Firma zajmująca się testowaniem paliwa bunkrowego ostrzegła armatorów przed stosowaniem paliwa wykonanego z łupin orzechów nerkowca.
Wbrew pozorom, z łupin orzechów nerkowca można wytworzyć paliwo. CNSL (Cashew Nutshell Liquid – płyn z orzechów nerkowca) funkcjonuje jako niszowe, paliwo alternatywne. Jest to paliwo ze źródeł odnawialnych, wytwarzane z łupin będących odpadem produkcyjnym. Producenci zachwalają je jako tanie i wysokoenergetyczne. Choć nie jest zatwierdzone jako biopaliwo żeglugowe przez organizacje morskie, towarzystwa klasyfikacyjne, rejestry czy producentów sprzętu, to w ostatnim czasie jego domieszki zostały wykryte w klasycznym bunkrze.
Firma CTI-Maritec, specjalizująca się w testowaniu bunkru, wykryła, że CNSL zostało domieszane do stosowanego przez niektórych armatorów paliwa o bardzo niskiej zawartości siarki (VLSFO). Testy zostały przeprowadzone po tym, jak kilka statków bunkrujących w Singapurze i Rotterdamie zgłosiło problemy, takie jak osady paliwowe, awarie wtrysku, zatkane filtry i korozję poszczególnych elementów silników. Po przeprowadzeniu badań chromatograficzne próbek bunkru, które wykazało obecność CNSL.
CNSL to podstawiony fenol, wysoce reaktywny i mniej stabilny, a jednocześnie żrący. Wysoka zawartość potasu w paliwach z zawartością CNSL powoduje powstawanie osadów po spalaniu i inne problemy z silnikami. CNSL generuje także opary szkodliwe dla ludzi i sprzętu.
fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów