• <
KONGSBERG_2023

Zmiana w składzie konsorcjum programu "Miecznik" potwierdzona

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Zmiana w składzie konsorcjum programu "Miecznik" potwierdzona

Partnerzy portalu

PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.

Podczas trzeciej sesji VIII Forum Bezpieczeństwo Morskiego pt. Wkład przemysłu obronnego w zapewnienie bezpieczeństwa morskiego RP" padły kluczowe wyjaśnienia dotyczące aktualnego stanu składu konsorcjum odpowiedzialnego za budowę trzech wielozadaniowych fregat dla polskiej Marynarki Wojennej.

Przypomnijmy, że dotąd w niemal każdej informacji poświęconej "Miecznikowi" podawano, że w jego skład jako członkowie wchodziły Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. (lider), PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. oraz stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. Kilka tygodni temu niemałe zamieszanie wywołały niepotwierdzone informacje odnośnie zmian w nim. PGZ Stocznia Wojenna informowała wtedy, że skład podmiotów zaangażowanych w przedsięwzięcie nie zmienił się. Podała też, że "konsorcjum jest w trakcie rewizji zasad współpracy", a także że "wszelkie działania podejmowane przez Konsorcjum PGZ-Miecznik mają na celu usprawnienie realizacji programu "Miecznik" oraz zapewnienie spełnienia wymagań postawionych Konsorcjum przez Agencję Uzbrojenia".

Podczas panelu Forum pt. "Inwestycje i programy modernizacyjne Marynarki Wojennej RP" wiceprezes zarządu stoczni Remontowej Shipbuilding S.A. Bartłomiej Pomierski powiedział podczas wystąpienia pt. "Remontowa Shipbuilding S.A. w procesie modernizacji technicznej Marynarki Wojennej”, że jest ona "partnerem" konsorcjum. Sprawę tego, jaki jest jej obecny status wyjaśnili prezes zarządu gdańskiej stoczni Dariusz Jaguszewski oraz dyrektor programu "Miecznik" Cezary Cierzan.

- Cały czas pracujemy i bierzemy udział w programie "Miecznik". Jeszcze zanim powstało konsorcjum dostaliśmy propozycję włączenia się do budowy fregat. Wtedy zadeklarowaliśmy, że nie tylko chcemy wziąć udział w tym przedsięwzięciu, ale wręcz chcemy w nim uczestniczyć "od pierwszej kreski na desce kreślarskiej" powstającego projektu okrętu. Tak zrobiliśmy i podpisaliśmy kontrakt wspólnie. Z sukcesem zrealizowaliśmy wraz z partnerami z PGZ i PGZ Stoczni Wojennej  I etap. Co należy podkreślić, część zadań było pierwotnie przypisanych do II etapu, a które przeniesiono w związku z przyspieszeniem prac. To też zostało zrealizowane wspólnym wysiłkiem, wspólną pracą. Dla nas nie ma większego znaczenia, jakim rzeczownikiem określamy naszą pozycję w realizacji tego przedsięwzięcia. Dla nas najważniejsze jest to, żeby ująć w tym programie, nad czym pracujemy cały czas, aby opisać i przygotować w taki sposób, żebyśmy przede wszystkim zrobili wszystko, co możemy dla dobra programu. Chodzi o to, by te okręty powstały na czas, w budżecie zakładanym przez zamawiającego, ale również zgodnie z naszym harmonogramem, ze względu na inne zadania, które już realizujemy i budżetami, który zakładamy w związku z "Miecznikiem" - zaznaczył Dariusz Jaguszewski.

- Skład konsorcjum się zmienił. Remontowa Shipbuilding pozostaje w zespole "Miecznika" i realizuje dalej zadania z nim związane, wynikające z umowy. Zmieniła się forma naszej współpracy. Mamy szereg innych porozumień, aby usprawnić proces realizacji przedsięwzięcia. Skład członków konsorcjum jest teraz ograniczony do Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. (lider) i PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o., niemniej Remontowa pozostaje jego strategicznym partnerem. Wszelkie zmiany, których dokonujemy w programie, są na rzecz poprawy jego realizacji. Umowa w konsorcjum jest jedną z form realizowanej współpracy. Stwierdziliśmy wspólnie, że zmienimy format umowy, aby realizować zadania jak najbardziej efektywnie i komfortowo - powiedział Cezary Cierzan.

W trakcie zebrania podkomisji ds. przemysłu obronnego ws. programu "Miecznik" z 24 maja br. podano, że okręty mają być dostarczane zamawiającemu w latach 2028-2030. Pomimo obaw odnośnie finansowania przedsięwzięcia, zdaniem przedstawicieli konsorcjum prace idą zgodnie z harmonogramem. Obecne zmiany w składzie także mają nie zaburzać ciągłości pracy nad "Miecznikiem". Poza zmianą w statusie stoczni Remontowej Shipbuidling S.A., członkami pozostają wciąż Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. (lider) i PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o., natomiast partnerami zagranicznymi w projekcie firmy Babcock, Thales UK oraz MBDA UK.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.