Magazynowanie CO2 pod powierzchnią Morza Północnego od dawna było strategiczną ambicją sektora energii odnawialnej. Teraz ambicja ta stała się rzeczywistością, ponieważ Projekt Greensand stanie się pierwszym w UE obiektem do składowania dwutlenku węgla na pełną skalę.
Magazyn CO2 stanowi krytyczny krok w rozwoju technologii CCS, ponieważ partnerzy projektu - INEOS, Harbour Energy i Nordsøfonden - podjęli ostateczną decyzję o rozpoczęciu pierwszej fazy projektu. Port Esbjerg odegra kluczową rolę w tym projekcie, ponieważ port będzie centrum odbioru i wysyłki CO2 z lądu.
- Dzisiejszy dzień to ważny kamień milowy. Dla wszystkich jest jasne, że musimy przyspieszyć zieloną transformację w Europie. Wraz z ogłoszeniem pierwszego pełnowymiarowego magazynu CO2 w UE na Morzu Północnym, robimy ważny krok we właściwym kierunku, a Port Esbjerg jest integralną częścią jego realizacji - mówi Dennis Jul Pedersen, dyrektor generalny Port Esbjerg.
Teraz podpowierzchniowe duńskie Morze Północne może być wykorzystywane do bezpiecznego i trwałego składowania dwutlenku węgla na wyczerpanych polach naftowych w celu wychwytywania i przechowywania 400 000 ton CO2 rocznie na początek. W ciągu następnych pięciu lat, stopniowe zwiększanie pojemności magazynowania potencjalnie pozwoli na składowanie 8 milionów ton CO2 rocznie. To znaczący krok w kierunku ograniczenia emisji CO2.
Po wychwyceniu i skropleniu CO2 zostanie on przetransportowany do portu, a następnie wysłany na wyczerpane pola naftowe na Morzu Północnym. Operacja ta wymaga odpowiedniej infrastruktury, co stwarza potrzebę budowy nowego terminalu w porcie, który może wysyłać CO2 z dala od brzegu.
Oczekuje się, że prace budowlane nad terminalem rozpoczną się w połowie 2025 r., a zakończą w 2026 r.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania