Pierwszy na świecie statek z pełnowymiarową instalacją do wychwytywania dwutlenku węgla jest gotowy do testów pilotażowych. Projekt pilotażowy z udziałem Wärtsilä, MAN Energy Solutions i instytutu badawczego SINTEF oraz norweską firmą żeglugową Solvang ma być kamieniem milowym dla światowej floty handlowej na drodze do zerowej emisji.
Statek Clipper Eris – należący do Solvang ASA – jest pierwszym, na którym zainstalowano technologię „Onboard Carbon Capture & Storage” (OCCS). Dzięki OCCS spaliny są oczyszczane, co zmniejsza emisję CO2 nawet o 70 procent, zanim zostaną zmagazynowane w zbiornikach pokładowych w celu ich odprowadzenia do sekwestracji lub wykorzystania.
– Wychwytywanie dwutlenku węgla na pokładzie w połączeniu z istniejącą technologią czyszczenia to znaczący skrót do dekarbonizacji floty głębinowej na świecie. To wyróżnia się jako jedno z bardziej obiecujących rozwiązań dla przyszłych statków – mówi Edvin Endresen, CEO Solvang ASA.
Ten projekt pilotażowy jest wynikiem współpracy między Solvang, dostawcą technologii Wärtsilä, MAN Energy Solutions i instytutem badawczym SINTEF. Solvang ma siedem nowych statków w budowie, wszystkie zaprojektowane i gotowe do instalacji technologii OCCS.
Przez ostatnie kilka miesięcy Clipper Eris znajdował się w suchym doku w celu przeprowadzenia pełnej modernizacji. Wyposażony w nową technologię OCCS, jest teraz gotowy na znacznie surowsze wymagania środowiskowe w przyszłości. Statek opuszcza doki w stoczni admiralicji Seatrium na początku lutego w celu przeprowadzenia testów pilotażowych.
Edvin Endresen wskazuje na dwa kluczowe czynniki sukcesu technologii OCCS w transporcie morskim: infrastrukturę i globalne przepisy.
— CO2 można poddać recyklingowi i wykorzystać w przemyśle lądowym, ale globalna infrastruktura do odprowadzania na potrzeby żeglugi musi zostać szybko rozwinięta. Ponadto IMO musi wdrożyć globalne przepisy z korzyściami i schematami kar za osiągnięcie wyznaczonych celów. Przewidywalność jest niezbędna, aby branża inwestowała w rozwiązania mające na celu redukcję emisji CO2 — mówi Edvin Endresen.
Od ponad dekady Międzynarodowa Organizacja (IMO) egzekwuje działania regulacyjne w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych (GHG) w transporcie morskim. Misją Solvang w ramach pilotażu OCCS jest zainstalowanie zrównoważonej technologii we flocie i przyczynienie się do zmniejszenia globalnego śladu środowiskowego transportu morskiego.
Projektowi towarzyszy szereg istotnych działań w zakresie optymalizacji działania maszyn, technologii przekładni, udoskonalenia śrub napędowych i sterów, optymalizacji kadłuba oraz zaawansowanej technologii oczyszczania spalin w obiegu otwartym.
W 2023 roku Solvang otrzymał dofinansowanie od państwa norweskiego za pośrednictwem Enova, co umożliwiło rozpoczęcie projektu pilotażowego OCCS na Clipper Eris.
— Enova śledzi ten projekt demonstracyjny z wielkimi oczekiwaniami. Wychwytywanie dwutlenku węgla na pokładach statków to bardzo interesująca technologia, która może odegrać ważną rolę w przejściu na społeczeństwo niskoemisyjne — mówi Børge Noddeland, starszy doradca w Enova.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów