Szwedzka stocznia z siedzibą w Karlskronie, Saab Kockums, jest odpowiedzialna jako główny wykonawca, za budowę nowych okrętów rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) dla polskiej Marynarki Wojennej, w ramach programu „Delfin”. Co kluczowe w tym przedsięwzięciu, powstają one w gdańskiej stoczni, a wiele krajowych firm jest także zaangażowanych w prace nad nimi. Wśród nich jest firma HG Solutions z Gdyni.
Współpraca Saab Kockums oraz HG Solutions rozpoczęła się osiem lat wcześniej, jeszcze podczas prac nad innymi okrętem do celów rozpoznawczych, HMS Artemis (A 202), który w latach 2018-2023 był budowany dla Królewskiej Marynarki Wojennej Szwecji (Svenska Marinen). Stąd, gdy polskie władze zamówiły dwie bardzo podobne jednostki w ramach programu „Delfin” właśnie od szwedzkiej stoczni, kontynuacja współpracy i zaangażowanie gdyńskiej firmy także w to przedsięwzięcie było oczywiste.
Jak podkreśla Paweł Dubiel, dyrektor zarządzający HG Solutions, dzięki zaangażowaniu w programy budowy okrętów, firmy z Gdyni i Karlskrony nawiązały bardzo silną współpracę, na czym korzystają obie strony. Polski podmiot odpowiada za dostawy produktów – różnego typu rozdzielnic elektrycznych, które są stosowane na tego rodzaju okrętach. Wykorzystuje przy tym też doświadczenie z innych zleceń, jako że przez długie lata, na polskim rynku koncentrował się na pracach serwisowych i modernizacji wyposażenia jednostek pływających, tak statków, jak i okrętów. Angażując się w prace nad HMS Artemis, obok dostawy sprzętu firma otrzymała także inne zadania. Wśród nich było kompleksowe wykonanie instalacji elektrycznych, odgrywając tym samym istotną rolę podczas tego przedsięwzięcia.
– Współpraca z Saab Kockums przebiega bardzo dobrze, powiedziałbym, że wzorowo. Cenimy kulturę pracy naszych szwedzkich partnerów, traktując ją jako wzór do naśladowania – zarówno w zakresie gotowości do konsultacji i wymiany opinii, jak i umiejętności rozwiązywania problemów. Jesteśmy otwarci na dalszą współpracę i angażowanie się w nowe projekty, które pozwalają nam się rozwijać, zdobywać cenne doświadczenia oraz uczestniczyć w unikalnych przedsięwzięciach – zaznaczył.
HG Solutions to firma
specjalizująca się w kompleksowych usługach dla przemysłu okrętowego. Zajmuje
się projektowaniem i wykonawstwem instalacji elektrycznych oraz automatyką.
Dysponuje własną produkcyjną rozdzielnic – od dystrybucyjnych po główne – a także pulpitów sterowniczych oraz podstacji monitoringu. Realizuje zlecenia związane z naprawą urządzeń i przeglądami technicznymi na pokładach jednostek pływających, również podczas rejsów.
Firma wdraża nowoczesne systemy automatyki i sterowania, bazując na autorskich rozwiązaniach IACMS, zapewniając klientom niezawodność, bezpieczeństwo i efektywność operacyjną.
Zdaniem dyrektora istotnym aspektem programu Delfin, na który należy zwrócić szczególną uwagę, jest silne zaangażowanie lokalnych firm. Stanowi to właściwy kierunek w realizacji programów związanych z budową okrętów dla Marynarki Wojennej RP. Udział polskich podmiotów w procesie budowy sprzyja rozwijaniu local content, budowaniu oraz utrzymaniu kompetencji co w przyszłości zapewni łatwiejszy dostęp do krajowego zaplecza serwisowego oraz umożliwi prowadzenie prac serwisowych i modernizacyjnych na miejscu. Ma to kluczowe znaczenie zarówno dla gospodarki państwa, jak i jego bezpieczeństwa.
Okręty programu "Delfin"
mają 74 metry długości i wyporność do 2500 ton. Ich załoga liczy 60 marynarzy.
Napęd stanowią cztery silniki dieslowe, o mocy 990ekW każdy. Otrzymają nazwy
ORP Jerzy Różycki (261) i ORP Henryk Zygalski (264), na cześć polskich
matematyków, którzy rozszyfrowali niemiecką Enigmę. Obie jednostki będą działać
niemal w każdym paśmie promieniowania elektromagnetycznego, co dotyczy m.in. sygnałów
sondujących stacji radiolokacyjnych w ramach ELINT (Electronic Intelligence)
czy też prowadzenia rozpoznania pomiarowo-badawczego MASINT (Measurement and
signature intelligence) i łączności radiowej COMINT (Communication
Intelligence). Umożliwi to także realizowanie rozpoznania obrazowego IMINT
(Imagery intelligence).
Czytaj więcej: Program "Delfin" - dlaczego zdolności wywiadowcze na morzu są kluczowe dla bezpieczeństwa?
Umowa w sprawie budowy okrętów programu "Delfin" została zawarta 25 listopada 2022 roku między koncernem Saab Kockums AB a Agencją Uzbrojenia. Już 15 grudnia tego samego roku szwedzka firma poinformowała o dopięciu szczegółów umowy potwierdzając rozpoczęcie przygotowań do realizacji zamówienia. Za projekt odpowiadało biuro MMC Ship Design & Marine Consulting z Gdyni.
Całkowita wartość zamówienia wynosi ok. 6,7 mld koron szwedzkich, czyli blisko 2,8 mld zł. Wykonawca zlecił budowę w całości gotowych do użytkowania okrętów stoczni Remontowej Shipbuilding S.A. z Gdańska, a także wykonanie wszelkich koniecznych testów, w tym przeprowadzenie pełnego zakresu prób dokowych HAT (Harbour Acceptance Trials) oraz morskich SAT (Sea Acceptance Trials) .Wszystkie prace związane z budową obu jednostek odbywają się na terenie gdańskiego zakładu, w tym również zaplanowane do realizacji przez szwedzkich specjalistów z Saab. Pierwszy z okrętów zostanie przekazany zamawiającemu w 2027 roku. Wejdą w skład Grupy Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów i będą stacjonować na co dzień w Porcie Wojennym Gdynia.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów