Zakończone w ubiegłym tygodniu targi INMEX SMM India 2025 – największa impreza branży morskiej w Azji Południowej – zgromadziły setki wystawców i ekspertów z całego świata. Dyskutowano o nowych technologiach dla stoczni i portów, cyfryzacji procesów oraz zielonej transformacji żeglugi. Po raz pierwszy na targach w Mumbaju polskie firmy wystąpiły wspólnie pod patronatem Ministerstwa Infrastruktury.
Na narodowym stoisku swoją ofertę zaprezentowały m.in. Stocznia Remontowa Nauta, Morska Stocznia Remontowa Gryfia, Polski Rejestr Statków oraz Polskie Forum Technologii Morskich (PFTM) wraz z członkami: firmami Famor, Bohamet i Marani. Polska obecność została zauważona – a zainteresowanie indyjskich partnerów przerosło oczekiwania.
– „Po raz kolejny się udało – mamy dowód bardzo udanej współpracy
polskich firm i instytucji” – mówił Mateusz Kowalewski, prezes
GospodarkaMorska.pl i PFTM. Jak podkreślał, rynek indyjski jest „bardzo
ciekawy i perspektywiczny”, a polskie firmy pokazują, że potrafią ze
sobą współpracować i wspólnie budować przestrzeń do międzynarodowych
kontaktów.
Podczas
konferencji towarzyszącej targom przedstawiciele rządu Indii
deklarowali długą perspektywę rozwoju branży. To sygnał, który zwrócił
uwagę polskich stoczni.
– „Indie mają zamówienia dla marynarki
wojennej i armatorów, budują nowe statki. To dla nas duży potencjał –
zwłaszcza wśród klientów obecnych w Europie, którzy mogliby korzystać
także z naszych usług remontowych” – zaznaczył Adam Potrykus, dyrektor
Stoczni Remontowej Nauta.
Podobne spostrzeżenia przedstawił Lech
Lechmański z MSR Gryfia, który podkreślał, że spółka przygotowuje się do
przyjmowania jednostek klasy Panamax. – „Rynek indyjski jest w fazie
dynamicznego wzrostu, a nasza obecność tutaj pozwala nawiązać relacje z
nowymi klientami. Rząd planuje budowę stoczni i statków, otwierając się
na współpracę z partnerami międzynarodowymi” – wyjaśniał.
Na
indyjskim rynku widoczne są nie tylko szanse dla stoczni remontowych.
Aleksandra Skibniewska, prezes Funduszu Rozwoju Spółek, zwróciła uwagę,
że transport morski o wartości 85 mld dolarów wciąż w 90% obsługuje
zagraniczna flota, jednak hinduski rząd zapowiada wielkie inwestycje w
tym obszarze.
– „Rząd Indii inwestuje w infrastrukturę, rozbudowę
stoczni oraz buduje łańcuchy dostaw poszukując współpracy z Danią,
Norwegią, Niemcami, Koreą czy Japonią. O Polsce jeszcze się nie mówi – a
to dla nas ogromna szansa, by wejść w kooperację w momencie, gdy
planowane są gigantyczne inwestycje” – oceniła.
Również
Polski Rejestr Statków stawia na Indie jako naturalny kierunek
ekspansji. – „Rynek rozwija się dynamicznie, a decyzje rządu wskazują na
dalszy rozwój przemysłu stoczniowego i morskiego. Dlatego planujemy
zatrudnić inspektora w Mumbaju jeszcze w tym roku, docelowo otworzyć
biuro i ubiegać się o status recognized organization” – podkreślał
Aleksander Łęgowski, dyrektor Pionu Okrętowego PRS.
Z
kolei dostawcy wyposażenia okrętowego wskazują na ogromne
zainteresowanie ze strony lokalnych partnerów. – „Spotkaliśmy się z
bardzo ciepłym przyjęciem i wieloma rozmowami z potencjalnymi klientami.
Hinduski rynek jest dla nas atrakcyjny również dlatego, że nie widać tu
dominacji chińskich konkurentów” – zauważyła Anna Pawlikowska, dyrektor
ds. eksportu i marketingu Famor.
Na
poziomie stanowym minister Maharasztra Nitesh Rane mówił o ambicji
uczynienia regionu globalnym hubem przemysłu morskiego. Nowa polityka
"Shipbuilding, Ship Repair & Ship Recycling 2025" ma przyspieszyć
inwestycje w stocznie i serwisy remontowe. Z kolei rząd federalny
ogłosił cel osiągnięcia 5% udziału w światowym rynku budowy statków do
2030 roku, kładąc nacisk na modernizację stoczni i cyfryzację procesów.
Polskie
Forum Technologii Morskich zrzesza dziś około 80 członków i
konsekwentnie wspiera ich obecność na światowych imprezach branżowych –
od Posidonii w Grecji, przez Europort w Stambule, po SMM w Hamburgu.
Jeszcze w tym roku polskie firmy pojawią się w pod szyldem PFTM na
Baltexpo w Gdańsku i Europort w Rotterdamie, a w 2026 r. planowana jest
obecność na kolejnych wydarzeniach międzynarodowych.
– „Nasza
obecność tutaj to dowód, że polska gospodarka morska potrafi się
integrować i wspólnie działać na rzecz umiędzynarodowienia naszego
przemysłu, wielkie podziękowania dla wszystkich współwystawców za
świetną współprace i atmosferę, w szczególności dla Stoczni Remontowej
Nauta, która po raz kolejny integruje środowisko i wspiera inicjatywę
wspólnej reprezentacji polskich firm na rynkach międzynarodowych” –
podsumował Mateusz Kowalewski.
Targi INMEX SMM India 2025
odbyły się w dniach 10–12 września 2025 r. w Bombay Exhibition Centre,
Mumbai. Wystawiło się ponad 250 firm z więcej niż 20 krajów, wydarzenie
przyciągnęło ok. 9 000 odwiedzających oraz ponad 50 prelegentów. Kolejna
edycja planowana jest na rok 2027.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów