Włoski gigant w zakresie kładzenia podmorskich kabli zrealizuje kolejne zlecenie w związku z energetyką Włoch. Dzięki temu portfel zamówień firmy przekracza od chwili obecnej 10 miliardów euro rocznie, włączając umowy z preferowanymi oferentami.
Firma zabezpieczyła wygrany przetarg na projekt "Linii Adriatyckiej" (Adriatic Link) z przedsiębiorstwem Terna Rete Italia, będącego w całości własnością włoskiego operatora systemu przesyłowego (OSP) Terna. Ma on połączyć środkowo-południowe i środkowo-północne obszary Włoch.Trasa o łącznej długości około 250 kilometrów będzie się składać z dwóch podmorskich kabli o długości około 210 kilometrów przez Morze Adriatyckie, a także dwóch podziemnych o długości 40 km, łączących każde miejsce na lądzie z regionalną podstacją.
Dwubiegunowa linia kablowa HVDC umożliwi przesyłanie mocy do 1000 MW.
Wszystkie kable podmorskie w izolacji XLPE będą produkowane w zakładach Prysmian, zlokalizowanym w Arco Felice, natomiast kable podziemne w izolacji laserem P będą produkowane w Gron we Francji. Instalacja zostanie przeprowadzona przez należące do firmy statki do układania kabli (CLV) Leonardo da Vinci i Mona Lisa. Zakończenie prac związanych z układaniem kabli jest przewidywane na I poł. 2028 roku.
- Ten kontrakt potwierdza wzajemne zaufanie i długotrwałe relacje pomiędzy Terną a Prysmian, ponieważ jest to najnowszy z kilku projektów, nad którymi pracujemy z włoskim operatorem. Jesteśmy dumni, że możemy odegrać naszą rolę w rozwoju tak strategicznej infrastruktury dla naszego kraju, udostępniając najlepszą technologię kabli podmorskich oznaczoną jako „Made in Italy”, przyczyniając się do poprawy przesyłu energii w centrum kontynentu Włoch. Zgodnie z celami określonymi w Zintegrowanym Krajowym Planie na rzecz Energii i Klimatu (PNIEC), planujemy dalsze wspieranie państwa jako centrum elektroenergetycznego tak dla Europy, jak i całego regionu śródziemnomorskiego – powiedział Hakan Ozmen, wiceprezes ds. projektów w Prysmian.
Prysmian zabezpieczył już kilka projektów połączeń podmorskich z siecią elektroenergetyczną w regionie Morza Śródziemnego, takich jak połączenie tyrreńskie, podmorskie połączenie kablowe między Capri a Sorrento oraz podmorskie połączenie kablowe między wyspą Elba i Piombino na kontynencie włoskim. Flota firmy składa się obecnie z pięciu
kablowców, w tym 35-letni Giulio Verne, wykorzystywany głównie do
instalacji kabli eksportowych morskich farm wiatrowych Cable
Enterprise, barkę do instalacji kabli na płytkich wodach Ulisse,
małą barkę przeznaczoną do operacji w bardzo płytkich wodach i
strefach międzypływowych Barbarossa, oraz statek okablowania
Leonardo da Vinci, przyjęty w 2021 roku i wyposażony w
najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne. Ponadto Prysmian zamówił w listopadzie ubr. nową jednostkę przeznaczoną do kładzenia kabli, inwestując w niego blisko 200 mln euro, a także kolejne 40 mln dostosowanie jego sprzętu do wykonywania zadań. Oczekuje się, że kolejny statek będzie w pełni gotowy do eksploatacji w I kwartale 2025 roku, wzmacniając możliwości realizacji projektów poprzez skrócenie czasu realizacji przedsięwzięć, obniżenie kosztów, a także trwałość efektów wykonywanych prac.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów