• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Pełen ropy FSO Safer dalej groźny. ONZ ma problem z budżetem

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Pełen ropy FSO Safer dalej groźny. ONZ ma problem z budżetem

Partnerzy portalu

Fot. Youtube

Specjalnej ONZ-owskiej agencji nie udało się póki co zebrać funduszy na operację opróżnienia zacumowanego przy jemeńskim wybrzeżu FSO Safer, który w każdej chwili może spowodować olbrzymią katastrofę ekologiczną.

Sprawę FSO Safer, tankowca-przetwórni ropy naftowej, opisywaliśmy wielokrotnie. W ładowniach niszczejącej jednostki wciąż znajduje się około 1,14 miliona baryłek ropy. W przypadku jej wycieku lub wybuchu statku dojdzie do katastrofy ekologicznej o niebagatelnych rozmiarach, a według obliczeń jej skutki dotkną bezpośrednio lub pośrednio nawet 8 milionów ludzi. Przepychanki między jemeńskim rządem, rebeliantami Huti i Organizacją Narodów Zjednoczonych w sprawie rozładowania Safera, a nawet przeprowadzenia podstawowych prac konserwacyjnych na rozpadającej się jednostce, trwają od ośmiu lat. W marcu zeszłego roku doszło do porozumienia, na mocy którego ONZ miał rozładować tankowiec. W tym celu specjalna komórka ONZ o nazwie UNDP (United Nations Development Programme) zakupiła od Euronav tankowiec VLCC Nautica, na który miał zostać przeładowany surowiec z Safera.

Sęk w tym, że całą operacja jest bardzo droga. Sama Nautica kosztowała ok 55 milionów dolarów. Do zamknięcia budżetu całej operacji UNDP potrzebowała do niedawna jeszcze 34 milionów dolarów, a cały koszt pierwszej fazy obliczany był na 129 milionów dolarów. Jak podają media, 99 milionów dolarów agencja otrzymała od rządów państw i prywatnych darczyńców. Resztę UNDP miało nadzieję zebrać podczas specjalnego wydarzenia organizowanego przez ONZ. Udało się jednak pozyskać zaledwie część tej kwoty – 5,6 miliona. W budżecie operacji wciąż zatem widnieje dziura wielkości około 19 milionów dolarów.

Farhan Haq pełniący obowiązki rzecznika prasowego ONZ zapewnił, że organizacja wciąż dysponuje mechanizmami finansowymi, które mogą umożliwić jej pozyskanie brakujących funduszy od darczyńców. Według niego operacja przeładowania ropy z FSO Safer na tankowiec Nautica może rozpocząć się jeszcze w maju.

Według szacunków ONZ, jeśli dojdzie do wycieku ropy z FSO Safer, jego zabezpieczenie kosztować będzie o wiele więcej - około 200 miliardów dolarów.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.