• <
nauta_2024

Najlepsza jednostka wielozadaniowa w 2020 roku powstała w Polsce

zc

11.02.2021 13:07 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Najlepsza jednostka wielozadaniowa w 2020 roku powstała w Polsce

Partnerzy portalu

Najlepsza jednostka wielozadaniowa w 2020 roku powstała w Polsce - GospodarkaMorska.pl
fot. Urząd Morski w Szczecinie

Baird Maritime (wydawnictwo serwisów morskich) przyznało nagrodę „Planecie I” i „Zodiakowi II” w kategorii najlepszych statków wielozadaniowych powstałych w 2020. W konkursie oceniane są z projekty z całego świata. Nagrodzone statki powstały w stoczni Remontowa Shipbuilding należącej do Grupy Remontowa Holding, na zamówienie polskiego rządu. Trafiły już do służby, którą odbywać będą w Urzędach Morskich w Szczecinie i Gdańsku.

Dwa bliźniacze statki, z podstawową funkcją lodołamacza pełnomorskiego, w codziennej eksploatacji będą przeznaczone do realizacji zadań statutowych urzędów morskich. Posłużą do transportu, obsługi, wymiany i kontroli pław morskich, będą również wyposażone w specjalistyczne urządzenia, niezbędne do wykonywania pomiarów hydrograficznych, wraz z obróbką i opracowywaniem danych batymetrycznych. Będą także zdolne do wspomagania innych służb np. przy prowadzeniu akcji ratowniczych (SAR), przeciwpożarowych czy zwalczania rozlewów olejowych. Każdy ze statków wielozadaniowych ma ok. 60 metrów długości, a maksymalna prędkość, którą może rozwijać, to ok. 13 węzłów. Jednostki mogą przyjąć na pokład 80 rozbitków.

Konstruktorzy z Remontowa Shipbuilding w rozmowie z Baid Maritime wskazują na szereg zalet i rozwiązań jednostek: „Układ napędowy z silnikiem Diesla, dynamiczne pozycjonowanie, dźwig pokładowy i SCR to tylko niektóre z atrybutów, które czynią te statki wyjątkowymi”.

Jednostki – Planetę I i Zodiak II - wybudowano w ramach projektu Nostri Maris współfinansowanego ze środków unijnych. Kwota kontraktu ze stocznią Remontowa Shipbuilding wynosiła 213 mln 650 tys. zł.

Zarówno Planeta I przeznaczona dla UM w Szczecinie, jak i bliźniaczy Zodiak II przeznaczony dla UM w Gdyni powstały pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków, obejmującym proces zatwierdzania dokumentacji klasyfikacyjnej, proces budowy jednostki oraz nadzór nad produkcją materiałów, wyrobów i urządzeń. Jak podkreśla Prezes Zarządu PRS Andrzej Madejski to kolejny ważny projekt, w który zostaliśmy zaangażowani, a który przysłuży się polskiej administracji morskiej. Jesteśmy zaszczyceni możliwością kooperowania przy modernizacji floty zarządzanej przez Urzędy Morskie. Klasa lodowa obu jednostek jest zgodna z klasą lodową PRS – L1.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.