• <
nauta_2024

Silna polska obecność na INMEX SMM India 2025 w Mumbaju. Branża widzi w Indiach ogromny potencjał współpracy

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Silna polska obecność na INMEX SMM India 2025 w Mumbaju. Branża widzi w Indiach ogromny potencjał współpracy
Fot. GospodarkaMorska.pl

Zakończone w ubiegłym tygodniu targi INMEX SMM India 2025 – największa impreza branży morskiej w Azji Południowej – zgromadziły setki wystawców i ekspertów z całego świata. Dyskutowano o nowych technologiach dla stoczni i portów, cyfryzacji procesów oraz zielonej transformacji żeglugi. Po raz pierwszy na targach w Mumbaju polskie firmy wystąpiły wspólnie pod patronatem Ministerstwa Infrastruktury.

Na narodowym stoisku swoją ofertę zaprezentowały m.in. Stocznia Remontowa Nauta, Morska Stocznia Remontowa Gryfia, Polski Rejestr Statków oraz Polskie Forum Technologii Morskich (PFTM) wraz z członkami: firmami Famor, Bohamet i Marani. Polska obecność została zauważona – a zainteresowanie indyjskich partnerów przerosło oczekiwania.

– „Po raz kolejny się udało – mamy dowód bardzo udanej współpracy polskich firm i instytucji” – mówił Mateusz Kowalewski, prezes GospodarkaMorska.pl i PFTM. Jak podkreślał, rynek indyjski jest „bardzo ciekawy i perspektywiczny”, a polskie firmy pokazują, że potrafią ze sobą współpracować i wspólnie budować przestrzeń do międzynarodowych kontaktów.

Stocznie liczą na długofalową współpracę


Podczas konferencji towarzyszącej targom przedstawiciele rządu Indii deklarowali długą perspektywę rozwoju branży. To sygnał, który zwrócił uwagę polskich stoczni.

– „Indie mają zamówienia dla marynarki wojennej i armatorów, budują nowe statki. To dla nas duży potencjał – zwłaszcza wśród klientów obecnych w Europie, którzy mogliby korzystać także z naszych usług remontowych” – zaznaczył Adam Potrykus, dyrektor Stoczni Remontowej Nauta.

Podobne spostrzeżenia przedstawił Lech Lechmański z MSR Gryfia, który podkreślał, że spółka przygotowuje się do przyjmowania jednostek klasy Panamax. – „Rynek indyjski jest w fazie dynamicznego wzrostu, a nasza obecność tutaj pozwala nawiązać relacje z nowymi klientami. Rząd planuje budowę stoczni i statków, otwierając się na współpracę z partnerami międzynarodowymi” – wyjaśniał.

Perspektywa inwestycyjna


Na indyjskim rynku widoczne są nie tylko szanse dla stoczni remontowych. Aleksandra Skibniewska, prezes Funduszu Rozwoju Spółek, zwróciła uwagę, że transport morski o wartości 85 mld dolarów wciąż w 90% obsługuje zagraniczna flota, jednak hinduski rząd zapowiada wielkie inwestycje w tym obszarze.

– „Rząd Indii inwestuje w infrastrukturę, rozbudowę stoczni oraz buduje łańcuchy dostaw poszukując współpracy z Danią, Norwegią, Niemcami, Koreą czy Japonią. O Polsce jeszcze się nie mówi – a to dla nas ogromna szansa, by wejść w kooperację w momencie, gdy planowane są gigantyczne inwestycje” – oceniła.

Certyfikacja i bezpieczeństwo


Również Polski Rejestr Statków stawia na Indie jako naturalny kierunek ekspansji. – „Rynek rozwija się dynamicznie, a decyzje rządu wskazują na dalszy rozwój przemysłu stoczniowego i morskiego. Dlatego planujemy zatrudnić inspektora w Mumbaju jeszcze w tym roku, docelowo otworzyć biuro i ubiegać się o status recognized organization” – podkreślał Aleksander Łęgowski, dyrektor Pionu Okrętowego PRS.

Technologie i wyposażenie


Z kolei dostawcy wyposażenia okrętowego wskazują na ogromne zainteresowanie ze strony lokalnych partnerów. – „Spotkaliśmy się z bardzo ciepłym przyjęciem i wieloma rozmowami z potencjalnymi klientami. Hinduski rynek jest dla nas atrakcyjny również dlatego, że nie widać tu dominacji chińskich konkurentów” – zauważyła Anna Pawlikowska, dyrektor ds. eksportu i marketingu Famor.

Władze Indii zapowiadają ambitny plan


Na poziomie stanowym minister Maharasztra Nitesh Rane mówił o ambicji uczynienia regionu globalnym hubem przemysłu morskiego. Nowa polityka "Shipbuilding, Ship Repair & Ship Recycling 2025" ma przyspieszyć inwestycje w stocznie i serwisy remontowe. Z kolei rząd federalny ogłosił cel osiągnięcia 5% udziału w światowym rynku budowy statków do 2030 roku, kładąc nacisk na modernizację stoczni i cyfryzację procesów.

Polska branża patrzy w przyszłość


Polskie Forum Technologii Morskich zrzesza dziś około 80 członków i konsekwentnie wspiera ich obecność na światowych imprezach branżowych – od Posidonii w Grecji, przez Europort w Stambule, po SMM w Hamburgu. Jeszcze w tym roku polskie firmy pojawią się w pod szyldem PFTM na Baltexpo w Gdańsku i Europort w Rotterdamie, a w 2026 r. planowana jest obecność na kolejnych wydarzeniach międzynarodowych.

– „Nasza obecność tutaj to dowód, że polska gospodarka morska potrafi się integrować i wspólnie działać na rzecz umiędzynarodowienia naszego przemysłu, wielkie podziękowania dla wszystkich współwystawców za świetną współprace i atmosferę, w szczególności dla Stoczni Remontowej Nauta, która po raz kolejny integruje środowisko i wspiera inicjatywę wspólnej reprezentacji polskich firm na rynkach międzynarodowych” – podsumował Mateusz Kowalewski.


Targi INMEX SMM India 2025 odbyły się w dniach 10–12 września 2025 r. w Bombay Exhibition Centre, Mumbai. Wystawiło się ponad 250 firm z więcej niż 20 krajów, wydarzenie przyciągnęło ok. 9 000 odwiedzających oraz ponad 50 prelegentów. Kolejna edycja planowana jest na rok 2027.


etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.