Holenderski dostawca usług offshore, firma Boskalis, oddała do użytku swój nowy statek służący do zabezpieczania kabli i rurociągów w celu przygotowania dna morskiego do instalacji fundamentów turbin wiatrowych i ochrony ich przed erozją.
W ramach całego przedsięwzięcia w singapurskiej stoczni przekształcono statek transportowy w jednostkę do wsparcia offshore określaną jako podsypkowiec (fallpipe vessel). Przebudowa trwała dziewięć miesięcy, a w jej ramach zamontowano na niej wieżę podsypkową (fallpipe), basen księżycowy (moonpool) dwie elektryczne koparki i żurawie, taśmy transportowe, dodatkowe pomieszczenia mieszkalne oraz dwie ładownie, mogące pomieścić łącznie 15 000 ton skał. Firma Boskalis poinformowała 5 maja br., że otrzymała nazwę Seapiper.
Statki określane jako fallpipe vessels są wyjątkowe w branży morskiej z racji na ich niewielką ilość i wyspecjalizowanie. Angażuje się je w przemyśle offshore, m.in. przy przygotowywaniu podłoża oraz przy ustalaniu i ochronie podmorskich rurociągów, a ostatnio także przy budowie morskich farm wiatrowych. Z reguły to przebudowane masowce (choć zdarzają się projektowane i budowane od zera), przewożące wyposażenie w miejscu dawnych ładowni. Tam też zbierają ładunek kruszywa, który jest wykorzystywany podczas prac umacniających dno morskie, fundamenty konstrukcji podwodnych, a także ochraniających kable energetyczne i rurociągi.
W ramach swojej działalności Boskalis angażuje się też w inne inicjatywy. Poprzez swoją spółkę zależną SMIT Salvage osiągnęła porozumienie z Programem Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP) w sprawie usunięcia ropy z tankowca FSO Safer, zacumowanego u wybrzeży Morza Czerwonego w Jemenie, który pozostaje nierozładowany od 2015 roku, co ze względu na niszczejący stan kadłuba grozi wyciekiem i katastrofą ekologiczną i humanitarną w regionie.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów