• <
nauta_2024

Niemcy testują holownik napędzany wodorem

07.01.2022 11:59

Partnerzy portalu

Niemcy testują holownik napędzany wodorem  - GospodarkaMorska.pl
Fot. Est-floattech.com

Po prawie dwóch latach od rozpoczęcia budowy elektryczny holownik Elektra, wykorzystujący ogniwa wodorowe, trafił do Westhafen, największego śródlądowego portu Berlina, gdzie wkrótce rozpoczną się jego testy.

Pod kierownictwem Katedry Projektowania i Eksploatacji Systemów Morskich Uniwersytetu Technicznego w Berlinie projekt jest realizowany przez przez takie podmioty jak BEHALA - Berliner Hafen- und Lagerhausgesellschaft (logistyka), Schiffswerft Hermann Barthel, BALLARD Power Systems (ogniwa paliwowe), ARGO - ANLEG (system wodorowy), Schiffselektronik Rostock (system zasilania elektrycznego), EST-Floattech (system akumulatorowy) i HGK Shipping (obsługa żeglugi).

Elektra będzie służyć jako wzór do naśladowania jako pierwszy statek o zerowej emisji zanieczyszczeń. Układ energetyczny został zaprojektowany tak, aby można go było zastosować w szerokim zakresie typów statków śródlądowych i przybrzeżnych. Będzie dostarczał energię nie tylko w celu napędzania statku, ale również zasili pomieszczenia załogi. Baterie muszą być jednak utrzymywane w odpowiednich temperaturach, aby zapewnić optymalną wydajność pracy i długą żywotność. Pomieszczenia załogi są ogrzewane za pomocą pompy ciepła typu woda-woda, przy czym zaletą jest to, że statek zawsze ma do dyspozycji wodę o temperaturze powyżej 0°C pod stępką.

Gospodarka Morska
Elektra fot. Est-floattech.com


Posiadając na pokładzie 750 kg użytecznego gazowego wodoru pod ciśnieniem 500 barów i pojemność baterii o pojemności 2 500 kWh, statek ma zasięg ok. 400 km, czyli na szlakach handlowych z Berlina Ren/Ruhra, Hamburga i Szczecina potrzebna jest tylko jednej dodatkowa stacja brzegowa, aby zaopatrzyć ELEKTRĘ w wodór i energię elektryczną.

Zarówno w berlińskim Westhafen jak i w porcie w Lüneburgu, pierwsze stacje nabrzeżne dla zbiorników wodoru i stacje ładowania elektrycznej w wymaganej klasie mocy 500 kilowatów zostaną uruchomione w 2023 roku.

Projekt o łącznej wartości ok. 13 mln euro jest współfinansowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI) w wysokości ok. 8 mln euro i jest koordynowany przez Project Management Jülich (PTJ) oraz National Organization for Hydrogen and Fuel Cell Technology (NOW).



etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.