W ramach serii naszych analiz dotyczących rynku okrętowego przedstawiamy informacje na temat kolejnych nowych ciekawych konstrukcji i budów jednostek pływających. Dzisiaj o jednej z innowacji wojskowego budownictwa okrętowego – wielozadaniowej jednostce patrolowej dopiero co dostarczonej dla włoskiej marynarki wojennej.
Nie tylko wycieczkowce, czyli okręty wojenne z Fincantieri
Włoska stocznia z wielkimi tradycjami słynie nie tylko z budowy statków wycieczkowych i pasażerskich (w latach 30-tych stocznia budowała dla Polski między innymi sławne transatlantyki: „Piłsudski” i „Batory”.) Stocznia buduje bowiem również znakomitej jakości okręty wojenne o nowoczesnych parametrach techniczno-eksploatacyjnych, spełniających wymogi współczesnego jak i przyszłego morskiego pola walki. Sytuacja międzynarodowa ostatnich lat spowodowała, że wydatki na zbrojenia rosną. W związku z tym stocznia szacuje, że udział budowy okrętów wojennych w jej portfelu wzrośnie i osiągnie w najbliższych latach 40% (obecnie jest to 31%). Stocznia Fincantieri ogłosiła niedawno, że jej zysk za 2021 rok wyniósł 22 mln euro, podczas gdy jeszcze w 2020 roku przedsiębiorstwo odnotowało stratę w wysokości 245 mln euro.
Okręty (ang. MOPS – Multipurpose Offshore Patrol Ship) są sztandarową inwestycją odnowieniową włoskiej marynarki wojennej, która została zatwierdzona przez rząd i parlament w 2015 roku specjalnie skonstruowaną do tego celu ustawą („Naval Act”). Mają to być wielozadaniowe jednostki patrolowe o różnych funkcjach i właściwościach, począwszy od rutynowych zadań patrolowych, poprzez wykonywanie szybkich misji w ramach operacji morskich, w tym udział w działaniach ratowniczych i patrolowych aż po uczestniczenie w ciężkich działaniach bojowych zarówno na morzu jak i w strefie przybrzeżnej.
Wodowanie pierwszej jednostki w stoczni Fincantieri o nazwie „Paolo Thaon di Revel” miało miejsce 15 czerwca 2019 roku. Jej finalne dostarczenie do włoskiej marynarki nastąpiło niedawno, bo w dniu 18 marca 2022 roku.
Druga z jednostek „Francesco Morosini” została zwodowana 22 maja 2020 roku, natomiast trzecia „Raimondo Montecuccoli” została zwodowana w marcu 2021 roku a czwarta „Giovanni delle Bande Nere” w lutym 2022 roku.
Jednostki będą stopniowo i kolejno dostarczane do włoskiej marynarki wojennej w trzech wersjach wyposażeniowych. Dwie pierwsze jednostki w wersjach podstawowych, trzecia w wersji rozszerzonej i czwarta w pełnej wersji wyposażenia i uzbrojenia.
Jednakże włoska marynarka ma mieć łącznie w pierwszej fazie aż 7 tego typu jednostek z opcją na 3 kolejne. Pierwsze 7 jednostek jakiś czas temu wyceniono na 3,9 miliardów euro, co oznacza, że średnia cena budowanej jednostki miała wynosić 557 mln euro. Jednakże docelowo tego typu jednostek w dłuższej perspektywie może być nawet 16! W trakcie trwania projektu zastąpią one, czyli od 2021 do 2035 roku wysłużone 4 jednostki klasy Soldati a także 8 jednostek klasy Minerva.
Nowe jednostki będą reprezentowały duże możliwości patrolowo – bojowe, zwiększony potencjał militarny oraz nową jakość, podnoszącą rangę i znaczenie włoskiej marynarki wojennej w basenie Morza Śródziemnego. Obszar ten narażony był w ostatnich latach przede wszystkim na nielegalny przemyt ludzi a także napływ nielegalnych uchodźców.
Nowoczesne technologie na miarę XXI wieku
Nowe jednostki dla włoskiej marynarki wojennej są mocno zautomatyzowane i są szczególnie naszpikowane elektroniką oraz nowoczesnymi technologiami, wspierającymi cele i zadania, do których przeznaczone są one przeznaczone. Jednostki mają posiadać nowoczesną broń i wyposażenie bojowe skonfigurowane w kilku wersjach od wersji najlżejszej do najlepiej wyposażonej. Dzięki temu mają one osiągać przewagę w prowadzonych operacjach w czasie pokoju jak i na potencjalnym polu walki.
Pełna wersja jednostki będzie wyposażona między innymi w radar Leonardo dual-band system AFAR, który dostarcza również możliwości obrony przeciwrakietowej.
Mostek budowany jest w formie nowoczesnego kokpitu (ang. Leonardo Naval Cockpit).
Ale to nie wszystko. Okręt wyposażony też będzie między innymi w: 2 systemy akustyczne dalekiego zasięgu SITEP MS-424.

Źródło: Fincantieri
Uzbrojenie i wyposażenie
W ramach podstawowego uzbrojenia jednostki wymienia się przede wszystkim 1 działo rodzimej włoskiej marki Oto Melara kalibru 127mm/64 Vulcano, 1 działo przeciwlotnicze Oto Melara 76 mm a także w zależności od wersji jednostki rakietowe zestawy obrony przeciwlotniczej.
Dodatkowo na pokładzie znajdują się także 2 działka automatyczne Oto Melara Oerlikon KBA B06 kal. 25 mm (tego typu działka są instalowane w wielu bojowych wozach piechoty armii NATO, ale też innych państw spoza tejże organizacji).
Na wyposażeniu znajdują się również dwie ośmiokomorowe pionowe wyrzutnie rakiet DCNS SYLVER A70 VLS dla rakiet CAMM-ER (ang. Common Anti-Air Modular Missle) lub też francusko – brytyjskich rakiet typu Scalp.
W ramach wyposażenia okrętu znajduje się też 8 rakiet przeciwokrętowych Teseo/Otomat skutecznie wykorzystywanych również przeciwko celom lądowym.
Poza tym okręt ma na swoim pokładzie 2 potrójne wyrzutnie torped Wass B-515/3 przeznaczonych dla torped 324 mm typu Black Arrow.
Oprócz tego na każdej z jednostek mają stacjonować po dwa średniej wielkości helikoptery SH-90 lub też po jednym większym helikopterze AW101, który często stosowany jest w marynarkach wojennych do celów poszukiwawczo – ratowniczych, ale również zadań związanych ze zwalczaniem okrętów podwodnych. Jest to zatem helikopter wielozadaniowy o różnorodnych możliwościach skutecznego działania w warunkach morskich, który zresztą nota bene ma trafić do polskiej marynarki wojennej w liczbie czterech.
Do obsługi helikopterów na włoskiej jednostce wykorzystany będzie podwójny hangar pokładowy oraz lądowisko o powierzchni 25,5 m x 16,5 m.
Na pokładzie jednostki będą również dostępne szybkie motorowe łodzie o max. długości 11 metrów tzw., RIB, które za pomocą dźwigów pokładowych będą mogły być szybko zwodowane celem przeprowadzenia akcji, kontroli i innych precyzyjnych działań z wykorzystaniem marynarzy, piechoty morskiej lub komandosów.
Podstawowe dane techniczno – eksploatacyjne i bojowe jednostki:
Wielozadaniowa jednostka patrolowa „Paolo Thaon di Revel”:
• Typ: Wielozadaniowa jednostka patrolowa
• Stocznia: Fincantieri, Włochy
• Długość: 143 m
• Szerokość: 16,5 m
• Zanurzenie: 10,5 m
• Wyporność: 4,994 tony
• Prędkość w zanurzeniu: do 32 węzłów
• Zasięg pływania: 5,000 mil morskich
• Załoga: 135 osób (ilość koi dla 181 osób)
Źródło: Fincantieri, media
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów