• <
Nauta_top_1100x200

Stocznia Remontowa Shipbuilding przekazała norwegom prom elektryczny FODNES

05.02.2021 23:34
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Stocznia Remontowa Shipbuilding przekazała norwegom prom elektryczny FODNES
Stocznia Remontowa Shipbuilding przekazała norwegom prom elektryczny FODNES - GospodarkaMorska.pl

W środę, 3 lutego br. w Stoczni Remontowa Shipbuilding SA należącej  do grupy kapitałowej Remontowa Holding odbyło się przekazanie norweskiemu armatorowi Norled czwartego promu hybrydowego o napędzie elektrycznym Fodnes (619/4).

Następnego dnia – 4 lutego  prom  rozpoczął podróż do portu macierzystego w Norwegii,  jednak ze względu na trudne warunki atmosferyczne  na Morzu Bałtyckim oraz Północnym, uniemożliwiające bezpieczną żeglugę Kapitan zadecydował o zawróceniu jednostki i przesunięciu wyjścia o kilka dni.

Festøya, Solavågen, Mannheller i Fodnes to nowoczesne dwustronne promy hybrydowe z napędem bateryjnym, zaprojektowane z myślą o zminimalizowaniu zużycia energii, na co składają się m. in.: oświetlenie typu LED, systemy zasilania urządzeń opartych na przetwornicach częstotliwości, energooszczędne systemy wentylacji i klimatyzacji, farba w podwodnej części kadłuba minimalizująca tarcie, lekka konstrukcja statku oraz specjalnie opracowany kształt kadłuba dla zmniejszenia oporu w wodzie.

Zostały zbudowane w ramach kontraktu podpisanego w 2018 roku. Projekt wykonało biuro projektowe LMG Marin, zaś dokumentację roboczą Remontowa Marine Design & Consulting (RMDC) z grupy Remontowa Holding. W ich budowę były zaangażowane także inne spółki tej grupy: m.in. Remontowa Electrical Solutions, Remontowa Hydroster Systems, Remontowa Coating & Equipment i Remontowa Lighting Technologies.
Trzy z czterech nowoczesnych jednostek, przekazane w 2020 roku, pływają już w rejonie norweskich fiordów, obsługując połączenie Festøya – Solavågen oraz Mannheller – Fodnes. Czwarty dotrze do Norwegii w ciągu kilku najbliższych dni.

Budowa promów przebiegała w wyjątkowo trudnym czasie pandemii COVID-19 i związanych z nią restrykcji wprowadzonych na świecie. Jedną z nich było zamknięcie granic, a po ich otwarciu obowiązek odbywania kwarantanny przez podróżujących, co w praktyce uniemożliwiało wizyty w stoczni serwisantów i przedstawicieli armatora. Od marca do maja ubiegłego roku wszystkie inspekcje na statkach były prowadzone on-line, poprzez wideokonferencje i w ten sposób zatwierdzane przez armatora. Mimo obiektywnych  trudności, proces budowy  promów nie był zatrzymywany.

Norled jest jednym z największych norweskich operatorów promowych. Firma była wcześniej znana pod nazwą Tide Sjø, działalność pod obecną nazwą prowadzi od 2012 roku. Flota armatora Norled składa się z ok. 80 promów, z których sześć zostało zbudowanych w Remontowa Shipbuilding SA, czyli po dostarczeniu obecnie budowanych jednostek liczba ta wzrośnie do dziesięciu.

Równocześnie trwają prace na holownikach dla Marynarki Wojennej RP.Na piątym z serii holowniku  Leszko zakończył się etap prób morskich wykonanych pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Polski Rejestr Statków SA. Aktualnie trwają próby zdawczo – odbiorcze dla Marynarki Wojennej. Po ich pomyślnym zakończeniu jednostka przekazana zostanie Zamawiającemu.

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 35987,00 $ tona 1,87% 22 wrz
 Cynk 3018,00 $ tona 0,53% 22 wrz
 Aluminium 2886,00 $ tona 0,80% 22 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.