W środę, 3 lutego br. w Stoczni Remontowa Shipbuilding SA należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding odbyło się przekazanie norweskiemu armatorowi Norled czwartego promu hybrydowego o napędzie elektrycznym Fodnes (619/4).
Następnego dnia – 4 lutego prom rozpoczął podróż do portu macierzystego w Norwegii, jednak ze względu na trudne warunki atmosferyczne na Morzu Bałtyckim oraz Północnym, uniemożliwiające bezpieczną żeglugę Kapitan zadecydował o zawróceniu jednostki i przesunięciu wyjścia o kilka dni.
Festøya, Solavågen, Mannheller i Fodnes to nowoczesne dwustronne promy hybrydowe z napędem bateryjnym, zaprojektowane z myślą o zminimalizowaniu zużycia energii, na co składają się m. in.: oświetlenie typu LED, systemy zasilania urządzeń opartych na przetwornicach częstotliwości, energooszczędne systemy wentylacji i klimatyzacji, farba w podwodnej części kadłuba minimalizująca tarcie, lekka konstrukcja statku oraz specjalnie opracowany kształt kadłuba dla zmniejszenia oporu w wodzie.
Zostały zbudowane w ramach kontraktu podpisanego w 2018 roku. Projekt wykonało biuro projektowe LMG Marin, zaś dokumentację roboczą Remontowa Marine Design & Consulting (RMDC) z grupy Remontowa Holding. W ich budowę były zaangażowane także inne spółki tej grupy: m.in. Remontowa Electrical Solutions, Remontowa Hydroster Systems, Remontowa Coating & Equipment i Remontowa Lighting Technologies.
Trzy z czterech nowoczesnych jednostek, przekazane w 2020 roku, pływają już w rejonie norweskich fiordów, obsługując połączenie Festøya – Solavågen oraz Mannheller – Fodnes. Czwarty dotrze do Norwegii w ciągu kilku najbliższych dni.
Budowa promów przebiegała w wyjątkowo trudnym czasie pandemii COVID-19 i związanych z nią restrykcji wprowadzonych na świecie. Jedną z nich było zamknięcie granic, a po ich otwarciu obowiązek odbywania kwarantanny przez podróżujących, co w praktyce uniemożliwiało wizyty w stoczni serwisantów i przedstawicieli armatora. Od marca do maja ubiegłego roku wszystkie inspekcje na statkach były prowadzone on-line, poprzez wideokonferencje i w ten sposób zatwierdzane przez armatora. Mimo obiektywnych trudności, proces budowy promów nie był zatrzymywany.
Norled jest jednym z największych norweskich operatorów promowych. Firma była wcześniej znana pod nazwą Tide Sjø, działalność pod obecną nazwą prowadzi od 2012 roku. Flota armatora Norled składa się z ok. 80 promów, z których sześć zostało zbudowanych w Remontowa Shipbuilding SA, czyli po dostarczeniu obecnie budowanych jednostek liczba ta wzrośnie do dziesięciu.
Równocześnie trwają prace na holownikach dla Marynarki Wojennej RP.Na piątym z serii holowniku Leszko zakończył się etap prób morskich wykonanych pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Polski Rejestr Statków SA. Aktualnie trwają próby zdawczo – odbiorcze dla Marynarki Wojennej. Po ich pomyślnym zakończeniu jednostka przekazana zostanie Zamawiającemu.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów