• <
nauta_2024

Pierwszy na świecie pełnowymiarowy pokładowy system wychwytywania dwutlenku węgla gotowy do testów

kw

21.01.2025 13:03
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Pierwszy na świecie pełnowymiarowy pokładowy system wychwytywania dwutlenku węgla gotowy do testów
Fot. Solvang

Pierwszy na świecie statek z pełnowymiarową instalacją do wychwytywania dwutlenku węgla jest gotowy do testów pilotażowych. Projekt pilotażowy z udziałem Wärtsilä, MAN Energy Solutions i instytutu badawczego SINTEF oraz norweską firmą żeglugową Solvang ma być kamieniem milowym dla światowej floty handlowej na drodze do zerowej emisji.

Statek Clipper Eris – należący do Solvang ASA – jest pierwszym, na którym zainstalowano technologię „Onboard Carbon Capture & Storage” (OCCS). Dzięki OCCS spaliny są oczyszczane, co zmniejsza emisję CO2 nawet o 70 procent, zanim zostaną zmagazynowane w zbiornikach pokładowych w celu ich odprowadzenia do sekwestracji lub wykorzystania.

Duży krok naprzód


– Wychwytywanie dwutlenku węgla na pokładzie w połączeniu z istniejącą technologią czyszczenia to znaczący skrót do dekarbonizacji floty głębinowej na świecie. To wyróżnia się jako jedno z bardziej obiecujących rozwiązań dla przyszłych statków – mówi Edvin Endresen, CEO Solvang ASA. 

Ten projekt pilotażowy jest wynikiem współpracy między Solvang, dostawcą technologii Wärtsilä, MAN Energy Solutions i instytutem badawczym SINTEF. Solvang ma siedem nowych statków w budowie, wszystkie zaprojektowane i gotowe do instalacji technologii OCCS.  

Przez ostatnie kilka miesięcy Clipper Eris znajdował się w suchym doku w celu przeprowadzenia pełnej modernizacji. Wyposażony w nową technologię OCCS, jest teraz gotowy na znacznie surowsze wymagania środowiskowe w przyszłości. Statek opuszcza doki w stoczni admiralicji Seatrium na początku lutego w celu przeprowadzenia testów pilotażowych.

Edvin Endresen wskazuje na dwa kluczowe czynniki sukcesu technologii OCCS w transporcie morskim: infrastrukturę i globalne przepisy.  

— CO2 można poddać recyklingowi i wykorzystać w przemyśle lądowym, ale globalna infrastruktura do odprowadzania na potrzeby żeglugi musi zostać szybko rozwinięta. Ponadto IMO musi wdrożyć globalne przepisy z korzyściami i schematami kar za osiągnięcie wyznaczonych celów. Przewidywalność jest niezbędna, aby branża inwestowała w rozwiązania mające na celu redukcję emisji CO2 — mówi Edvin Endresen.

Osiągnięcie zielonych celów IMO


Od ponad dekady Międzynarodowa Organizacja (IMO) egzekwuje działania regulacyjne w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych (GHG) w transporcie morskim. Misją Solvang w ramach pilotażu OCCS jest zainstalowanie zrównoważonej technologii we flocie i przyczynienie się do zmniejszenia globalnego śladu środowiskowego transportu morskiego. 

Projektowi towarzyszy szereg istotnych działań w zakresie optymalizacji działania maszyn, technologii przekładni, udoskonalenia śrub napędowych i sterów, optymalizacji kadłuba oraz zaawansowanej technologii oczyszczania spalin w obiegu otwartym.

W 2023 roku Solvang otrzymał dofinansowanie od państwa norweskiego za pośrednictwem Enova, co umożliwiło rozpoczęcie projektu pilotażowego OCCS na Clipper Eris. 

— Enova śledzi ten projekt demonstracyjny z wielkimi oczekiwaniami. Wychwytywanie dwutlenku węgla na pokładach statków to bardzo interesująca technologia, która może odegrać ważną rolę w przejściu na społeczeństwo niskoemisyjne — mówi Børge Noddeland, starszy doradca w Enova.


etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.