Na przyszły tydzień w Płocku (Mazowieckie) planowany jest transport kolumny Wash Tower, największego i najcięższego elementu budowanego w zakładzie głównym PKN Orlen kompleksu Olefin III. Transport wyruszy z nabrzeża Wisły 9 maja wieczorem, a na plac budowy dotrze w nocy z 10 na 11 maja.
Informując w piątek o planowanej operacji, PKN Orlen podkreślił, że wymiary transportowe kolumny Wash Tower, która będzie przewożona wyznaczoną wcześniej trasą na specjalnej platformie, to 94,2 metra długości, szerokość w najszerszym miejscu wynosi 8 metrów, wysokość 10,2 metra, natomiast waga to ponad 850 ton.
Jak zapowiedział PKN Orlen, transport wyruszy 9 maja o godz. 22. z nabrzeża Wisły w Płocku, a jego trasa na plac budowy prowadziła będzie ulicami: Parową, Szpitalną, Traktową i Zglenickiego. – Ze względu na rozmiary kolumny, transport ten będzie przemieszczał się bardzo wolno, co oznacza, że Wash Tower dotrze na teren budowanego kompleksu Olefin III w nocy z 10 na 11 maja – zapowiedział koncern.
PKN Orlen zaznaczył jednocześnie, iż w czasie całej operacji planowany jest 10 maja - w ciągu dnia – postój platformy z transportowaną kolumną Wash Tower na specjalnie przygotowanym placu przy rondzie na ul. Szpitalnej na peryferiach Płocka. „Start drugiego etapu transportu Wash Tower na plac budowy z tego miejsca nastąpi 10 maja o godz. 22. – przekazał koncern.
Organizatorem całej operacji jest duńska firma DSV, działająca także w Polsce od 1995 r., specjalizująca się w rozwiązaniach transportowych i logistycznych, w tym dla ładunków specjalnych, ciężkich i ponadgabarytowych.
PKN Orlen poinformował, że fotografowanie oraz nagrywania wideo transportu kolumny Wash Tower będą dozwolone – pod warunkiem stosowania się do poleceń firmy ochraniającej oraz firmy DSV organizatora transportu – dotyczy to przede wszystkim bezpiecznych miejsc dla osób fotografujących i realizujących materiały wideo.
– Zdjęcia z dronów wymagają przestrzegania powszechnie stosowanych przepisów dotyczących użycia dronów, w szczególności w obszarze miejskiej przestrzeni powietrznej – przypomniał koncern. Zastrzegł przy tym, iż drony nie mogą w żaden sposób utrudniać transportu kolumny. Dodano, że także w tym przypadku należy stosować się do poleceń pracowników firmy ochraniającej oraz firmy DSV.
Z końcem marca PKN Orlen informował, że kolumna Wash Tower dla budowanego kompleksu Olefin III przypłynęła do portu w Gdańsku statkiem z Hiszpanii, a następnie została załadowana na barkę, aby Wisłą dotrzeć do Płocka – tam na nabrzeżu rzecznym zacumowała z początkiem kwietnia.
Umowę na budowę kompleksu Olefin III w swym głównym zakładzie produkcyjnym w Płocku PKN Orlen podpisał ze spółkami Hyundai Engineering z siedzibą w Seulu oraz z Tecnicas Reunidas z siedzibą w Madrycie w czerwcu 2021 r. Inwestycja ma potrwać w fazie budowy do początku 2024 r. Uruchomienie produkcyjne instalacji planowane jest na początek 2025 r.
Jak zapowiadał wcześniej koncern, w szczytowym okresie inwestycji przy budowie ma być zatrudnionych ok. 10 tys. pracowników, w tym ok. 6 tys. zagranicznych – z Korei Płd., Indii, Malezji, Pakistanu, Filipin, a także z Turcji i Turkmenistanu. Specjalnie dla nich niedaleko placu budowy powstaje obecnie miasteczko kontenerowe.
Według PKN Orlen budowa kompleksu Olefin III to największa inwestycja petrochemiczna w naszym regionie Europy od 20 lat i zarazem kluczowy projekt dla rozwoju koncernu.
W lutym PKN Orlen informował, że na budowie kompleksu Olefin III trwają już pierwsze prace. Wcześniej, w styczniu do Polski dotarły drogą morską z Chin, a następnie barkami Wisłą do Płocka, pierwsze transporty urządzeń ponadgabarytowych dla instalacji. Transport ten zajął wtedy ok. 30 dni. Po rozładowaniu na nabrzeżu w Płocku elementy były przewożone nocą na plac budowy.
PKN Orlen, rozpoczynając budowę kompleksu Olefin III zapewniał, iż na inwestycji tej skorzysta Płock i okoliczne gminy, gdyż jej realizacja oznacza nowe miejsca pracy. – W wyniku realizacji projektu docelowo zatrudnienie w PKN Orlen wzrośnie o ok. 580 etatów – informował koncern.
Jak podkreśla PKN Orlen, cała inwestycja wygeneruje dla budżetu państwa podatki w wysokości 160 mln zł rocznie, a jej efektem dla rodzimej gospodarki będzie zwiększenie dostępności petrochemikaliów bazowych, niezbędnych w wielu dziedzinach przemysłu, ograniczając w ten sposób konieczność ich importu.
Według koncernu, kompleks Olefin III przyniesie również korzyści dla środowiska – w momencie uruchomienia produkcji emisja dwutlenku węgla na tonę produktu zmniejszy się aż o 30 proc.
Michał Budkiewicz
mb/ mmu/
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego