• <
nauta_2024

Nauta zbliża się do finiszu remontu polskiego okrętu przeciwminowego

12.08.2023 15:38 Źródło: Stocznia Remontowa Nauta S.A.
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Nauta zbliża się do finiszu remontu polskiego okrętu przeciwminowego

Partnerzy portalu

Stocznia Remontowa Nauta S.A.

W ramach Konsorcjum Polskiej Grupy Zbrojeniowej, PGZ Stoczni Wojennej oraz Stoczni Remontowej Nauta jest prowadzona od roku naprawa główna i dokowa trzech trałowców proj. 207P znajdujących się w wyposażeniu polskiej Marynarki Wojennej, ORP Necko, ORP Nakło oraz ORP Mamry. 

Jak poinformowała Stocznia Remontowa Nauta S.A. w Gdyni, minął półmetek remontu kapitalnego jednego z tych trzech jednostek, ORP Nakło, przywracającego jej funkcjonalność operacyjną. Modernizacja obejmuje wymianę starych silników na nowe, dostarczone przez MTU Friedrichshafen. Okręt otrzymał również agregaty prądotwórcze Cummins, nowe systemy nawigacyjne i inne modyfikacje.

Remont okrętów gdyńskim stoczniom został zlecony przez Komendę Portu Wojennego Świnoujście. Wszystkie trzy trałowce wchodzą w skład 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Na co dzień stacjonują w Porcie Wojennym Świnoujście. Jednostki przechodzą gruntowne prace remontowe, które obejmuje m.in. modernizację siłowni okrętów w zakresie wymiany dotychczas użytkowanych silników na nowoczesne rozwiązania produkcji zachodniej. W ten sposób mają sprostać nowym wyzwaniom związanym z prowadzeniem działań przeciwminowych, a także unowocześnieniem jednostki. Przypomnijmy, dywizjon w latach 2026-2027 otrzyma trzy nowe niszczyciele proj. 258, które powstają w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku.


Fot. Stocznia Remontowa Nauta S.A.


Fot. Stocznia Remontowa Nauta S.A.

Polska Marynarka Wojenna posiada łącznie siedemnaście trałowców projektu 207. Należą one do podserii 207D, 207P i 207M. Są one obecnie najliczniejszą serią wchodzącą w skład morskiego rodzaju sił zbrojnych. Były one budowane w latach 1982-1994 w ówczesnej Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Trałowce te mają nietypowe jak na inne jednostki kadłuby i nadbudówki wykonane z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym (GRP). Stąd w potocznym żargonie są określane "plastikami". Rozwiązanie to pozwala osiągnąć niską sygnaturę magnetyczną, jednocześnie zapewniając wyjątkowo długą zdolność użytkową.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.