• <
nauta_2024

To będzie jeden z największych włoskich okrętów. Zwodowano Atlante

20.05.2024 15:34 Źródło: Fincantieri. MW Włoch
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki To będzie jeden z największych włoskich okrętów. Zwodowano Atlante

Partnerzy portalu

Fot. Fincantieri

W stoczni Castellammare di Stabia, należącej do Fincantieri, zwodowano drugi okręt wsparcia logistycznego (Logistic Support Ship, LSS) typu Vulcano, Atlante (A5336). Mający niemal 200 metrów długości stanie się jednym z kluczowych okrętów Marynarki Wojennej Włoch (Marina Militare).

W uroczystości chrztu i wodowania wzięli udział szef sztabu marynarki wojennej, adm. Enrico Credendino, dyrektor generalny Fincantieri Pierroberto Folgiero oraz prezes Fincantieri Claudio Graziano. Matką chrzestną okrętu, w towarzystwie desygnowanego dowódcy jednostki, kmdr. Daniele Giorgini, była Federica Gargano, wnuczka adm. Romeo Oliva (1889 - 1975), odznaczonego Wojskowym Orderem Włoch i Srebrnym Medalem za Waleczność Wojskową. Podczas ceremonii tradycyjnie rozbito butelkę na kadłubie jednostki, której której łacińskie motto brzmi „Fortibus nulla quies” (Nie ma odpoczynku dla silnych). Na gruszce dziobowej okrętu umieszczono krzyż złożony z wizerunków katolickich świętych. Podczas samego aktu wodowania okręt zjechał z pochylni do wody.


Fot. Fincantieri

Nazwa okrętu pochodzi od postaci z mitologii greckiej Atlasa (Ἄτλας, dosłownie "niezmordowany" lub ten, który" wytrzymuje"), przebiegłego, silnego i przebiegłego Tytana opisywanego jako "ten, który dźwiga na swoich barkach, z ogromnym wysiłkiem. cały ciężar globu." Nazwa przypomina o znaczeniu wsparcia logistycznego jako nieodzownego w każdej formacji sił zbrojnych, których najbardziej widoczną siłą są jednostki stricte bojowe. Marynarka wojenna Włoch podkreśla, że okręty typu LSS zapewniają wsparcie krajowym siłom powietrznym i sojuszniczym marynarkom wojennym, ale także obronie cywilnej i ludności na obszarach dotkniętych katastrofą lub kryzysem.

Atlante jest drugim okrętem typu Vulcano, który ma wejść do służby pod włoską banderą. Planowane wejście do służby jest zaplanowane na 2025 rok. Prototypowa jednostka działa od 2021 roku, a w planach jest budowa łącznie czterech jednostek dla Włoch. Zastąpią obecnie wykorzystywany ITS Stromboli (A 5327), w służbie od 1975 roku. Podobnie jak w przypadku serii fregat FREMM jak i niszczycieli typu Orizzonte/Horizon, także ta seria powstaje w ramach francusko-włoskiej współpracy. Dla Marynarki Wojennej Francji (Marine Nationale) zaplanowano również cztery jednostki, budowane w stoczni Chantiers de l'Atlantique w Saint-Nazaire. Pierwszy z okrętów, Jacques Chevallier (A 725) jest w budowie od 2021 roku, a do służby ma wejść w pod koniec tego roku.

Jednostki typu Volcano należą do największych, jakie wchodzą w wyposażenie włoskich sił morskich. Długość wynosi 193 metry, a wyporność maksymalna 27 200 ton. Na napęd elektryczno dieslowy (CODLAD) składają się dwa silniki wysokoprężne MAN 20V32/44CR o mocy 24 000 kW, dwa silniki elektryczne Marelli Motori o mocy 1,5 MW każdy, cztery generatory wysokoprężne MAN 6L27/38, 8 336 kW, awaryjny generator diesla, 855 kW,  dwa silniki elektryczne Marelli Motori o mocy 1,65 MW każd, cztery generatory wysokoprężne SCR (selektywnej redukcji katalitycznej), dwa silniki odrzutowe o mocy 1 MW każdy, a także dwa wały i dwie śruby napędowe. Mają osiągać prędkość do 20 węzłów, a zasię działania wynosi do 7 000 mil morskich. Autonomiczność okrętu to 30 dni. Załoga liczy 167 oficerów i marynarzy, przy czym okręt może przyjąć też na pokład komponent sił lądowych w ramach zadań transportowych, bądź cywili w razie zadań związanych z ewakuacją. Wyposażenie okrętu jest dostosowane także do hospitalizacji rannych, poza tym w jego skład wchodzi też radar GEM Elettronica Columbus/N 3D, radar Leonardo IFF, dwa radary nawigacyjne GEM Elettronica MM/SPN-760, radar obsługi lądowania śmigłowca GEM Elettronica, system obsługi pasma nadawczego Leonardo Link 11-16-22JREAP, dwa systemy IRST Leonardo Janus-N, sonar Leonardo do omijania przeszkód, sonar wykrywania torped FFBNW, CMS, system zarządzania dowodzeniem Leonardo SADOC Mk4 z ośmioma konsolami oraz system zarządzania okrętem „SeasNavy” firmy Seastema, zintegrowany z CMS SADOC Mk4. Na uzbrojenie składają się m.in. dwa systemy obrony bezpośredniej, na które składają się dwie armaty automatyczne Oerlikon KBA 25 mm, dwa systemy akustyczne dalekiego zasięgu LRAS SITEP MS-424, armata morska Oto Melara 76 mm/62 Strales. Każdy okręt ma posiadać także dwa śmigłowce AW-101.

Do zadań tych okrętów należy wsparcie logistyczne dla krajowego komponentu marynarki wojennej, posiadając zdolności operacyjne w różnych obszarach, jak obrona interesów państwa oraz wspólnoty europejskiej, wkład w realizację międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa, zadania sił specjalnych czy też pomoc w przypadku klęsk żywiołowych. Jednostki wsparcia logistycznego są częścią planu odnowy floty Marynarki Wojennej Włoch i mają się wyróżniać bardzo wysokim poziomem innowacyjności, co czyni je niezwykle elastycznymi i wydajnymi w różnych profilach użytkowania. W szczególności jednostki te mogą być również wykorzystywane w sposób uzupełniający w działaniach niewojskowych, takich jak wsparcie ochrony ludności w operacjach humanitarnych i ratowniczych. Mają one również niewielki wpływ na środowisko dzięki zastosowaniu zaawansowanych systemów i napędu o niskim poziomie zanieczyszczeń (generatory i elektryczne silniki napędowe) oraz kontroli ścieków.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.