• <
Famor_1100x200_2022

Yara Birkeland – autonomiczny statek handlowy już niebawem wejdzie do codziennej eksploatacji

14.02.2022 13:10
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Yara Birkeland – autonomiczny statek handlowy już niebawem wejdzie do codziennej eksploatacji

Partnerzy portalu

Yara Birkeland – autonomiczny statek handlowy już niebawem wejdzie do codziennej eksploatacji - GospodarkaMorska.pl

W tym roku planowane jest wejście do eksploatacji pierwszego w historii świata w pełni autonomicznego i bezemisyjnego kontenerowego statku handlowego. Będzie to niewielki dowozowiec o długości 80 metrów oraz pojemności 120 TEU. Bez względu na finalne powodzenie tego projektu jest to kolejny krok milowy w rozwoju międzynarodowej żeglugi. Nie jest to jednak zupełnie pierwszy statek, który jest autonomiczny (w 2018 roku wprowadzono do eksploatacji dwustronny prom „Falco” operatora Finfeeries). Niemniej jednak zapowiada się tutaj wielki przełom i ważne wydarzenia dla międzynarodowego transportu morskiego.

Pierwszy taki kontenerowiec – zeroemisyjny i autonomiczny

Ten innowacyjny statek o nazwie Yara Birkeland zamówiony został w 2017 roku przez przedsiębiorstwo Yara International, specjalizujące się w nawozach a także ekologicznych rozwiązaniach stosowanych w gospodarce. Jednostka została zaprojektowana przez przedsiębiorstwo Marin Teknikk, natomiast wybudowana w znanej norweskiej stoczni Vard we współpracy z przedsiębiorstwem Kongsberg Maritime, która z kolei zapewniła wyposażenie elektroniczne w tym przede wszystkim nowoczesny sprzęt nawigacyjny. 

Według szacunków wartość kontraktu na budowę tej pionierskiej jednostki to około 25 milionów USD. Rząd norweski dofinansował ten bardzo przyszłościowy projekt kwotą około 133,6 milionów NOK’ów. Jest to pierwszy na świecie elektryczny w pełni autonomiczny statek handlowy dedykowany przewozom kontenerów w żegludze bliskiego zasięgu. 

Statek o długości 80 metrów, szerokości 14,8 metra i zanurzeniu 6 metrów posiada ładownie typu otwartego, co zwiększa szybkość jego obsługi w porcie oraz obniża koszty zakupu statku, ponieważ nie stosuje się tutaj pokryw ładowni (ang. open top container vessel). Łączna ładowność statku wynosi 120 TEU (120 kontenerów 20 – to stopowych). 

Za innowacyjność tej konstrukcji w 2019 roku jednostka Yara Birkeland stała się finalistą w prestiżowym konkursie Nor-Shipping Next Generation Ship.

Statek przyszłości już niedługo na linii

Zanim Yara Birkeland stanie się w pełni autonomiczną jednostką dopuszczoną do bieżącej eksploatacji na początku przejdzie pośredni, dwuletni okres testowy, który ma doprowadzić jednostkę do pełnej samodzielności. Stąd też na pokładzie jednostki znajduje się demontowany mostek oraz niewielka załoga, która w razie wystąpienia problemów może w odpowiedni sposób zareagować, czy też przejąć pełną kontrolę nad jednostką. Wejście do handlowej eksploatacji planowane jest już w 2022 roku. Tymczasem w listopadzie 2021 roku doszło do prób morskich jednostki. Statek wykonał podróż z portu Horten do Oslo. Opóźnienie realizacji projektu wynosi prawie rok, ponieważ wcześniejsze plany przeprowadzenia wszelkich testów pokrzyżowała pandemia koronawirusa w 2020 roku.

Statek ma operować na trasie Herøya–Brevik z możliwym przedłużeniem do Larvik, przewożąc nawozy i chemikalia. Odległość między oboma portami wynosi około 7 mil morskich (w opcji z 3 portami jest to 12 mil morskich). Są to trasy, które posłużyć mają do testowania tego typu rozwiązań żeglugi autonomicznej.

Czy nowa era żeglugi właśnie nadchodzi?

Ze względu na postępującą transformację energetyczną dotyczącą również i żeglugi nowa era w zakresie napędów właśnie nadeszła. Kolejną sprawą, będącą elementem tego wielkiego postępu, dokonującego się w transporcie morskim jest również dążenie do pełnej autonomiczności. 

Wprowadzenie inteligentnych jednostek na światowe szlaki nie będzie jednak aż takie łatwe. Obecnie Norwegia utworzyła pierwszy obszar testowy dla tego typu jednostek, co ma przede wszystkim zapewnić odpowiednie bezpieczeństwo w weryfikacji możliwości tego pionierskiego projektu. Wszelkie dotychczasowe tradycyjne przepisy i regulacje niekoniecznie będą miały bowiem zastosowanie w przypadku prowadzenia żeglugi autonomicznej już poza takimi obszarami. Świat będzie musiał się do tego przygotować. W pierwszym i pewnie jeszcze odległym okresie taka żegluga może być stosowana na bliskich i bardzo krótkich zasięgach a to przede wszystkim ze względu na aktualnie funkcjonujący tradycyjny system bezpieczeństwa morskiego, posiadający wielowiekowe fundamenty. 

Inteligentne statki mają być wyposażone w systemy czujników, monitorujących parametry techniczno-eksploatacyjne, pogodę, falowanie a także inne aspekty związane z żeglugą. Takie dane odbierane przez lądowe centra zarządzania statkami mają ułatwiać ich bieżącą eksploatację i zapewne mogłyby przynieść wiele potencjalnych korzyści dla zarządców statków.

Wprowadzanie jednostek autonomicznych, które docelowo mają pływać bez załóg jest na pewno światowym wyzwaniem. Obecne próby są zapewne jedynie zapowiedzią tego, co będzie się działo w dalszej przyszłości.

Co się stanie z marynarzami?

Wprowadzenie żeglugi autonomicznej na szerszą skalę budzi jednak nadal wiele kontrowersji  i wątpliwości. Jedną z nich są głosy środowisk marynarskich mówiące, że w żegludze pełnomorskiej, czy też oceanicznej obecnie nie da się wprowadzić takich rozwiązań i to nie tylko ze względu na aspekty techniczno-eksploatacyjne i regulacyjne, środowiskowe, ale przede wszystkim załogowe. Pomimo tego, że człowiek odpowiada obecnie za około 90% szkód i wypadków morskich, to nadal pozostaje on niezastąpiony w tym rodzaju transportu. Jako problemy wskazuje się tutaj poza oczywistymi kwestiami braku dostosowania infrastruktury i prawa również kwestie nieprzewidywalności warunków spotykanych w środowisku morskim. W związku z tym pojawiają się nowe zagrożenia związane z bezpieczeństwem morskim i potencjalnymi awariami. Aktualnie wiele z nich może być usuwanych przez załogę na miejscu. W przypadku jednostek autonomicznych konsekwencje społeczno-środowiskowe w przypadku możliwych awarii i katastrof morskich mogą być bardzo poważne. 

W związku z tym aktualny stan rzeczy według wielu stron nie zmieni się szybko, jeśli w ogóle to nastąpi w większym zakresie. Z kolei zwolennicy nowoczesnych rozwiązań żeglugi autonomicznej wskazują na wiele zalet oraz to, że jest to przyszłość żeglugi i już za kilkadziesiąt lat marynarzy statków handlowych zastąpią odpowiednio przygotowani marynarze - operatorzy, zarządzający statkami z wysoce wyspecjalizowanych centrów z lądu – podobnie jak ma to już miejsce w przypadku operatorów latających dronów wojskowych, czy też bezzałogowych lotów w kosmos.

Centrum kontroli operacji morskich według Kongsberg


Źródło: www.kongsberg.com

Na razie jednak świat autonomicznej żeglugi pozostaje na ziemi, a w zasadzie blisko brzegu i zdaje się, że tak innowacyjne i prototypowe rozwiązania na szerszą skalę będą wprowadzane powoli i stopniowo. Będą one rozwijane w zależności od osiąganych wyników i możliwości ich bezpiecznego dostosowywania do warunków otoczenia środowiskowego i  infrastrukturalnego.

Podstawowe dane techniczno-eksploatacyjne jednostki:

    • Nazwa: Yara Birkeland

    • Numer IMO: 9865049

    • Call Sign (sygnał wywoławczy): LFQX

    • MMSI: 257646000

    • Bandera, port macierzysty: Norwegia, Porsgrunn

    • Typ: Autonomiczny kontenerowiec dowozowy

    • Budowa: Grupa Vard

    • Towarzystwo Klasyfikacyjne:

    • Właściciel/operator: Yara International

    • Rok budowy: 2020

    • GT: 3,000

    • DWT: 3,200

    • Ładowność: 120 TEU

    • Długość: 80 m

    • Szerokość: 15 m

    • Napęd:

- pędniki azymutalne (ang. azipull pods): 2 x 900 kW

- stery strumieniowe (ang. tunel thrusters): 2 x 700 kW

    • Pojemność baterii: 6,8 MWh

    • Prędkość serwisowa: 6 – 7 węzłów

    • Prędkość maksymalna: 15 węzłów

Partnerzy portalu

aste_580x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34975,00 $ tona 1,82% 16 maj
 Cynk 3583,00 $ tona 2,40% 16 maj
 Aluminium 2790,00 $ tona 2,50% 16 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.