• <
ALFA_LAVAL_TOP_2021

Stocznia Remontowa Shipbuilding przekazała norwegom prom elektryczny FODNES

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Stocznia Remontowa Shipbuilding przekazała norwegom prom elektryczny FODNES
Stocznia Remontowa Shipbuilding przekazała norwegom prom elektryczny FODNES - GospodarkaMorska.pl

gm24

05.02.2021

W środę, 3 lutego br. w Stoczni Remontowa Shipbuilding SA należącej  do grupy kapitałowej Remontowa Holding odbyło się przekazanie norweskiemu armatorowi Norled czwartego promu hybrydowego o napędzie elektrycznym Fodnes (619/4).

Następnego dnia – 4 lutego  prom  rozpoczął podróż do portu macierzystego w Norwegii,  jednak ze względu na trudne warunki atmosferyczne  na Morzu Bałtyckim oraz Północnym, uniemożliwiające bezpieczną żeglugę Kapitan zadecydował o zawróceniu jednostki i przesunięciu wyjścia o kilka dni.

Festøya, Solavågen, Mannheller i Fodnes to nowoczesne dwustronne promy hybrydowe z napędem bateryjnym, zaprojektowane z myślą o zminimalizowaniu zużycia energii, na co składają się m. in.: oświetlenie typu LED, systemy zasilania urządzeń opartych na przetwornicach częstotliwości, energooszczędne systemy wentylacji i klimatyzacji, farba w podwodnej części kadłuba minimalizująca tarcie, lekka konstrukcja statku oraz specjalnie opracowany kształt kadłuba dla zmniejszenia oporu w wodzie.

Zostały zbudowane w ramach kontraktu podpisanego w 2018 roku. Projekt wykonało biuro projektowe LMG Marin, zaś dokumentację roboczą Remontowa Marine Design & Consulting (RMDC) z grupy Remontowa Holding. W ich budowę były zaangażowane także inne spółki tej grupy: m.in. Remontowa Electrical Solutions, Remontowa Hydroster Systems, Remontowa Coating & Equipment i Remontowa Lighting Technologies.
Trzy z czterech nowoczesnych jednostek, przekazane w 2020 roku, pływają już w rejonie norweskich fiordów, obsługując połączenie Festøya – Solavågen oraz Mannheller – Fodnes. Czwarty dotrze do Norwegii w ciągu kilku najbliższych dni.

Budowa promów przebiegała w wyjątkowo trudnym czasie pandemii COVID-19 i związanych z nią restrykcji wprowadzonych na świecie. Jedną z nich było zamknięcie granic, a po ich otwarciu obowiązek odbywania kwarantanny przez podróżujących, co w praktyce uniemożliwiało wizyty w stoczni serwisantów i przedstawicieli armatora. Od marca do maja ubiegłego roku wszystkie inspekcje na statkach były prowadzone on-line, poprzez wideokonferencje i w ten sposób zatwierdzane przez armatora. Mimo obiektywnych  trudności, proces budowy  promów nie był zatrzymywany.

Norled jest jednym z największych norweskich operatorów promowych. Firma była wcześniej znana pod nazwą Tide Sjø, działalność pod obecną nazwą prowadzi od 2012 roku. Flota armatora Norled składa się z ok. 80 promów, z których sześć zostało zbudowanych w Remontowa Shipbuilding SA, czyli po dostarczeniu obecnie budowanych jednostek liczba ta wzrośnie do dziesięciu.

Równocześnie trwają prace na holownikach dla Marynarki Wojennej RP.Na piątym z serii holowniku  Leszko zakończył się etap prób morskich wykonanych pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Polski Rejestr Statków SA. Aktualnie trwają próby zdawczo – odbiorcze dla Marynarki Wojennej. Po ich pomyślnym zakończeniu jednostka przekazana zostanie Zamawiającemu.

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 27696,00 $ tona 0,79% 14 kwi
 Cynk 2789,00 $ tona 1,27% 14 kwi
 Aluminium 2297,00 $ tona 0,83% 14 kwi
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.