W najstarszym istniejącym fragmencie szczecińskiej stoczni, odbył się pierwszy w polskim porcie załadunek NOXy na statek - poinformowała Grupa Azoty Zakłady Chemiczne "Police" SA.
W piątek, 23 kwietnia 2021 roku niedaleko pochylni Odra Nowa, załadowano 30 ton NOXy. Załadunek odbywał się na statek Barbara (wcześniej Moon Step) i była to pierwsza w historii Grupy Azoty tego typu operacja.
Załadunek wymagał specjalnego przygotowania. Użyto dwóch cystern oraz węży o długości ponad 50 metrów.
Samo miejsce załadunku ma również pewien symboliczny wymiar. Przed wojną w tym miejscu produkowano najnowocześniejsze na tamten czas transatlantyki, które potrafiły bić rekordy w czasie dopłynięcia do Stanów Zjednoczonych z Europy. Dziś, jest to pionierskie miejsce załadunku NOXy. Według Grupy Azoty wcześniej produkt ten, był dostarczany tylko w portach Europy Zachodniej.
NOXy to mieszanina czystego mocznika i wody zdemineralizowanej. 32,5% roztwór mocznika jest nietoksyczny, bezbarwny, bezwonny (okresowo z lekkim zapachem amoniaku), bezpieczny dla otoczenia i przyjazny dla środowiska.
NOXy to produkt używany przede wszystkim w najnowszych technologiach oczyszczania spalin. Jego zastosowanie pozwala na znaczną redukcję szkodliwych tlenków azotu (NOx). Redukcja dokonywana jest aż do momentu uzyskania nietoksycznej pary wodnej oraz azotu.
Istnieje wiele korzyści ze stosowania NOXy, takich jak niższe zużycie paliwa o 3-4% przez silniki zgodne z normą EURO IV oraz o 5% przez zgodne z normą EURO V czy ochrona środowiska naturalnego poprzez spełnienie norm regulujących limity emisji szkodliwych substancji.
Dane techniczne statku:
Długość - 101m
Szerokość - 16m
Statek zużywa około 200 litrów NOXy dobowo.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów