla 18 ciężkich nowych torped Naval Group F21 i pocisków przeciwokrętowych SM-39 Exocet. Oprócz tego okręt ma być zdolny do użycia 30 min morskich. Mają być także gotowe do dalszego rozwijania i modernizacji w zakresie transferu technologii, czego przykładem są dwie wspomniane, grudniowe umowy.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.