PKN Orlen poinformował, że w południowokoreańskim Mokbo trwają intensywne prace przy budowie jednostki o nazwie Saint Barbara (na cześć św. Barbary, patronki górników), który będzie dostarczał skroplony gaz m.in. do Polski. Prace są już bardzo zaawansowane i odbywają się terminowo. Jednostka na przełomie 2023 i 2024 toku ma być gotowa do realizacji komercyjnych rejsów.
Wykonawca budowy przekazał już dwa statki. Pierwszy z nich, Lech Kaczyński, w marcu br. dostarczył do terminalu LNG w Świnoujściu pierwszą partię surowca energetycznego i od tego czasu wykonuje swoje zadania statutowe w postaci transportu skroplonego gazu ziemnego. Drugi gazowiec, Grażyna Gęsicka, wyruszył w swój dziewiczy rejs 28 kwietnia br., w tym także zmierza po pierwszy ładunek do terminalu Sabine Pass grupy Cheniere w stanie Louisiana. Ma tam przybyć w pierwszej połowie czerwca.
Jedna dostawa 100 m3 surowca na takim gazowcu oznacza spełnienie miesięcznego zapotrzebowania w gaz gospodarstw domowych miasta do pół miliona mieszkańców. PKN Orlen zakontraktował w sumie osiem statków, które będą dostarczać do Polski LNG, w ten sposób zapewniając bezpieczeństwo energetyczne kraju.
Do końca 2025 roku Grupa Orlen ma dysponować ośmioma statkami do przewozu LNG. Obsługującym je armatorem, od której są one czarterowane jest firma norweska firma Knutsen OAS Shipping. Oprócz Saint Barbara, trwa także budowa jednostki o nazwie Ignacy Łukasiewicz. Obie są już zwodowane i doposażane.
Nauta wykorzystuje grafen w przemyśle stoczniowym
Rozpoczęła się operacja wypompowania ropy z tankowca Safer w Jemenie
PowerX prezentuje innowacyjny projekt statku dostarczającego i magazynującego energię elektryczną
MSC uruchamia bezpośrednie połączenia kontenerowe między Gdynią a portami chińskimi
Stocznia z „wielkiej trójki” z nowym właścicielem i nazwą
Program "Miecznik" źródłem zatrudnienia w branży stoczniowej. Oferta Stoczni Wojennej w Urzędzie Pracy