- Prace przy budowie nowych lodołamaczy dla Szczecina postępują. Jesteśmy w bieżącym kontakcie z gdańską stocznią Remontowa Shipbulding S.A. i widzimy dynamiczny postęp prac, który pozwala na tezę, że już niebawem lodołamacze budowane dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie trafią do naszego miasta – mówi Marek Duklanowski, Dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.
"Ze względu na opóźnienia wynikające z pandemii wirusa SARS CoV-2 wiele wskazuje na to, że w akcji lodołamania wezmą one udział dopiero w przyszłym sezonie, ale to również ma swoje zalety, bo pozwoli naszej kadrze na pełne przygotowanie do pracy na tych najnowocześniejszych lodołamaczach w Polsce" – dodaje Marek Duklanowski.
Po przeprowadzeniu przez towarzystwo klasyfikacyjne PRS niezbędnych inspekcji w zakresie:
• konstrukcji kadłuba: poszycie dna, burt, pokładu głównego,
• konstrukcji pomieszczeń do pokładu głównego,
• prawidłowego wykonania złączy spawanych,
• szczelności poszycia zewnętrznego i przestrzeni zamkniętych wraz z armaturą denno-burtową i zbrojeniem,
• szczelności zamontowanych urządzeń,
• ochrony antykorozyjnej poszycia kadłuba oraz montażu znaków zanurzenia
Potwierdzono osiągnięcie gotowości jednostki „Ocelot: do wodowania oraz prowadzenia dalszych etapów budowy związanych z jego wyposażaniem i próbami funkcjonalnymi
Zgodnie z ustaleniami poczynionymi w styczniu br. stocznia budująca dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie lodołamacze „Ocelot” i „Tarpan” zamierza wyposażyć praktycznie kompletnie obie jednostki i dopiero wówczas je zwodować (praktycznie przenieść na wodę z wykorzystaniem dźwigu pływającego.) Ta technologia budowy jest powszechnie stosowana dla jednostek małych tj. do ok 40 m długości. W ten sam sposób budowana jest obecnie seria holowników dla marynarki wojennej, z których pierwsza jednostka weszła już do eksploatacji.
- Wody Polskie w Szczecinie aktywnie przygotowują się do sezonu zimowego. Nasze jednostki już niebawem poddane pracom konserwacyjnym przygotowującym do pracy zimą. W ubiegłych latach zimy były łaskawe, ale musimy być gotowi, że w tym sezonie zima może być ostrzejsza. Zawsze powtarzamy, że musimy być przygotowani na najgorsze, licząc oczywiście na jak najmniejszą ilość komplikacji – mówi Marek Duklanowski, Dyrektor Wód Polskich w Szczecinie. – Nowe jednostki dla Wód Polskich w Szczecinie dotrą do naszego miasta niebawem i mam nadzieje, że będziemy je mogli Państwu jak najszybciej zaprezentować. To będą najnowocześniejsze i najlepiej wyposażone lodołamacze w Polsce – mówi Dyrektor Duklanowski.
„Ocelot” i „Tarpan” to dwie nowe jednostki, które zastąpią we flocie RZGW Szczecin lodołamacze biorące udział w akcji lodołamania od pół wieku: - Lodołamacze liniowe to jednostki mniejsze, ich zadaniem jest wspieranie lodołamaczy czołowych w kruszeniu lodu. Nowe jednostki będą doskonale wyposażone i dostosowane do warunków panujących na Odrze, czyli przykładowo coraz częstszych niżówek. Jednostki będą mieć zanurzenie na poziomie 1,4 metra – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie
Koszt budowy dwóch lodołamaczy dla Wód Polskich w Szczecinie to ponad 30 milionów złotych, z czego większość stanowi dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach Funduszu Spójności.
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się położenie stępki pod niszczyciel min, przyszły ORP Rybitwa
Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych
Vera Navis projektuje innowacyjny patrolowiec dla Marynarki Wojennej Portugalii
Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore
W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem
Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries