• <
PGZ_baner_2025

Rozpoczęto inspekcję techniczną tankowca podejrzanego o uszkodzenie podmorskich kabli

02.01.2025 12:40 Źródło: Traficom
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Rozpoczęto inspekcję techniczną tankowca podejrzanego o uszkodzenie podmorskich kabli
Fot. Alan Soutar/VesselFinder

Jak poinformowała 2 stycznia tego roku Fińska Agencja Transportu i Komunikacji Traficom, jej kontrolerzy rozpoczynają inspekcję statku Eagle S. Celem jest sprawdzenie, czy spełnia on wymogi odpowiednich konwencji międzynarodowych. To kolejny akt sprawy związanej z zatrzymaniem tej jednostki, podejrzewanej o uszkodzenie podwodnego kabla przesyłowego Estlink 2 w Zatoce Fińskiej.

Inspekcja Traficom odbywa się w ramach procedury kontroli państwa portu (Port State Control, PSC), w ramach której statki są sprawdzane przez administrację morską państwa w porcie którego się aktualnie znajdują. Służy to m.in. sprawdzeniu stanu technicznego jednostki, a także potwierdzenia kompetencji załogi, poczynając od kapitana. Celem jest też zapobieganie obchodzeniu przepisów poszczególnych państw bandery.

Inspekcja ma na celu sprawdzenie, czy statek posiada ważne certyfikaty i inne dokumenty wymagane na mocy konwencji oraz czy braki z poprzedniej inspekcji przeprowadzonej przez państwo portu zostały usunięte. Bardziej szczegółowa kontrola jest przeprowadzana, jeśli istnieją podstawy, że stan statku lub jego wyposażenia nie spełnia wymaganych standardów.
Prawo i obowiązek przeprowadzania inspekcji kontroli państwa portu są zapisane w konwencjach SOLAS i MARPOL Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO). Ponadto Unia Europejska również reguluje kontrolę państwa portu. Działania inspekcyjne są regulowane także przez Paryski Protokół Ustaleń, który promuje jednolitą kontrolę państwa portu.

– Fińska Agencja Transportu i Komunikacji Traficom jest organem odpowiedzialnym za kontrolę państwa portu w Finlandii. Inspekcja Eagle S jest rutynową procedurą, ale może potrwać kilka dni. Przeprowadzamy inspekcję w sposób, który nie koliduje z operacją policyjną i dochodzeniem. Inspekcja uwzględnia stres załogi. O wynikach inspekcji poinformujemy po jej zakończeniu – przekazała Sanna Sonninen, dyrektor ds. transportu morskiego w Traficom.

Jak podaje Traficom, klasyfikacja ryzyka przypisana do Eagle S wymaga przeprowadzenia bardziej szczegółowej inspekcji statku. Obejmie ona różne testy sprzętu i ćwiczenia bezpieczeństwa. Jeśli w ten sposób zostanie wykazane, że statek nie spełnia pod jakimkolwiek względem zasad i przepisów dotyczących bezpieczeństwa statków lub międzynarodowych konwencji wiążących statek i Finlandię, jednostka może zostać zobowiązana do usunięcia stwierdzonych braków i nieprawidłowości. W sytuacji, gdy braki lub nieprawidłowości okazałyby się wystarczająco poważne, Traficom może zawiesić eksploatację statku do czasu usunięcia wszelkich uchybień, co oznaczałoby faktycznie uwiązanie Eagle S na fińskich wodach. Agencja zapewnia, że poinformuje o wynikach kontroli po zakończeniu inspekcji.

Każdego roku około 1 500 pojedynczych statków wpływa do fińskich portów, które łącznie odpowiadają za około 30 000 zawinięć do portów. Częstotliwość i zakres kontroli przeprowadzanych przez państwo portu zależy od klasyfikacji ryzyka przypisanej danemu statkowi. Rokrocznie w Finlandii jest przeprowadzanych ok. 300 inspekcji kontroli państwa portu. Tylko w 2024 roku przeprowadzono ich 298 w stosunku do 288 różnych statków. Liczba uwag wydanych podczas inspekcji wyniosła 139, które zostały wydane w 64 inspekcjach. Wyniki inspekcji kontroli państwa portu są zdaniem agencji kończone z reguły pozytywnie.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.