Do mieszczącej się w Norwegii stoczni Ulstein Verft przybył 11 marca kadłub NB321. Budowany dla BS Offshore statek CSOV zostanie tam przygotowany do przekazania. Kadłub jednostki przeznaczonej do obsługi morskich farm wiatrowych przybył z Gdyni, gdzie w stoczni CRIST S.A. został zbudowany oraz częściowo wyposażony.
Podczas gdy kadłub był budowany w gdyńskiej stoczni od stycznia ub. r., zespół złożony z projektantów i inżynierowie w Norwegii i Polsce pracowali nad sfinalizowaniem szczegółowych aspektów projektu statku. Przybycie kadłuba do Ulstein Verft w norweskim Ulsteinvik oznacza nowy etap, prac który obejmuje zabezpieczenie, malowanie, wyposażenie, orurowanie, instalacje sprzętu, prace elektryczne i integrację systemu.
- Cieszymy się z postępu prac nad ukończeniem drugiego statku CSOV i z niecierpliwością czekamy na dalsze postępy i współpracę przy wprowadzaniu tego statku, zaprojektowanego z myślą o wydajności, bezpieczeństwie i zrównoważonym rozwoju - wskazał Matthias Müller, dyrektor zarządzający BS Offshore.

Oznaczony jako NB321 statek należy do serii TWIN X-STERN CSOV, znanej z wyjątkowej wydajności operacyjnej i zdolności do utrzymywania się na morzu. Został zaprojektowany przez Ulstein Design & Solutions do operacji „walk-to-work” (W2W), w których personel przechodzi przez trap z kompensacją ruchu z pokładu do turbiny wiatrowej zapewniający bezpieczny i wydajny transfer personelu i ładunku do morskich elektrowni wiatrowych. W związku z tym podczas prac doposażeniowy otrzyma również dźwig z kompensacją 3D o udźwigu do 5 ton. Będzie także wyposażony w napęd spalinowo-elektryczny, a także systemem magazynowania energii w akumulatorach, co znacznie w zamierzeniu zmniejszy wpływ na środowisko. Co istotne, napęd został także przygotowany, by w przyszłości jako paliwo wykorzystywać metanol. Pozwoli to na zeroemisyjną działalność, w myśl dekarbonizacji prac prowadzonych na morzu.
Kadłub ma 90 metrów długości i 19 metrów szerokości. Platforma SX222, na bazie której powstał projekt jednostek, została dostosowana do potrzeb armatora. Na pokładzie znajdą się pojedyncze kabiny dla 110 osób. Łącznie statek będzie mógł pomieścić 132 osoby, załogę i pracowników morskiej farmy wiatrowej.
Po przekazaniu zamawiającemu jeszcze w 2025 roku CSOV ma być gotowy do wspierania sektora morskiej energetyki wiatrowej. To także piąty statek przeznaczony do operacji W2W, który Ulstein dostarcza dla BS Offshore.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów