• <
nauta_2024

3 klastry zbudują statki elektryczne dla Singapuru i sprawdzą ich efektywność ekonomiczną

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki 3 klastry zbudują statki elektryczne dla Singapuru i sprawdzą ich efektywność ekonomiczną

Partnerzy portalu

3 klastry zbudują statki elektryczne dla Singapuru i sprawdzą ich efektywność ekonomiczną - GospodarkaMorska.pl
Electric Lighter Craft. Fot. SeaTech Solutions International

Na początku 2023 r. statek elektryczny, który będzie mógł przewozić do 12 pasażerów i 35 ton ładunku zostanie zbudowany przez firmę SeaTech, należącą do klastera ‘Goal Zero’. Będzie to pierwszy krok do wymiany floty 1600 jednostek portowych z silnikami spalinowymi pływających po akwenach Singapuru. 

Zarząd  Morskiego Portu Singapur (Maritime and Port Authority of Singapore - MPA) oraz Singapurski Instytut Morski (SMI) przyznały fundusze trzem grupom firm na wprowadzenie do użytku małego statku elektrycznego, a następnie badanie i wdrożenie zaproponowanych rozwiązań na statkach o różnym przeznaczeniu w obsłudze klientów portu. Konsorcjum kierowane przez Keppel FELS Limited (Keppel) wraz Sembcorp Marine SeaTech (SeaTech) jest jedną z grup realizujących projekt. 

Zaproszenie do składania wniosków MPA i SMI spotkało się z dużym zainteresowaniem społeczności morskiej. 16 wniosków złożyły 73 firmy i 10 uczelni. Wyłoniono trzy konsorcja, które zaprojektują statki elektryczne, a następnie je zbudują i przeprowadzą badania eksploatacyjne w warunkach portowych. Projekty pilotażowe mają za zadanie określić zarówno komercyjną, jak i techniczną wykonalność konkretnych rodzajów rozwiązań i zastosowania różnych wariantów pełni elektrycznych jednostek portowych.

Klaster ‘Goal Zero’ zbuduje statek elektryczny

Klaster ‘Goal Zero’ otrzymał jeden z trzech grantów przyznanych przez MPA i SMI, a klastry kierowane przez Keppel FELS Limited i Sembcorp Marine otrzymały pozostałe dwa granty. Malezyjska firma zajmująca się infrastrukturą energetyczną i technologią Yinson Holdings Berhad, poprzez swoją spółkę zależną Yinson Green Technologies Pte (YGT), będzie odpowiedzialna za ogólne zarządzanie programem i jego komercjalizację. Seatech Solutions International Pte z siedzibą w Singapurze, zajmująca się inżynierią morską, jest liderem konsorcjum, które opracowuje projekt statku i integrację systemów.

Ponadto do klastra dołączyły Sterling PBES Energy Solutions jako partner w zakresie technologii akumulatorów, Rina Hong Kong Limited Singapore Branch jako towarzystwo klasyfikacyjne, Singapore Institute of Technology oraz Technology Center for Offshore z Marine Singapore jako instytuty posiadające kompetencje do rozwijania technologii informatycznych i cyfrowych bliźniaków.

Nowy system i model biznesowy

 Chcemy opracować nowy ekosystem i model biznesowy, które będą bardziej efektywne dla przemysłu portowego, a jednocześnie bardziej atrakcyjne komercyjnie dla właścicieli i operatorów statków – uzasadnia cele klastra Erik Barclay, wiceprezes wykonawczy Yinson ds. nowych przedsięwzięć i technologii.

 Na przykład wymienna infrastruktura ładowania akumulatorów może prawie całkowicie wyeliminować przestoje związane z ładowaniem statków, a technologia cyfrowych bliźniaków może poprawić wydajność, obniżając koszty operacyjne – wyjaśnia Barclay na łamach EnergyOffshore.biz. 

 Cyfrowy bliźniak to dynamiczna cyfrowa reprezentacja obiektu lub systemu opisująca jego cechy i właściwości w postaci zestawu równań. Może być stosowany w sektorze morskim do optymalizacji floty, optymalizacji portów i kompleksowej optymalizacji łańcucha dostaw – wyjaśnia Fatima Bahtić z EnergyOffshore.biz.

SeaTech Solutions International („SeaTech”) koordynator projektu „Goal Zero” zaproponował projekt małej  jednostki z napędem elektrycznym, która ma pływać po wodach Singapuru już w 2023 r. i będzie testowana w ciągu najbliższych trzech lat.

1600 statków do wymiany

W Singapurze płowa około 1600 zarejestrowanych jednostek o różnym przeznaczeniu. Wszystkie napędzane są paliwem, które emituje szkodliwe substancje do środowiska.  Zadaniem projektów pilotażowych jest wskazanie kierunku rozwoju żeglugi w porcie w oparciu o statki elektryczne. Jednocześnie chodzi o to, by wejść na ścieżkę  dekarbonizacji   w Singapurze stosując rozwiązania biznesowo opłacalne. 

 Elektryfikacja może przyspieszyć dekarbonizację naszego lokalnego biznesu, dlatego z przyjemnością wspieramy wspólne konsorcjum przemysłowo-badawcze o nazwie ‘Goal Zero’, kierowane przez Seatech Solutions Pte Ltd i jego kluczowym partnerem handlowym Yinson Green Technologies w ich projekcie statku elektrycznego - powiedziała Quah Ley Hoon, dyrektor naczelna MPA na łamach SeaTechSolutions.com z chwilą wybrania jednej z grup wykonawców projektu statku elektrycznego wyjaśniając, że jest to jeden z klastrów składających się z 30 przedsiębiorstw i instytucji badawczych w całym łańcuchu wartości, które wspieramy w ramach Funduszu Maritime GreenFuture.

  Wizją konsorcjum ‘Goal Zero’ jest przyspieszenie przekształcenia Singapuru w port o zerowej emisji [przez jednostki portowe – MG], stąd wybrana przez nas nazwa konsorcjum. Nasz projekt pilotażowy mający na celu zaprojektowanie i zbudowanie w pełni elektrycznej małej jednostki będzie również obejmował cyfrowego bliźniaka, koncepcję elektryfikacji, infrastrukturę do ładowania, interoperacyjność i cyfryzację w celu przyjęcia i wdrożenia – wyjaśnia Prabjot Singh Chopra, wiceprezes ds. technologii w firmie SeaTech i podkreśla, że „Umożliwi to udział całej branży w redukcji emisji dwutlenku węgla w ramach zielonej transformacji portu w Singapurze”.

Niezbędna infrastruktura ładowania

Dla sprawności i elastyczności wykorzystania statków elektrycznych istotne znaczenie będzie miała odpowiednio gęsta infrastruktura ładowania akumulatorów. 

Kluczowe kwestie dotyczące proponowanej przez liderów projektu infrastruktury ładowania akumulatorów będą obejmowały możliwość zaprojektowania alternatywnych urządzeń do ładowania w celu zmniejszenia zależności [statków – MG] od stałych urządzeń na lądzie. 

 Umożliwi to małym statkom utrzymanie elastyczności operacyjnej i ograniczenie konieczności nieefektywnego przemieszczania się przez zatłoczone wody portowe – wyjaśnia lider klastra ‘Goal Zero’.

Zadaniem prób z rzeczywistymi statkami elektrycznymi w realnych warunkach będzie „ocena zmiennej mocy znamionowej pojedynczej stacji ładującej, wyposażonej w wymienne akumulatory, płynne źródło energii z szybkim ładowaniem i uniwersalny adapter złącza do ładowania”. Na podstawie wyników pomiarów dokona się komercyjnej przydatności proponowanych rozwiązań. W 2023 r. będziemy już mogli prześledzić pierwsze informacje o efektywności ekonomicznej proponowanych rozwiązań. 

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.