• <
BOTA_TECHNIK_MEGA

Lodołamacze dla Szczecina coraz bliżej

ew

17.11.2020 09:13 Źródło: mat. prasowe
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Lodołamacze dla Szczecina coraz bliżej
Lodołamacze dla Szczecina coraz bliżej - GospodarkaMorska.pl
fot. mat. prasowe

- Prace przy budowie nowych lodołamaczy dla Szczecina postępują. Jesteśmy w bieżącym kontakcie z gdańską stocznią Remontowa Shipbulding S.A. i widzimy dynamiczny postęp prac, który pozwala na tezę, że już niebawem lodołamacze budowane dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie trafią do naszego miasta – mówi Marek Duklanowski, Dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.

"Ze względu na opóźnienia wynikające z pandemii wirusa SARS CoV-2 wiele wskazuje na to, że w akcji lodołamania wezmą one udział dopiero w przyszłym sezonie, ale to również ma swoje zalety, bo pozwoli naszej kadrze na pełne przygotowanie do pracy na tych najnowocześniejszych lodołamaczach w Polsce" – dodaje Marek Duklanowski.

Po przeprowadzeniu przez towarzystwo klasyfikacyjne PRS niezbędnych inspekcji w zakresie:

    • konstrukcji kadłuba: poszycie dna, burt, pokładu głównego,
    • konstrukcji pomieszczeń do pokładu głównego,
    • prawidłowego wykonania złączy spawanych,
    • szczelności poszycia zewnętrznego i przestrzeni zamkniętych wraz z armaturą denno-burtową i zbrojeniem,
    • szczelności zamontowanych urządzeń,
    • ochrony antykorozyjnej poszycia kadłuba oraz montażu znaków zanurzenia

Potwierdzono osiągnięcie gotowości jednostki „Ocelot: do wodowania oraz prowadzenia dalszych etapów budowy związanych z jego wyposażaniem i próbami funkcjonalnymi

Zgodnie z ustaleniami poczynionymi w styczniu br. stocznia budująca dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie lodołamacze „Ocelot” i „Tarpan” zamierza wyposażyć praktycznie kompletnie obie jednostki i dopiero wówczas  je zwodować (praktycznie przenieść na wodę z wykorzystaniem dźwigu pływającego.) Ta technologia budowy jest powszechnie stosowana dla jednostek małych tj. do ok 40 m długości. W ten sam sposób budowana jest obecnie seria holowników dla marynarki wojennej, z których pierwsza jednostka weszła już do eksploatacji.  

- Wody Polskie w Szczecinie aktywnie przygotowują się do sezonu zimowego. Nasze jednostki już niebawem poddane pracom konserwacyjnym przygotowującym do pracy zimą. W ubiegłych latach zimy były łaskawe, ale musimy być gotowi, że w tym sezonie zima może być ostrzejsza. Zawsze powtarzamy, że musimy być przygotowani na najgorsze, licząc oczywiście na jak najmniejszą ilość komplikacji – mówi Marek Duklanowski, Dyrektor Wód Polskich w Szczecinie. – Nowe jednostki dla Wód Polskich w Szczecinie dotrą do naszego miasta niebawem i mam nadzieje, że będziemy je mogli Państwu jak najszybciej zaprezentować. To będą najnowocześniejsze i najlepiej wyposażone lodołamacze w Polsce – mówi Dyrektor Duklanowski.

„Ocelot” i „Tarpan” to dwie nowe jednostki, które zastąpią we flocie RZGW Szczecin lodołamacze biorące udział w akcji lodołamania od pół wieku: - Lodołamacze liniowe to jednostki mniejsze, ich zadaniem jest wspieranie lodołamaczy czołowych w kruszeniu lodu. Nowe jednostki będą doskonale wyposażone i dostosowane do warunków panujących na Odrze, czyli przykładowo coraz częstszych niżówek. Jednostki będą mieć zanurzenie na poziomie 1,4 metra – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie

Koszt budowy dwóch lodołamaczy dla Wód Polskich w Szczecinie to ponad 30 milionów złotych, z czego większość stanowi dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach Funduszu Spójności.

Gospodarka Morska
fot. mat. prasowe

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34750,00 $ tona 0,43% 22 lip
 Cynk 2920,00 $ tona -0,07% 22 lip
 Aluminium 2449,00 $ tona 0,70% 22 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.