Baird Maritime (wydawnictwo serwisów morskich) przyznało nagrodę „Planecie I” i „Zodiakowi II” w kategorii najlepszych statków wielozadaniowych powstałych w 2020. W konkursie oceniane są z projekty z całego świata. Nagrodzone statki powstały w stoczni Remontowa Shipbuilding należącej do Grupy Remontowa Holding, na zamówienie polskiego rządu. Trafiły już do służby, którą odbywać będą w Urzędach Morskich w Szczecinie i Gdańsku.
Dwa bliźniacze statki, z podstawową funkcją lodołamacza pełnomorskiego, w codziennej eksploatacji będą przeznaczone do realizacji zadań statutowych urzędów morskich. Posłużą do transportu, obsługi, wymiany i kontroli pław morskich, będą również wyposażone w specjalistyczne urządzenia, niezbędne do wykonywania pomiarów hydrograficznych, wraz z obróbką i opracowywaniem danych batymetrycznych. Będą także zdolne do wspomagania innych służb np. przy prowadzeniu akcji ratowniczych (SAR), przeciwpożarowych czy zwalczania rozlewów olejowych. Każdy ze statków wielozadaniowych ma ok. 60 metrów długości, a maksymalna prędkość, którą może rozwijać, to ok. 13 węzłów. Jednostki mogą przyjąć na pokład 80 rozbitków.
Konstruktorzy z Remontowa Shipbuilding w rozmowie z Baid Maritime wskazują na szereg zalet i rozwiązań jednostek: „Układ napędowy z silnikiem Diesla, dynamiczne pozycjonowanie, dźwig pokładowy i SCR to tylko niektóre z atrybutów, które czynią te statki wyjątkowymi”.
Jednostki – Planetę I i Zodiak II - wybudowano w ramach projektu Nostri Maris współfinansowanego ze środków unijnych. Kwota kontraktu ze stocznią Remontowa Shipbuilding wynosiła 213 mln 650 tys. zł.
Zarówno Planeta I przeznaczona dla UM w Szczecinie, jak i bliźniaczy Zodiak II przeznaczony dla UM w Gdyni powstały pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków, obejmującym proces zatwierdzania dokumentacji klasyfikacyjnej, proces budowy jednostki oraz nadzór nad produkcją materiałów, wyrobów i urządzeń. Jak podkreśla Prezes Zarządu PRS Andrzej Madejski to kolejny ważny projekt, w który zostaliśmy zaangażowani, a który przysłuży się polskiej administracji morskiej. Jesteśmy zaszczyceni możliwością kooperowania przy modernizacji floty zarządzanej przez Urzędy Morskie. Klasa lodowa obu jednostek jest zgodna z klasą lodową PRS – L1.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów