• <
KONGSBERG_2023

Rozpoczęła się operacja wypompowania ropy z tankowca Safer w Jemenie

rk

31.05.2023 10:46 Źródło: ONZ
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Rozpoczęła się operacja wypompowania ropy z tankowca Safer w Jemenie

Partnerzy portalu

Fot. Youtube

Służby prasowe ONZ poinformowały, że ruszyły prace mające na celu wydobycie ekwiwalentu 1,1 mln baryłek zalegających na tankowcu zacumowanym od 2015 roku u wybrzeżu Ras Isa, nalezącego do targanego konfliktami wewnętrznymi Jemenu, Niszczejący statek stanowił rosnące zagrożenie dla morskiego ekosystemu i gospodarki na Morzu Czerwonym, stanowiąc potencjalnie jedno z największych niebezpieczeństw tego typu od lat.

Do działań ratunkowych zaangażowano tankowiec Ndeavor oraz zespół techniczny z firmy SMIT (spółki zależnej Boskalis). Eksperci przeprowadzili inspekcję zagrożonej jednostki i rozpoczęli przygotowania do prac mających zabezpieczyć transfer ropy na statek Nautica, który obecnie cumuje w Dżibuti. Operacja jest efektem dwóch lat przygotowań, w tym tworzenia projektu i zbierania funduszy pod przewodnictwem koordynatora ONZ ds. rezydentów i pomocy humanitarnej w Jemenie, Davida Gressly'ego

Trwająca od 2015 roku wojna domowa w Jemenie między lojalistami władzy a zbrojnymi grupami opozycji spowodowała zawieszenie prac konserwacyjnych na cumującym tam tankowcu FCO Safer, który tam przebywał od lat. ONZ ostrzegała, że jego integralność strukturalna znacznie się pogorszyła i istnieje ryzyko wycieku. Urzędnicy ONZ od lat ostrzegają, że Morze Czerwone i wybrzeże Jemenu są zagrożone, ponieważ statek może wylać cztery razy więcej ropy niż podczas katastrofy MT Exxon Valdez na Alasce w 1989 roku, gdy skażono blisko 1900 km wybrzeża.

W grudniu 2021 roku kierownictwo wyższego szczebla ONZ zatwierdziło plan zapobiegania wyciekom poprzez przeniesienie ropy na bezpieczny statek i stworzenie długoterminowej możliwości składowania ładunku ropy. Poprosiło też Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju o wdrożenie tego rozwiązania, ponadto agenda Organizacji uruchomiła zbiórkę pieniędzy, rozpoczynając nawet kampanię crowdfundingową, aby zebrać 129 milionów dolarów potrzebnych do usunięcia ropy z Safer i przeniesienia jej na zastępczy tankowiec Nautica, który wypłynął z Chin na początku kwietnia.

- To stanowi kluczowy krok w operacji mającej na celu usunięcie zagrożenia stwarzanego przez FSO Safer - powiedział administrator Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju Achim Steiner.

Projekt pozostaje jednak niedofinansowany, a zdaniem planistów potrzeba jeszcze 29 milionów dolarów, w tym na bezpieczne zakotwiczenie statku zastępczego w miejscu prac, a także odholowanie FSO Safer do ekologicznego zakładu recyklingu.

- Państwa członkowskie, prywatne firmy i opinia publiczna przekazały 114 milionów dolarów na powstrzymanie wycieku do Morza Czerwonego. Dziękuję im wszystkim i chcę wyrazić uznanie dla SMIT Salvage i Fahem Group za przedstawienie w 2021 roku inicjatywy, która stała się podstawą realizowanego obecnie projektu. To wielki kamień milowy, ale nie spoczniemy, dopóki operacja nie zostanie zakończona. Aby to zrobić, liczymy na hojnych darczyńców, którzy wypełnią pozostałą lukę budżetową w wysokości 29 milionów dolarów - powiedział David Gressly.

FSO Safer jest zacumowany około dziewięciu kilometrów od jemeńskiego półwyspu Ras Isa od 1988 roku jako stacjonarny magazyn na wodzie służący do składowania ropy. Od 2015 roku nie był remontowany, ani rozładowany. Istnieje obawa, że może się rozpaść, bądź ulec zniszczeniu w wyniku eksplozji ładunku. Ze względu na konflikt w Jemenie, FSO Safer rozpadł się do punktu, w którym istnieje bezpośrednie ryzyko eksplozji lub rozpadu, co miałoby katastrofalne skutki dla regionu i nie tylko.

Poważny wyciek zdewastowałby społeczności rybackie na jemeńskim wybrzeżu Morza Czerwonego, prawdopodobnie natychmiastowo niszcząc źródło utrzymania dla 200 tys. ludzi, a także stwarzając zagrożenie dostępu do żywności. Całe społeczności byłyby narażone na działanie zagrażających życiu toksyn. Silnie zanieczyszczone powietrze miałoby wpływ na miliony ludzi. Może to doprowadzić także do zamknięcia portów Hodeidah i Saleef, które są niezbędne do dostarczania artykułów pierwszej potrzeby dla 17 milionów ludzi potrzebuje pomocy żywnościowej. Zamknięcie odsalania odcięłoby źródło wody dla milionów ludzi. Ropa naftowa z Safer może dotrzeć do Afryki i wpłynąć na wybrzeże każdego kraju leżącego nad Morzem Czerwonym, a także wpłynąć na środowisko morskich fauny i flory. Odbudowa zasobów rybnych zajęłaby 25 lat, a koszt samego oczyszczenia szacowałby się na nawet 20 miliardów dolarów. Zakłócenia w żegludze przez cieśninę Bab al-Mandab do Kanału Sueskiego mogłyby kosztować kolejne miliardy dolarów strat w globalnym handlu każdego dnia, jak to miało miejsce po tym, jak statek Ever Given został uziemionym w wyniku wejścia na mieliznę na Kanale Sueskim w 2021 roku.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.